Kubformat akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    Kubformat akvarium

    Nu känns det som om jag sökt överallt men hittar inte det jag vill ha. Kan någon ge tips om märke och ställe där jag kan hitta ett kubformat akvarium runt 300-400 liter? Det får gärna vara begagnat men då i södra Sverige. Alla jag tittar på är för små. Vad är rimligt att betala för ett så stort nytt akvarium?
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Har du pratat med Åleds?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Håll koll på annonserna på saltvattensguiden.se. Där finns det kuber ibland, sällan så stora i o f s men chansen finns.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • Robot
        • February 2004
        • 1174

        #4
        Det borde ju finnas något runt 350 liter, alltså 70*70*70... Man får ha långa armar för att kunna sköta ett sånt, alt badbyxor! 😉

        Kommentar

        • Juni
          • February 2014
          • 613

          #5
          Hej igen! Nu är jag på banan igen! Hade varit lättare att trycka ut ett Juwel 350 liters än denna lilla diamant❤️
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Har du pratat med Åleds?
          Ja, Åleds har en grym kub, men ack så dyr! Letade efter någon liten repa så det var tvunget att reas ut. Men nej! Detta var perfektion! Är i en tid i livet när allt möjligt konstigt händer och där ingår akvarium och fiskar. Vill inte lägga multum på själva karet i detta läge.
          Ska kolla sidor om saltvatten kar som det skrevs om i länken.
          Pratade med Åleds om att mina fiskar var ganska grymma mot varandra. Han sa att även Diskus kan ha ett mobbar beteende. Hur ska jag tänka i detta avseende när jag ska välja fisk? Antal, hanar-honor? Olika sorter eller hålla sig till en sort? Finns det Diskus som är lättare än andra?
          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Det finns ju också flera företag som tillverkar akvarier på beställning som t.ex. Akvarielagret i stockholm
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Att ciklider "mobbar" är inte så som för oss människor utan i stort sett alla arter har av naturen något sätt som belönar den starka individen framför den svage. Svaga individer sedan drar sig undan eller blir sjuka, dör. Men detta är ju inte mobbing utan naturens sätt att skapa förutsättningar för starka. friska individer.
              När det gäller ciklider så testas detta med styrka på olika sätt. Men när det gäller diskusarna så har de en uppsättning beteenden som gör att detta mätande ofta görs klart med hjälp av färgsignaler (dvs. de skiftar färg) eller fysiska tecken såsom att höja/sänka huvudet, spärra upp fenor etc. etc. Så gällande diskus så blir det inte en direkt slakt av motståndaren utan detta sköts med lite mer finess ofta. Däremot så vill en Diskus som inte platsar i ett revir kunna flytta till ett ledigt revir. I akvariet så låser vi ju våra fiskar inom akvariets ramar så där kan en diskus som inte kan hävda sig reagera med stress, sjukdom, död.
              Du kan hantera detta genom att antingen ha ett i det närmaste tomt akvarium där diskusarna hamnar i ett gruppläge som ser ut som om de stimmar. De söker då skydd i gruppen och kan upplevas som att de "stimmar". I det läget så simmar de mest bara runt och inväntar mat.
              Men så fort det bildas par och de tycker att t.ex. termometern verkar vara ett vettigt revir så är friden över. Då börjar de par som finns i gruppen para ut sig och de börjar ta reda på vem som bestämmer över vem.
              Ett annat sätt är att t.ex. via rötter, växter konstruera maximalt många revir, flyktplatser så att de kan leva sida vid sida i den bästa av världar.
              Ungdiskus så kan du nog ha en diskus per 50 liter så länge den är ung. När den är fullt vuxen eller nästan vuxen så är det nog snarare 100 liter per diskus som jag ser det idag.
              Det som känns som mobbing i en art är ju ofta en situation där man antingen har en olycklig kombination av arter med helt olika kampbeteenden eller för många fiskar per revir. Ett diskusrevir i naturen kanske är ibland ett par per 1000L eller mer. Så vi maxar verkligen situationen för våra kära diskusar. Men det är en känslig art som kräver mycket, mycket rent vatten. En härlig art som de flesta akvarister borde pröva någon gång.
              I en blandad grupp med diskus så brukar det bli en mix med hanar honor. Som ungfisk så går det inte att se innan lek. Räkna med ett visst svinn på de diskusar du köper. Några dör. De som finns kvar är ofta de starkaste.
              En del säger att odlade är mindre kinkiga på vatten och föda. Andra säger å andra sidan att VF diskus som är uppvuxen i en naturlig miljö egentligen är de tåligaste. Har du tight med pengar så är det ju kombinationen pris/kvalité som avgör om du köper odlat eller VF. Men köp av en seriös säljare.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Revirhävdande fiskar funkar ofta lite sämre i kubformade akvarier (få revir och de hamnar för nära varandra) utan passar bättre i lite längre akvarier.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13138

