Tips vid start av co2 sodastream system

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2894

    #16
    Ursprungligen postat av Rufus
    Det är nog för att reagensen ska byta färg vid vissa phvärden.
    Det gör den väl oavsett KH. Annars är ju ett pH-test värdelöst för alla med annan karbonathårdhet på vattnet än KH4?

    Kommentar

    • Palle_H
      • August 2015
      • 57

      #17
      Nu är mitt system igång och pumpar! :-) jag behövde ingen backventil den var inbyggd i bubbel-räknaren,detta såg jag på co2arts sida.
      De har förresten precis samma system fast det kostar 900:- istället.

      Min dropchecker har skiftat från blå till grön så den funkar,men det tog nog 4 tim innan den gjorde det.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2894

        #18
        Jo, det tar lite tid innan vätskan i dropcheckern reagerar. Kan ju vara värt att tänka på att det finns en tröghet som gör att det man ser inte är pH för ögonblicket, utan kanske för fyra timmar sen eller liknande.

        Kommentar

        • Palle_H
          • August 2015
          • 57

          #19
          Ursprungligen postat av Sleaper
          Jo, det tar lite tid innan vätskan i dropcheckern reagerar. Kan ju vara värt att tänka på att det finns en tröghet som gör att det man ser inte är pH för ögonblicket, utan kanske för fyra timmar sen eller liknande.
          Ok det kan vara värt att tänka på att det visar inte i realtid då, ph verkar ha gått ner från 7,9 till 7,4 och det visar grönt än.

          Ska nog labborera lite med hur jag ska optimera co2 utsläppet, innan jag höjer bubbel antalet.

          Ska prova och se hur det blir om man lägger defusern under filtret samt slangen direkt i filtret.

          Kommentar

          • Rufus
            • January 2005
            • 866

            #20
            Ursprungligen postat av Sleaper

            Det gör den väl oavsett KH. Annars är ju ett pH-test värdelöst för alla med annan karbonathårdhet på vattnet än KH4?
            Det beror väl vad jag förstått vilken indikator som används. Bromtymolblått t ex slår om till gult vid ph under 6,0 och till blått vid ph över 7,6 och används när vattnet är nästan kalkfritt. Eller så har jag fått det hela om bakfoten 😄
            // Annicka

            Kommentar

            • Palle_H
              • August 2015
              • 57

              #21
              Här förklarar de hur dropcheckern funkar http://www.co2art.co.uk/blogs/blog/1...-drop-checkers

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2894

                #22
                Ursprungligen postat av Palle_H
                Här förklarar de hur dropcheckern funkar http://www.co2art.co.uk/blogs/blog/1...-drop-checkers
                Där fick man ju en förklaring på vilket vatten man bör ha i dropcheckern. Samtidigt känns ju inte dropcheckern som något precisionsinstrument ("grönt=30ppm CO2"). Hur grönt? Man brukar prata om limegrönt, men där finns väl ett personligt tyckande vilken grön nyans det kan vara? Vill man ha mer exakt koll så kanske det är bättre med ett rent CO2-test..

                Kommentar

                • Palle_H
                  • August 2015
                  • 57

                  #23
                  Ursprungligen postat av Sleaper

                  Där fick man ju en förklaring på vilket vatten man bör ha i dropcheckern. Samtidigt känns ju inte dropcheckern som något precisionsinstrument ("grönt=30ppm CO2"). Hur grönt? Man brukar prata om limegrönt, men där finns väl ett personligt tyckande vilken grön nyans det kan vara? Vill man ha mer exakt koll så kanske det är bättre med ett rent CO2-test..
                  Ja deras beskrivningar och sammanställningar är är väldigt bra,de är dessutom oppartiska och berättar vad som är onödiga investeringar.


                  Angående co2 så kan man ju anväda kh och ph test och sen utläsa co2 i en tabell,synd bara att mina två ph test visar två olika resultatet.:-)

                  Kommentar

                  • Skogsfisken
                    • February 2016
                    • 5

                    #24
                    Hej. Ny här. Ville bara lägga till att jag köpte mitt första kit från co2 art. Klockan läcker och han var helt ointresserad av att ersätta den. Däremot är mina etfarenheter med co2 supermarket mycket bra. Också baserat i england. Köpt två kit därifrån och inte haft några problem. Svarar alltid på mail.

                    Kommentar

                    • Palle_H
                      • August 2015
                      • 57

                      #25
                      Ursprungligen postat av Skogsfisken
                      Hej. Ny här. Ville bara lägga till att jag köpte mitt första kit från co2 art. Klockan läcker och han var helt ointresserad av att ersätta den. Däremot är mina etfarenheter med co2 supermarket mycket bra. Också baserat i england. Köpt två kit därifrån och inte haft några problem. Svarar alltid på mail.
                      Så vad gjorde du med det som läckte? Du fick ingen ny alltså?
                      Jag köppte av aqualabs halva priset mot co2 art, fast deras support är rätt undermålig.

                      Jag ska kolla på vad co2 supermarket har att erbjuda!

                      Kommentar

                      • Skogsfisken
                        • February 2016
                        • 5

                        #26
                        Använder den fortfarande efter att ha bytt en packning som jag fick från supermarket killen. Ska byta till en supermarket anläggning där också. Haft lite annat att fixa med bilen, atv, crosshoj och vatten och avlopp hemma. Varit ett par helt galna månader

                        Kommentar

                        • Palle_H
                          • August 2015
                          • 57

                          #27
                          Ursprungligen postat av Skogsfisken
                          Använder den fortfarande efter att ha bytt en packning som jag fick från supermarket killen. Ska byta till en supermarket anläggning där också. Haft lite annat att fixa med bilen, atv, crosshoj och vatten och avlopp hemma. Varit ett par helt galna månader
                          Ok då vet man vilken nivå de ligger på..

                          Ja det är trevligt när allt flyter på i livet man ska njuta så länge det varar. :-)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...