DIY sump filter eller köpt ytterfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    #16
    det där kommer bli löst =) själv är jag lite lat så jag har köpt mig ett hangon filter, för att se hur det kommer funka, efter det är väl nog ett droppfilter i antågande här med. Det är ju suveränt på sitt sätt att filtrera =)

    Kommentar

    • SlöjstjärtsTösen
      • February 2016
      • 131

      #17
      Ursprungligen postat av åheim
      Det finns två varianter du kan använda dig av.
      1. En stor back med flera mindre lådor staplade inuti den stora backen.
      2. Endast en stor back fylld med filtermedia och sen en dropp platta ovanför filtermedin. dropp plattan kan man göra av en annan back där man sågat ur botten, botten (som bör vara ca 5cm hög) använder man sen som dropp platta. man kan montera 4 st skuvar med mutter genom den stora backen som plattan kan vila på.
      Jo, jag hade tänkt använda mig av första varianten du nämner då jag även tänkte göra en sump. Sump biten ligger nu lite på hylla men planerar att sätta det färdiga droppfiltret i en sump någongång i framtiden då jag har lite mer tid.
      Problemet jag undrade över ligger mer i hur staplingen bör se ut, kan staplingen va tätt packat (lådor utan lock som står i varandra) eller måste det va luftigt (stoplade ovanpå varandra med lock emellan)? På din andra förklaring låter det som att man måste ge mellanrumm emellan droppandet och filtret.

      Kommentar

      • SlöjstjärtsTösen
        • February 2016
        • 131

        #18
        Ursprungligen postat av tanteva
        det där kommer bli löst =) själv är jag lite lat så jag har köpt mig ett hangon filter, för att se hur det kommer funka, efter det är väl nog ett droppfilter i antågande här med. Det är ju suveränt på sitt sätt att filtrera =)
        Tack!
        Ja, jag tror det kan lösa sig smidigt. Jag har både en pappa och en sambo som gillar att pyssla med anorningar och diverse lösningar, så bara jag bestämmer hur jag vill ha det är det bara att sätta dem i arbete med att hjälpa till

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          #19
          men se där så perfekt det kommer bli =D

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13136

            #20
            När du staplar så vill du ha lite mellanrum och du kan göra som så att du skär ur locket och bara sparar ramen och en bit till som lådan ovanpå kan vila på. Om du i framtiden vill ha en sump också (alltså vattenfylld) så kan du pga vikten inte ha den på akvariet.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • SlöjstjärtsTösen
              • February 2016
              • 131

              #21
              Hej igen!
              Startar upp den här lite gamla tråden med lite nya funderingar.
              Jag har nu byggt basen till mitt filter, har en större låda med svampar och över det hänger en mindre låda med "bomull". Allt är mer eller mindre klart förutom två saker som jag inte lyckas fixa.

              Det ena är hur det ska stå på akvariet. Då jag bara har en plastramp (juwel akvarium) är jag lite orolig att den inte kommer hålla för vikten när jag väl ställer på filtret. Är det något jag oroar mig för i onödan eller ska man på något sätt flytta bort rampen och bygga ihop någon annan ställning som filtret kan stå på?


              Det andra är hur man gör utflödet. Vill helst sätta en slang i botten och på så sätt leda ner vattnet till akvariet, Tänker att de blir lättare när filtret ska flyttas (som det kommer behöva göras vid städning). Men hur kan man täta en sådan slang emot plastlådan på enklast sätt? Har googlat både silikon och gummipackningar men lyckas inte bli klok på hur det lättast ska kunna gå ihop.
              Ett annat alternativ är det här utflödet: https://www.youtube.com/watch?v=XjeTKHWfViE och bara sätta ner denna i automatfeeder hålet som rampen på juwel akvarier har. Men vi lyckas inte ta reda på vad detta är för något eller var man kan få tag i det och då återstår problemet om hur jag enklast flyttar filtret sen...
              Har ni något annat förslag om hur man kan göra?

              Kan tillägga att själva akvariet står i min lägenhet i Uppsala fast jag bor i Skåne och småland nu under sommaren så planerar mest hur jag ska göra när jag väl kommer hem och kan sätta tänderna i projekter på riktigt
              Senast redigerad av SlöjstjärtsTösen; 09 August 2016, 15:45.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13136

                #22
                Jag borrar alltid hål på sidan av filtret där vattnet kan rinna ut och tillbaks till akvariet utifall utloppet av nån anledning skulle täppas till och filtret annars skulle fyllas och rinna över... Där blir det ju problem att ha det stående på ett täcklock. Jag har filtret stående på ett öppet akvarium av den anledningen. Just nu testar jag ett luftdrivet svampfilter bara för att det är en så himla enkel konstruktion utan pump i akvariet och utan risk för läckage av något slag.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • SlöjstjärtsTösen
                  • February 2016
                  • 131

                  #23
                  Okej, det här känns som en mycket korkad fråga men vad låter du då filtret stå på ovanpå akvariet?
                  Min plan är att göra en "säkerhetsspärr" och sätta pumparna på den nivån att om det blir stopp någonstans så kommer bara backen att fyllas upp utan att det svämmar över, det kommer behöva lite finslipning.
                  Filter är även mycket mindre än vad akvariets ram är så det kan inte balansera ovanpå det och vill gärna ha kvar rampens extradelar då det annars blir så mycket ljus ifrån lyset...

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13136

                    #24
                    Om du kollar 2.30 in i klippet så ser du ett vp-rör, med värmda tillplattade ändar, liggande tvärs över karet. filtret vilar på bakre glaset och röret hindrar det från att tippa framåt! https://www.youtube.com/watch?v=KK1ZcxR-Ox8
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • SlöjstjärtsTösen
                      • February 2016
                      • 131

                      #25
                      Ah, va smart! Jag har rampen (den biten med ljuset och inte täckdelarna) som endå är hyfsat stabil som jag kanske kan luta den emot så som du använder vp-röret.
                      Jag får kolla hur man lättast gör när jag kommer hem. När det gäller utloppet kom jag på att jag kan borra två lite större hål, sätta något form av galler för och sen bara sätta dit en diskpropp när jag måste flytta det! blir billigast än att köpa en massa slangar

                      Kommentar

                      Arbetssätt...