CO2 är det dyrt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    CO2 är det dyrt?

    Kollade in CO2 och ser att det finns små enkla varianter nu som bara är att koppla in. Men när jag löste på åtgång i rekommendationerna så verkar jag behöva byta patron ca en gång i mån. Det låter både dyrt och jobbigt att hålla det igång, vad säger ni som kört CO2 om saken? Ser helt fantastiskt ut när det bubblar av krisspighet i karet!
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det kan bli väldigt billigt samtidigt som det kan bli väldigt dyrt.
    Det beror nog helt på vilka krav man ställer samt hur händig man är själv.
    Det billigaste är ju med mäsk (har aldrig testat själv) och det dyraste (i inköpspris) är ju med en stor CO2-flaska, regulator, reaktor, bubbelräknare, magnetventil och pH-Control. Det senare är det som jag har kört men där springer ju tusenlapparna iväg, man kan där spara lite genom att ersätta pH-controllern med en timer men det är ändå dyrt.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Krisping
      • January 2015
      • 33

      #3
      Beror ju också på hur stort kar du ska trycksätta.. Kör själv med sodastream flaska samt regulator, magnetventil och bubbelräknare. Tror jag gav runt 800kr för det kittet.
      Mitt kar är på 200L och en sodastream flaska räcker ca 1,5 månad. Rusta tar inte mer än 39kr för en utbytes flaska, tycker det är en låg kostnad för att köra trycksatt kar.

      Kommentar

      • Juni
        • February 2014
        • 613

        #4
        Ja det är ju överkomligt, men det låter som man får greja endel för att sodastream flaskan ska bli kompatibelt med karet?
        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          #5
          Ursprungligen postat av Juni
          Ja det är ju överkomligt, men det låter som man får greja endel för att sodastream flaskan ska bli kompatibelt med karet?
          Det finns färdiga kit, t ex: http://www.co2art.co.uk/collections/...ium-up-to-120l
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • Juni
            • February 2014
            • 613

            #6
            Tack snälla, kollade länken och det såg kanon ut. Får bli ett sådant kit, ska vara sälja en njure för att köpa in diskus. Jäkla vad det drar iväg med pengar när man vill förnya...
            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

            Kommentar

            Arbetssätt...