DIY sump filter eller köpt ytterfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SlöjstjärtsTösen
    • February 2016
    • 131

    DIY sump filter eller köpt ytterfilter?

    Hej!
    För er som läst mina inlägg innan så har jag nu gett upp mina platys då de bara blir sjuka och dör hur jag än beter mig. Den senaste dommen jag fick (efter misstankar om fenröta, bukvattensot, maskar osv osv) var torpedsjukan, vilket även har stämmt in på tidigare dödsfall när jag tänkt tillbaka. Detta trots extrema vattenbyten och även endring av dekoration i karet för att få upp vattenkvaliten.
    Har rensat ut akvariumet, tagit bort all bottensubstrat och även monterat bort filtret. De 3 kvarvarande platys bor i en mindre bytta med malen. Ska antingen avliva dem eller låta dem bo kvar tills de går bort.

    Anyhow så planerar jag att flytta in mina sljöjstjärtar i det gamla akvariumet men behöver då ett bättre filter. Efter att ha googlat lite så har jag hittat DIY sump filters (https://www.youtube.com/watch?v=2WBo3u9arUo)som jag verkar nästan vara för bra för att vara sant!
    Skulle komma undan med kanske bara 500 då jag har ganska mycket av det som behövs hemma redan vilket skulle vara guld värt.

    Därför undrar jag om någon har erfarenhet av denna typ av filter? Är det mer jobb än vad det verkar med att hitta balans in/ut än vad det verkar? Vad jag kan läsa mig till är det säkrare om det skullebörja läcka då systemet utomatiskt tar stopp om något strular, stämmer det?
    Sen använder de "scrubbies" som filtermedium och om jag förstår det hela rätt skulle man lika gärna kunna använda vanliga tvättsvampar istället? Eller ska man utgå från att det kan va förmycket farliga ämnen i dessa?

    Om det nu är så att detta faktiskt är för bra för att va sant skulle jag behöva köpa ett ytterfilter, finns det något billigare märke än eheim som fortfarande är tillräckligt pålitligt för att våga använda utan risk för att mötas av en insjö när man kommer hem?

    Som alltid tacksam för svar!
  • åheim
    • April 2006
    • 13138

    #2
    Filtret i videon funkar som vilket sumpfilter som helst fast med fokus på droppfiltrering. Grejen är att du måste borra ditt akvarium och limma fast en överrinning. vill du inte borra och bygga eller har plats för en stor sump så är ju ytterfilter enklare. Eheim classicmodellerna är ju inte så dyra men de är väldigt driftsäkra! i paketet i länken får du dessutom med snabbkopplingar som annars kostar flera hundra att köpa http://www.guldfisken.se/beta/catalo...0645fd5aa8e088
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • SlöjstjärtsTösen
      • February 2016
      • 131

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Grejen är att du måste borra ditt akvarium och limma fast en överrinning. vill du inte borra och bygga eller har plats för en stor sump så är ju ytterfilter enklare.
      Tack! men är inte 4l i filtermassa lite lite för guldfiskar?
      Tittade du på den andra videon jag länkade? Han där har gjort en annan konstruktion för att undvika att borra i akvariumet. Exakt hur vet jag inte riktigt men ser inte alltför krongligt ut.
      Det jag diskuterade med en bekant var om man inte bara kan använda en mindre hävert för att flytta över vattnet från akavriumet, det skulle visserliggen innebära lite mer krux med ett jämnt in/ut flöde men kanske endå är något att tänka på...

      Jag kommer kämpa på med den billigare iden fram tills det är helt säkert på att det är hopplöst att få till på ett smidigt sätt pga lite ekonomi svårigheter.
      Senast redigerad av SlöjstjärtsTösen; 16 June 2016, 17:30.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13138

        #4
        Man kan ställa ett droppfilter ovanpå akvariumet som jag gjort i videon och då behövs det bara en pump som lyfter upp vattnet. Du kommer erfara att det inte är så lätt att få till en bra lösning om du inte vill borra akvariet men ändå ha ett öppet filter under akvariet. https://www.youtube.com/watch?v=p1qUocUai-s
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • SlöjstjärtsTösen
          • February 2016
          • 131

          #5
          Snyggt! Men jag har lite svårt att se hur vattnet åker tillbaka i akvariumet? Är det ner som et vattenfall som jag sett andra pumpar har? (hang on filter tror jag ja menar)

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            #6
            vattnet droppar sin väg igenom filtermediet som är valt i lådan ovanför...det finns hål i botten på den lådan avpassat till hur den står på akvriet.. en pump i för att få hupp vattnet , kolla sista AE magasinet online för mer info på samma typ av filter =D

            Kommentar

            • SlöjstjärtsTösen
              • February 2016
              • 131

              #7
              Ah, logiskt. Men det måste ju plaska något galet mycket!
              Jag ska kolla in magasinet, tack!

