Är det för dyrt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Majoren
    • December 2016
    • 14

    Är det för dyrt?

    Hej alla erfarna akvarister!
    Jag är inte lika erfaren som någon av er och lever inte upp till den kunskap ni besitter och hoppas därför ni ska kunna hjälpa mig!

    Det finns ett begagnat Juwel akvarium (inkl bänk) på 125 liter jag vill köpa. Skulle kunna få detta inkl filter, fiskar osv för 1450 kr.
    Tycker ni att detta är ett rimligt pris? Akvariumet har hållts igång så det är inte något som dammat i någons källare 2 år. Är fundersam över lämpligt pris. Är 1450 kr relevant? Vad anser ni?

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är egentligen omöjligt att svara utan att veta skicket. Men är det i bra skick låter det som ett helt OK pris.
    Sen om det varit igång eller inte spelar väl ingen roll.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Majoren
      • December 2016
      • 14

      #3
      Skicket bör vara bra! Har inte sett det IRL, men tycker mig inte se defekter eller liknande och fiskarna ser glada ut! Apropå att det varit igång är då jag läst att flera anser att risker för vattenläckor ökar i och med att silikonet kan stelna om det inte är igång. Har läst på ett flertal forum, men som sagt har jag själv inte mycket erfarenhet!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Du kan aldrig se repor etc. på ett foto.

        Ett silikonat akvarie kan stå tomt i 20 år utan att stelna. Däremot de kittade akvarier som såldes förr (slutade säljas för ca. 50 år sedan) som började läcka om de stod tomma en tid.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          #5
          Det är exakt halva nypriset så det är väl OK pris för något som är bättre begagnat, i alla fall om det bara är ett par år gammalt och i bra skick.
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #6
            Det beror på färgen också, gul/brun är billigast vita dyrast Sedan är det den dyraste årstiden för beg akvarium.
            Jag sålde ett svart Vision 180 för 3/4 av nypris men det var också nyskick trots två år , massor med räckor och växter i och ett JBL e901 externt extra filter ,reflektorer ,extralysrör.
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • Majoren
              • December 2016
              • 14

              #7
              Tack för alla svar!
              Det blev ett Juwel Rio 125 liter (vit) med bänk. En del repor på insidan, men eftersom detta var det enda 125 liter ute på annons var det inte så mycket valmöjligheter. Det var innerfilter, doppvärmare, mat till all fisk, samt specifikt för malawi och något för algätare, något avjoniseringsmedel, några håvar och cirka 10 Malawiciklider. Grus och tillbehör ingick också.

              Köpte detta för 1100kr totalt.

              Kommentar

              • Majoren
                • December 2016
                • 14

                #8
                Tack för ALLA kommenterar! Man lär sig så mycket på att kunna kommunicera med andra om detta

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  #9
                  Grattis till karet
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • KJE
                    • August 2013
                    • 1066

                    #10
                    Ursprungligen postat av Majoren
                    Tack för alla svar!
                    Det blev ett Juwel Rio 125 liter (vit) med bänk. En del repor på insidan, men eftersom detta var det enda 125 liter ute på annons var det inte så mycket valmöjligheter. Det var innerfilter, doppvärmare, mat till all fisk, samt specifikt för malawi och något för algätare, något avjoniseringsmedel, några håvar och cirka 10 Malawiciklider. Grus och tillbehör ingick också.

                    Köpte detta för 1100kr totalt.
                    Det låter ju som en bra affär då
                    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                    Kommentar

                    Arbetssätt...