Kubformat akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    #16
    Jo, kontaminera!! Det är intressant att läsa om olika lösningar. Jag snöar dessvärre lätt in på en linje och har svårt att se möjligheterna med olika lösningar. Ska kolla Jagefeldts, verkar vara ett mög att få hem ett kar därifrån! Det är ett snyggt kar du har Mats, kommer fråga dig senare om inredningen och upplägget!
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #17
      Ursprungligen postat av Juni
      Jo, kontaminera!! Det är intressant att läsa om olika lösningar. Jag snöar dessvärre lätt in på en linje och har svårt att se möjligheterna med olika lösningar. Ska kolla Jagefeldts, verkar vara ett mög att få hem ett kar därifrån! Det är ett snyggt kar du har Mats, kommer fråga dig senare om inredningen och upplägget!
      Det lättaste är nog att beställa, och åka dit och hämta karet själv.
      Jag, PiaJo och Ansjo-Anders brukar träffas och hjälpa varandra med olika bestyr - bland annat att köra och hämta/lämna kar av olika storlekar. Just den här 70-kuben har jag fått av Anders en gång i tiden.
      Två andra kuber på 50x50x50 cm, och ett 540-liter - från Jagefeldt - finns det många bilder och filmer på i min tråd; "akvariestugan".
      Det är en jädra lång tråd, och det är inte alla som tycker det är kul med långa projekttrådar, men det kan kanske vara kul att kika in ändå.
      Det snackas mycket om inredning i tråden, och det är väl det som kommer att bli riktigt intressant lite senare när du har fått hem ditt akvarium.
      Lycka till nu, snart börjar det roliga!


      Kommentar

      • Juni
        • February 2014
        • 613

        #18
        Problem! Min man är osäker på om bjälklaget i golvet håller för vikten av ett större akvarium. (Huset byggt 1908) Är detta B.S för att slippa akvariekarusellen eller är det ett problem? Går det att komma runt det, fördela vikten med flexibelt underlag el liknande?
        Funderar på om det inte är lättare att hitta en ny snygg man än ett nytt snyggt akvarium? 😂
        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

        Kommentar

        • Juni
          • February 2014
          • 613

          #19
          Åheim, läste om 6 mm glas, hur blir stabiliteten? Är det inte mer riskabelt för läckage? Är i behov av ett kar som inte är så känsligt och helst lite höjd på det även om det är mer svårskött!
          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13136

            #20
            Ursprungligen postat av Juni
            Problem! Min man är osäker på om bjälklaget i golvet håller för vikten av ett större akvarium. (Huset byggt 1908) Är detta B.S för att slippa akvariekarusellen eller är det ett problem? Går det att komma runt det, fördela vikten med flexibelt underlag el liknande?
            Funderar på om det inte är lättare att hitta en ny snygg man än ett nytt snyggt akvarium? 😂
            Jo en snygg man har ju en mer flexibel viktfördelning och du kan lätt flytta honom dit du vill ha honom utan egen fysisk ansträngning men om du vill få ut den mesta glädjen av innehavet så kräver det dock en viss fysisk ansträngning som du säkert kommer uppleva som väl motiverad
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13136

              #21
              Ursprungligen postat av Juni
              Åheim, läste om 6 mm glas, hur blir stabiliteten? Är det inte mer riskabelt för läckage? Är i behov av ett kar som inte är så känsligt och helst lite höjd på det även om det är mer svårskött!
              Höjden är den kritiska punkten och vill du ha det högt så måste du gå upp rejält i tjocklek på glaset. Du får ju också en större tyngd på en mindre golvyta...
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Juni
                • February 2014
                • 613

                #22
                Har kollat Jägerfelds och de verkar ha helt andra priser som passar bättre. Har frågat om 70, 70,70. Han undrar om det skall vara med aluminiumramen eller helglas? Vad säger ni? Tänker på hållfastighet och utseende. Han gör karet i 12 mm glas och det behövs nog i stormens öga som jag bor i!
                Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Hållbarheten skiljer inte mellan ett aluminium och ett helglas - de limmas bara på lite olika sätt.
                  Så det är det estetiska som avgör. Jag tycker helglas är snyggare (om det limmas med svart silikon) men vad jag tycker är ointressant utan det handlar ju om vad du tycker är snyggast.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #24
                    Som Kjell säger, hållbarheten är densamma och det är upp till dig vad du tycker verkar vara snyggast - och passar i den omgivning karet skall stå.

                    Helglas-kar får nästan en eterisk känsla och är väldigt snyggt i de flesta sammanhang och rum, medan ram-kar kan upplevas lite "knubbigare" och robusta. Som sagt, du avgör!

                    Här är en bild på två kuber från Jagefeldt med ram. Den större kuben är 70x70x70 cm, och den mindre har måtten 50x50x50 cm.


                    Klicka på bilden för större version

Namn: image_36271.jpg
Visningar: 186
Storlek: 82,0 KB
ID: 2353160
                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 22 March 2016, 11:24.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13136

                      #25
                      Och här är mitt 70x70x30 helglas http://i32.photobucket.com/albums/d4...4/IMG_1718.jpg
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Juni
                        • February 2014
                        • 613

                        #26
                        Väldigt snyggt, inget du känner att du behöver sälja? Varför svart limning?
                        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13136

                          #27
                          Syftar du på mitt eller mats?
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Juni
                            • February 2014
                            • 613

                            #28
                            Ursprungligen postat av åheim
                            Syftar du på mitt eller mats?
                            Ser nu att det var två olika karägare! Bygger du dem själv eller var det renovering på bilden? Det är även höjden jag är ute efter för att komma upp i volym. Fick dock höra igår att om jag har kubformat kar trivs endast ett stort diskus par, om jag har ett traditionellt rektangulärt kan det få rum två eller tre revir. Jag har aldrig hört detta förr! Synpunkter?
                            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13136

                              #29
                              Jo men så är det ju. Om du har en kub som är 70x70x70 så motsvara ju det ungefär ett 100 liters rektangulärt akvarium (70x40x35) revirmässigt. De skapar ju inga revir över eller under varann... I en kub blir det liksom för nära åt alla håll för fisken ska tolerera varandra.

                              Fogarna i mitt hembyggda har svart silikon eftersom jag tycker det är klart snyggast!
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • Juni
                                • February 2014
                                • 613

                                #30
                                Ja, det är jättesnyggt! Har bara sett kar med ramar så jag har aldrig tänkt på det. Blev lite konfunderad när du bekräftar revir i kuben. Då går det aldrig att ha mer än två diskusar i en kub med detta mått, det gäller att det verkligen blir rätt med hane-hona och jag blockerar helt för att ha fler diskusar. Hur har ni andra gjort som har diskus i kub? Fungerar det med ett diskuspar och andra arter av fiskar eller måste de paret gå själva? Låter ju enklare med ett rektangulärt men kuben är fin.....
                                Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...