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                #8
                nä då man kan leda det ända ner med en slang så man hör inget av det, droppandet däremot avger ju ett ljud.. =)

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  #9
                  mamn kan använda lite vad som hellst så länge det är viss porös massa av det , skumgummimattorna är ju olika med mest för dom är så porösa som dom kallas akvariefilter spännand et typ av filter och som sagt ställer man det ovanpå måste man inte borra och ha sig =)

                  Kommentar

                  • SlöjstjärtsTösen
                    • February 2016
                    • 131

                    #10
                    Själva droppandet i filtret tänker jag är så dämpat av filtermaterialet att det inte borde vara någon fara. Men det här låter helt awesome! Känner mig smått dum att jag inte kom på att ställa anorningen på akvariumet istället för att böka med slangar hit och dit. Då minskar ju klart även spill risken.
                    Det enda problemet jag kan se är att få filtret att stå stadigt ovanpå akvariumet men några träplankor borde ordna det problemet. Det andra är hur jag lätt flyttar bort det vid städning, som det är nu måste jag ta bort allt ovanpå akvariumet för att komma åt att städa pga lysrörsmonteringen men det går säkert fixa på något smidigt sätt - tänker mig att sötta fast en slang i utföder som bara går att knippsa åt med en ventil eller bara vika så borde det inte va några problem
                    Tack för hjälpen!

                    Kommentar

                    • SlöjstjärtsTösen
                      • February 2016
                      • 131

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Filtret i videon funkar som vilket sumpfilter som helst fast med fokus på droppfiltrering. Grejen är att du måste borra ditt akvarium och limma fast en överrinning. vill du inte borra och bygga eller har plats för en stor sump så är ju ytterfilter enklare. Eheim classicmodellerna är ju inte så dyra men de är väldigt driftsäkra! i paketet i länken får du dessutom med snabbkopplingar som annars kostar flera hundra att köpa http://www.guldfisken.se/beta/catalo...0645fd5aa8e088
                      Såg precis att min andra länk inte kom med, sorry för det. Här är den anordningen där de inte borrat i akvariumet: https://www.youtube.com/watch?v=Hyr8...dex=59&list=WL
                      Men tror ni har rätt i att det är enklare att slälla filtret ovanpå akvariumet istället

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13138

                        #12
                        Ja det är absolut enklare och även billigare att ställa filtret ovanpå akvariumet.

                        Ska du tillverka en överrinning så kostar rören och böjar en del och sen tangit lim för att limma ihop det hela. Sen ska du borra ett litet hål högst upp och limma dit en stoppventil så att du kan suga ur luften ur rörkonstruktionen gör att få igång overrinningen, så det är lite pyssel.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13138

                          #13
                          Du kan kolla i min tråd där det finns videos på flera olika typer av filter som jag byggt enkelt: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...på-akvariumet
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • SlöjstjärtsTösen
                            • February 2016
                            • 131

                            #14
                            Har nu dock fastnat lite på några punkter angående utreendet.
                            De backarna som jag tänkte ha i var vanliga samlalådor ifrån ikea men insåg att dessa inte lämnar något utrymme emellan sig när man staplar dem på varandra. Borde detta skapa problem och få vattnet svårt att droppa ner på det sättet som man vill eller när det jag som övertänker?
                            Man kanske visserligen bara kan köpa locken, limma ihop lådorna/lock med varandra och sen borra sig igenom båda lagren men är orolig att det blir för högt staplat då.
                            Bästa vore kanske att hitta en såndär gammal kakburk med massa lådor på varandra men är lite orolig för att stoppa metall i akvariumet.
                            Har ni några tips?

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13138

                              #15
                              Det finns två varianter du kan använda dig av.
                              1. En stor back med flera mindre lådor staplade inuti den stora backen.
                              2. Endast en stor back fylld med filtermedia och sen en dropp platta ovanför filtermedin. dropp plattan kan man göra av en annan back där man sågat ur botten, botten (som bör vara ca 5cm hög) använder man sen som dropp platta. man kan montera 4 st skuvar med mutter genom den stora backen som plattan kan vila på.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...