Spara akvarium vatten till nytt kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chelsea64
    • May 2016
    • 43

    Spara akvarium vatten till nytt kar

    Hej.

    Har skaffat ett nytt kar. Tanken var att det här skulle gått långsamt att starta upp, men så fick jag ett erbjudande om en fisk som jag måste ta över relativt snart.
    Det nya karet är på 900 liter och har inte kommit än. Det är 1,5 till 2 v borta.

    För att få igång mitt nya kar lite snabbare tänkte jag ta vatten från mina andra två kar (110 liter och 260 liter). Men i ett 900 l så blir ju den mängd jag är villig att tappa ur (40-50%) ändå inte någon större del i det nya. Så då tänkte jag att jag redan nu (två veckor i före levernas), kan göra ett vattenbyte på mina befintliga kar och spara i dunkar. Och sedan vid leveransen tappa igen.

    Finns det risk att vattnet i dunkarna blir dåligt på två veckor eller att detta är en riktig korkad ide ?
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    #2
    Ursprungligen postat av Chelsea64
    Hej.

    Har skaffat ett nytt kar. Tanken var att det här skulle gått långsamt att starta upp, men så fick jag ett erbjudande om en fisk som jag måste ta över relativt snart.
    Det nya karet är på 900 liter och har inte kommit än. Det är 1,5 till 2 v borta.

    För att få igång mitt nya kar lite snabbare tänkte jag ta vatten från mina andra två kar (110 liter och 260 liter). Men i ett 900 l så blir ju den mängd jag är villig att tappa ur (40-50%) ändå inte någon större del i det nya. Så då tänkte jag att jag redan nu (två veckor i före levernas), kan göra ett vattenbyte på mina befintliga kar och spara i dunkar. Och sedan vid leveransen tappa igen.

    Finns det risk att vattnet i dunkarna blir dåligt på två veckor eller att detta är en riktig korkad ide ?
    Jag tror att det bästa sättet att använda akvarium i drift för att sätta igång ett nytt akvarium är att, om möjligt, köra filtret som ska vara i det nya akvariet i något av dom gamla. Sedan kan man också gärna vrida ur filtermaterialet från filtren i dom akvarierna som är i drift i det nya akvariets vatten. Så att du får in så mycket nyttobakterier som möjligt. Jag tror inte att det gamla vattnet gör så mycket nytta eftersom dom flesta nyttobakterierna håller till antingen i bottenmaterialet eller i filtren i de gamla akvarierna.
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13135

      #3
      Ja det tycker jag är en dålig idé! Vattnet blir dåligt (eftersom det inte är rent kranvatten) av att stå i dunkar samt att vatten från ett inkört akvarium har en väldigt liten nytta vid uppstarten av ett nytt akvarium.

      Måste du få igång det nya fort så tycker jag det är bättre att använda ett vattenberedningsmedel som avklorerar vattnet sedan tillsätta en bakteriekultur och om möjligt några kilo sand från ett inkört akvarium för att introducera livskraftiga bakterier. Kom alltid ihåg bara att mata väldigt sparsamt den första tiden, nitriten kommer nå sin peak ungefär 2 veckor efter uppstart för att sedan gå ner och försvinna, förutsatt att du hanterar akvariet korrekt.

      Och jättebra om du gör som KJE föreslår!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Chelsea64
        • May 2016
        • 43

        #4
        Utmärkt. Då gör jag så. Tackar.

        Kommentar

        Arbetssätt...