                  #9
                  Jag vill slå ett slag för kubformade kar! Jag har ett egenlimmat och det är mitt absoluta favoritakvarium alla kategorier! Man får det där underbara djupet och även fisken kan simma långt åt alla håll istället för bara längs med... Jag tycker att man med fördel kan hålla det ganska lågt, jag har bara 30cm högt, då kan man också gå på 6mm glas och det håller ner kostnaden! https://www.youtube.com/watch?v=MntSg3_xoF8
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Bisho
                    • September 2013
                    • 304

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Jag vill slå ett slag för kubformade kar! Jag har ett egenlimmat och det är mitt absoluta favoritakvarium alla kategorier! Man får det där underbara djupet och även fisken kan simma långt åt alla håll istället för bara längs med... Jag tycker att man med fördel kan hålla det ganska lågt, jag har bara 30cm högt, då kan man också gå på 6mm glas och det håller ner kostnaden! https://www.youtube.com/watch?v=MntSg3_xoF8
                    Vilket fint akvarium du har
                    Mitt tanganyika akvarium
                    https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                    Kommentar

                    • Juni
                      • February 2014
                      • 613

                      #11
                      Åheim! Du måste ha byxor på dig när du filmar, det reflekterar. Nej, skojar bara! (Har varit hemma lite för länge!)
                      Jätte snyggt kar, vilket vatten! Har du ett lågt kar för att underlätta hantering eller har det bara blivit så? Det är onekligen lättare/billigare med ett avlångt kar men har snöat in på kuben. Har någon erfarenhet av småbarn och lägre kar? Är rädd att det kommer släppas i saker i karet om det finns utrymme för det. Idag har jag mitt hörnakvarium högt på en möbel. Svårare att sköta men behöver inte plocka upp några bilnycklar eller få hjälp med matning. Undrar om det får vata ifred med ett kar de når locket på?!
                      Läste ditt inlägg B.W om revir och yta. Hade tänkt mig 5-6 diskus, men då behövs ju ett jättekar! Trivs diskusarna om de är färre?
                      Det bästa med att vänta på mitt projekt är att jag hinner spara och kunna köpa de diskusar jag vill ha. Där kommer mina zoopet kompisar in i bilden. Ni måste guida mig till vad jag vill ha!
                      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #12
                        Halloj!

                        Kanske skulle du kunna höra av dig till Jagefeldts Glasmästeri i Lysekil. Han gör otroligt fina kar till överkomliga priser.

                        www.jagefeldt.nu


                        Här är en film på mitt kar från Jagefeldt, ett kub-kar på 343 liter med måtten 70x70x70 cm

                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 10 March 2016, 15:07.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #13
                          Wow. Så himla snyggt Mats. Här syns det ju också hur mycket volym det blir fort med kuben.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mu(sic)
                            • March 2012
                            • 2305

                            #14
                            Det är ju väldigt fint när man ser fisken simma bort ifrån en eller hur jag ska förklara. Bye-bye liksom där for han

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #15
                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Wow. Så himla snyggt Mats. Här syns det ju också hur mycket volym det blir fort med kuben.
                              Ursprungligen postat av Mu(sic)
                              Det är ju väldigt fint när man ser fisken simma bort ifrån en eller hur jag ska förklara. Bye-bye liksom där for han
                              Nu skall inte jag bli långrandig här och kontaminera Junis tråd, men kub-formen har verkligen sina fördelar.
                              Tar man ett lite rejälare kar, som typ ett 70x70x70 så får man ju ett ansenligt djup och en härlig höjd. Inredningsmässigt gäller det att kompensera det man förlorar i längd - alltså att man tänker i djup- och höjdledd och så att säga "leder in" inredningen i karet. I karet på filmen hade jag gjort en öppning in mot mitten så att fiskarna kunde simma in och faktiskt uppehålla sig bakom de vänstra och högra bakre depåerna. Detta syns inte så tydligt på filmen - men var verkligen effektfullt.

                              Det var även detta kar det stora Stendkerparet gick i senare.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...