Nybörjare, tips och råd tack - kampfisk!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DMaria
    • July 2023
    • 2

    Nybörjare, tips och råd tack - kampfisk!

    Hej alla!
    Kul med ett forum på fokus kring akvariefiskar

    Som rubriken lyder, är jag intresserad av att skaffa mig en eller flera kampfiskar (en hade, eller 2 honor). Har inte haft fiskar tidigare men har googlat en del information kring just tips och råd. Men tycker det ger mig nog mer kunskap kring personliga tips, dessutom lite roligare. Har frågor kring akvarium främst och dess utrustning, såg på internet att man kunde köpa ett akvarium 30liter med bl.a LED belysning, doppvärmare & vattenfilter. Är detta ett akvarium man kan köpa? räcker det? eller ska man börja om från "scratch" och få ihop sitt egna? Jag har nog koll på "inredningen" av akvariet med växter (vanliga växter och flytväxter, almond löv, mossa och sten). Kom gärna med flera tips/råd om eventuella uppskattad inredning. Och sista frågan som jag kan komma på, köper man kampfisk i vanlig zoo-butik eller privat/uppfödare? Och några vänner till denna? tänker på black molly, mal, svärdbärare?

    Tack snälla för alla tips! Hoppas det inte är för dumma frågor, vill få så mycket kunskap som möjligt helt enkelt!
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Ska du blanda in molly/svärdbärare och malar så kan du inte kolla på 30L (och enligt lag får man egentligen inte hålla någon fisk överhuvudtaget i mindre är 40L) men då bör du nog satsa på minst 100L!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • DMaria
      • July 2023
      • 2

      #3
      Okej tack så mycket! Ska kika på detta närmare

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11220

        #4
        Titta gärna på denna filmserien.



        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2893

          #5
          Ursprungligen postat av admin
          Titta gärna på denna filmserien.


          En parentes, ser i länken att man benämner bilden på Limnophila aquatica för Limnophila sessiliflora. Verkar även blivit en förväxling av bilderna på dessa i Zoopet´s artbeskrivningar.

          Kommentar

          Arbetssätt...