Tjutande spridarrör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 36048419
    • September 2016
    • 36

    Tjutande spridarrör

    Hej,

    Köpte för ett tag sedan ett 300 liters akvarium med Eheim 2215 (600l/h) av en snubbe.

    Har slöjstjärtar samt några pansarmalar och ancistrus och har kommit fram till att pumpen inte alls fixar att cirkulera och syresätta vattnet som jag önskar.

    Körde med ett "vanligt" rör längs långsidan men det blir knappt nån rörelse i andra sidan akvariet (120cm). Så idag satte jag istället till ett sånt här spridarrör om jag nu säger rätt med flera små hål istället och kör från kortsidan och över och det blire mycket bättre rörelse och cirkulation MEN det sjunger/tjuter om det som en flöjt. Sätter jag för det sita hålet med fingret så blir det tyst men annars så tjuter det.

    Någon som vet vad man kan göra?
    Senast redigerad av 36048419; 07 October 2016, 20:47. Anledning: felskrivning, 300 liter inte 30
  • åheim
    • April 2006
    • 13135

    #2
    antagligen lite luft i röret, har du det ovanför vattenytan?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • 36048419
      • September 2016
      • 36

      #3
      Det ligger under och sprutar lite uppåt, juckade lite på det nu och sänkte det lite och nu försvann det, får se om det håller i sig. Så det kanske fanns luft i det.
      Tack för svaret.

      Kommentar

      • KJE
        • August 2013
        • 1066

        #4
        Ursprungligen postat av 36048419
        Det ligger under och sprutar lite uppåt, juckade lite på det nu och sänkte det lite och nu försvann det, får se om det håller i sig. Så det kanske fanns luft i det.
        Tack för svaret.
        Om det kommer tillbaka så kanske det kan vara ett alternativ att köpa lite eltejp eller något i den stilen och tejpa för hålet som du fick ljudet att försvinna genom att hålla igen.
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13135

          #5
          Alt. borrar upp hålen liiitegrann!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Får samma problem om det är för högt flöde i pumpen på mitt Eheim 2075. Jag hör inget pga en tidigare rockskada, men min fru med überhörsel störs av ljudet. Men så fort filtret blir mättat tystnar det. Så Åheims lösning gör det knäpptyst förutsatt att det inte skulle vara luften i röret.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • 36048419
              • September 2016
              • 36

              #7
              Hej,

              Det kom tillbaka samma kväll så fick ställa mig kl 00 och ta bort röret gen till min frugas stora förtjusning.
              Nu funkar inte tricket med att täppa för hålet heller. Det är skumt att det går bra ett tag och sedan kommer det igen och verkar inte släppa. Får kolla på att borra upp dem.

              Väldigt ironiskt att trycket sannolikt är för högt med tanke på att jag vill använda röret för att höja trycket

              Kör för tillfället som vanligt och kollar på ny pump, blir nog en EHEIM 2076 3e eller Unimax 500.

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                #8
                Ursprungligen postat av 36048419
                Hej,

                Det kom tillbaka samma kväll så fick ställa mig kl 00 och ta bort röret gen till min frugas stora förtjusning.
                Nu funkar inte tricket med att täppa för hålet heller. Det är skumt att det går bra ett tag och sedan kommer det igen och verkar inte släppa. Får kolla på att borra upp dem.

                Väldigt ironiskt att trycket sannolikt är för högt med tanke på att jag vill använda röret för att höja trycket

                Kör för tillfället som vanligt och kollar på ny pump, blir nog en EHEIM 2076 3e eller Unimax 500.
                Ett annat alternativ kan ju vara att pilla bort pluggen i änden av strilröret, då lär det ju sluta låta men kanske flödet blir för koncentrat i stället.
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                • 36048419
                  • September 2016
                  • 36

                  #9
                  Ursprungligen postat av KJE

                  Ett annat alternativ kan ju vara att pilla bort pluggen i änden av strilröret, då lär det ju sluta låta men kanske flödet blir för koncentrat i stället.
                  Nja då går nästan allt vatten ut där och det blir sämre tryck på alla vis tyvärr.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Då kan man lika gärna ha ett riktbart munstycke för vattnet som många gånger funkar bättre än strilrör. Tittar du på Mats Bryzells kar så ser du sällan strilrör utan ofta en böjd slang som riktas mot en rot, sten eller liknande så att vattenströmmen splittras. Blir ju bättre flöde i pumpen med mindre motstånd i slutet. Det är ju synd att sänka effekten egentligen.....
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    Arbetssätt...