Tips vid start av co2 sodastream system

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Palle_H
    • August 2015
    • 57

    Tips vid start av co2 sodastream system

    Hej!
    Har precis fått hem mitt co2 kit som ska kopplas till en sodastream flaska, fick dock inga instruktioner.

    Det innehåller regulator med magnetventil dropchecker co2 testare i glas samt slang och
    Nippel till flaskan.

    Mitt kar är ett 54l hur mycket ska jag börja med antar att man mäter bubbler per sekund.

    Mitt ph är 7.9 och kh 9, måste förresten flaskan stå upp eller kan den ligga ner?

    Tacksam för lite råd.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Fick du inte med någon instruktion för ditt kit. Dessa brukar man annars kunna söka sig fram till via nätet.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Palle_H
      • August 2015
      • 57

      #3
      Nej jag fick inte det så jag har mailat dem om det,och det var från ebay jag beställde.
      Jag fick ingen 4dkh vätska heller till dropcheckern men har läst att jag kan ta destileratvattan och bikarbonat och sen prova mig fram med mitt kh test.

      Hittade dock en bra länk här för den som är novice på ämnet,hoppas det är ok att länka till andra forum. :-) http://www.plantswap.se/viewtopic.php?f=25&t=15322

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Man brukar kunna gå in på tillverkarens hemsida och där leta reda på en bruksanvisning och ladda hem.
        Ja Plantswap innehåller mycket bra växtinformation
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Rufus
          • January 2005
          • 866

          #5
          Kanske kan du få någon vägledning här: http://www.co2art.co.uk/blogs/video-tutorials
          // Annicka

          Kommentar

          • Krisping
            • January 2015
            • 33

            #6
            Co2 flaskan skall dock alltid stå upp.

            Kommentar

            • Palle_H
              • August 2015
              • 57

              #7
              Tack! för era svar,
              co2art var en mycket bra länk men dropcheckern är jag lite förvirrad över,vad jag läst så ska den blandas med en regens plus 4dkh vatten.
              Men här på co2art hälde de aldrig i det?? nu har jag själv lyckats hitta en metod för att göra 4dkh jag tog batterivatten och mitt kranvatten och blandade 70/30 så får jag 4dkh enligt dropptest.

              På internet hade de en metod där man skulle använda bakpulver samt en våg som kan väga i hundradels gram,så min metod tyckte jag var smidigare.

              Jag köpte via ebay ett helt kitt där allt ingick dropchecker,regulator med magnetventil,slang,bubbelräknare och sodastrem adapter.
              Deras support var usel när jag hade mailkontakt med dem hade de inga instruktioner till någonting,jag får hoppas att allt fungerar i alla fall.
              Priset var lågt om man jämför med andra 520:- med frakt.

              Det enda jag ska fixa extra är en backventil till slangen det fick man inte.

              Jag hade hoppats på att ha flaskan ståendes snett intryckt i hyllan,men då får jag alltså tänka om. :-)
              Senast redigerad av Palle_H; 16 February 2016, 09:39.

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2894

                #8
                Jag har alltid använt vatten från kran eller akvarium. Nu ligger vårt kommunala vattnet på ca. 3KH iof. Men reagensen till dropchecker verkar ju vara samma som till ett droptest för pH, så egentligen undrar jag varför man pratar om att det skall vara ett specifikt KH?

                Kommentar

                • Palle_H
                  • August 2015
                  • 57

                  #9
                  Ja det beror väl på vad ens vatten ligger på,mitt ligger på 9-10 kh,så det måste sänkas lite.

                  Har hört något om att vissa har olja i bubelräknaren stämmer det eller ska det vara vatten?

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2894

                    #10
                    Ursprungligen postat av Palle_H
                    Ja det beror väl på vad ens vatten ligger på,mitt ligger på 9-10 kh,så det måste sänkas lite.

                    Har hört något om att vissa har olja i bubelräknaren stämmer det eller ska det vara vatten?
                    Hur fungerar ett droptest för pH med ditt vatten? Visar det fel på grund av högre KH?

                    Kommentar

                    • Palle_H
                      • August 2015
                      • 57

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sleaper

                      Hur fungerar ett droptest för pH med ditt vatten? Visar det fel på grund av högre KH?
                      Nej det tror jag inte, menar du med tanke på att jag vill ha det till 4?

                      Kommentar

                      • Rufus
                        • January 2005
                        • 866

                        #12
                        Från Co2art kan du skicka efter färdigblandad "solution" , de skickar fraktfritt. http://www.co2art.co.uk/collections/co2-drop-checkers
                        // Annicka

                        Kommentar

                        • Palle_H
                          • August 2015
                          • 57

                          #13
                          Ursprungligen postat av Rufus
                          Från Co2art kan du skicka efter färdigblandad "solution" , de skickar fraktfritt. http://www.co2art.co.uk/collections/co2-drop-checkers
                          Nu har jag gjort egen och tänker sätta i dropcheckern , imorgon drar jag igång hela co2 systemet.

                          Men tack förtipset ändå! :-)

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2894

                            #14
                            Ursprungligen postat av Palle_H

                            Nej det tror jag inte, menar du med tanke på att jag vill ha det till 4?
                            Precis, det är ju samma reagensvätska vad jag vet ? Men någon kanske kan förklara varför man vill ha KH4 i just dropcheckern.

                            Kommentar

                            • Rufus
                              • January 2005
                              • 866

                              #15
                              Det är nog för att reagensen ska byta färg vid vissa phvärden.
                              // Annicka

                              Kommentar

                              Arbetssätt...