Sera LED X-Change Tubes

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • post
    • January 2012
    • 19

    Sera LED X-Change Tubes

    Hej.

    Är det någon som har testat Sera LED X-Change Tubes?
    https://www.sera.de/en/products/category/led-x-change-tubes-5957.html

    Sera har kommit med LED rör som passar i lysrörarmaturer.
    De har olika färger + en dimmer/timer som kan simulera morgon & kvällar.

    Är det någon som har erfarenhet från denna produkt?
    Vet inte var man kan köpa det än.

    //P
  • Cyberzoo

    • November 2012
    • 5

    #2
    Hej!
    Vi på CyberZoo.se har precis har testkört dem under en veckas tid.
    Jag måste säga att ljuset från dessa är imponerande (både färgmässigt och ljusmässigt).
    2015 är året när LED kommer slå igenom inom akvaristiken i Sverige!

    Personligen så älskar jag led, då ljuset blir så levande. Det har varit jättesvårt att hitta ledbelysning hittills som är anpassade för oss sötvattensakvarister (till ett pris vanliga människor faktiskt har råd med).

    Jag har testat ett 20 tal olika modeller de senaste åren, både bra och dåliga. Problemet har ofta varit att antingen har det varit "fel" Kelvin, som egentligen varit mest för saltvatten. Eller så har det varit budget dioder med halvkass ljusstyrka.

    Sera LED X-CHANGE har starka dioder av bra kvalité. Stort plus att de kan dimmas och att systemet är flexibelt (utbyggbart). So far, är det bara en sak jag stört mig på och det är sladden på ballasten som är superkort, typ 15 cm...

    mvh Ted på Cyberzoo
    Senast redigerad av Cyberzoo; 27 May 2015, 09:32.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Även om nu infon för just mig Cyberzoo är högintressant så tror jag att ditt inlägg enligt reglerna här räknas som otillåten annonsering. Du kan läsa i forumreglerna om detta. Så hör med Kjell om du är sugen att annonsera istället. Detta säger jag i all vänlighet innan Kjell strax kommer att trycka på delete. Gissar bara att han njuter av vädret nu så att han inte hunnit se inlägget än
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Ursprungligen postat av post
        Hej.

        Är det någon som har testat Sera LED X-Change Tubes?
        https://www.sera.de/en/products/category/led-x-change-tubes-5957.html

        Sera har kommit med LED rör som passar i lysrörarmaturer.
        De har olika färger + en dimmer/timer som kan simulera morgon & kvällar.

        Är det någon som har erfarenhet från denna produkt?
        Vet inte var man kan köpa det än.

        //P
        Cyberzoo säljer dem
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Cyberzoo

          • November 2012
          • 5

          #5
          Haha ok jag förstår hur tänker, jag var kanske lite snabb där ;-)
          Brukar inte hänga på forum i vanliga fall, men jag följde en länk och fick ett infall :-)
          //Ted

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #6
            Du kan ju redigera inlägget och ta bort allt utom den här delen av texten:

            Ursprungligen postat av Cyberzoo
            Hej!
            Vi på CyberZoo.se har testkört dem under en veckas tid.
            Jag måste säga att ljuset från dessa är imponerande (både färgmässigt och ljusmässigt).

            mvh Ted på Cyberzoo
            Då blir det ju mer en recention av produkten än en annons...
            Senast redigerad av Mr Woods; 26 May 2015, 17:14.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Nu var du klok Woods
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Cyberzoo

                • November 2012
                • 5

                #8
                Tack för tipsen!
                Verkar som jag måste gå en lektion i vett och etikett ;-)
                //Ted

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  #9
                  Måste man ha 1 ballast per LED rör/list eller kan man koppla flera på samma ballast?
                  Är det 15 cm från LED'n till ballasten eller är det från uttaget till ballasten?

                  EDIT: var inne på er sida och kunde läsa att 1A klara max 20W och 2A klara max 40W och 3A klara 60W. Ser också på bilden av ballasten att det är väldigt kort fån ballast till LED men det är också kort kabel från vägguttag till ballast. Verkar inte riktigt genomtänkt att man ska dessa klumpar liggandes ovan på karet. Dessa vill man ju ha under så man slipper se dem.

                  Dock ser det ut som om det är en vanlig kontakt så man kan kanske förlänga dessa med priset blir ju också därefter. 1-1.5 m kabel mellan ballast och kontakten till LED skulle där ju ha varit på som standard. Kabeln från vägguttaget till ballast kan man byta då den är en vanlig typ men även här innebär det en kostnad :-(

                  Även grenkabeln från 1 till 3 uttag är väldigt kort.
                  Senast redigerad av Webo; 27 May 2015, 15:10.
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  • Cyberzoo

                    • November 2012
                    • 5

                    #10
                    Hej!
                    Så här funkar det med ballasterna:

                    Räkna ut total effektförbrukning på de LED lysrör som ska drivas och välj sedan lämplig ballast.


                    • Sera ballast 1A får ej driva mer än upp till max 20 Watt
                    • Sera ballast 2A får ej driva mer än upp till max 40 Watt
                    • Sera ballast 3A får ej driva mer än upp till max 60 Watt


                    Du kan alltså koppla flera rör (med hjälp av Seras Triple Cable) , men antalet begränsas av storleken på ballasten.

                    Ang. sladden, så är det den sista biten, som du ser på bilden som har kort sladd.
                    Själva kabeln från ledrören är lång...

                    //Ted
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 31262_-INT-_sera-led-vorschaltgeraet-1-a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,7 KB
ID: 2171724

                    Kommentar

                    • Webo
                      • August 2014
                      • 1968

                      #11
                      Kollar man på bilden så är sladden till LED'n väldigt kort men även den till vägguttaget är väldig kort typ max 30 cm. Bilden kanske inte stämmer med hur den är i verkligheten?
                      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                      Kommentar

                      • Cyberzoo

                        • November 2012
                        • 5

                        #12
                        Jag har haft fram tumstocken nu på morgonkvisten, och kan konstatera att sladden på alla Sera X-change ledrör är 150 cm långa. Det borde täcka in de flesta behov. Vad jag menade vara bara den sista stumpen av strömsladd vid adaptern, som är väldigt kort. Det är inget problem, bara lite störande

                        Kommentar

                        • KJE
                          • August 2013
                          • 1066

                          #13
                          På bilden ser det ut att vara en vanlig standard apparatsladd som går in i eliminatorn och såna finns ju att köpa lösa i olika längder
                          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                          Kommentar

                          • post
                            • January 2012
                            • 19

                            #14
                            Hej.

                            Tack för era svar.
                            Det blev att jag köpte två LED rör hos en akvarium affär i Göteborg.
                            Super nöjd med ljuset(blå,vitt).
                            Sladden räckte precis. Lite kort tycker jag att den är. Men det går nog att förlänga som KJE skriver.

                            Denna kanske passar.


                            //P
                            Senast redigerad av post; 29 May 2015, 09:21.

                            Kommentar

                            • Webo
                              • August 2014
                              • 1968

                              #15
                              Ursprungligen postat av post
                              Hej.

                              Tack för era svar.
                              Det blev att jag köpte två LED rör hos en akvarium affär i Göteborg.
                              Super nöjd med ljuset(blå,vitt).
                              Sladden räckte precis. Lite kort tycker jag att den är. Men det går nog att förlänga som KJE skriver.

                              Denna kanske passar.


                              //P
                              Den passar kanske till att förlänga kabeln mellan led listen och elimination, men du får kolla vilken diameter som du har och den hos Kjell o Co. Där finns några olika storlekar. Den kabeln som KJE menade var dock den från vägguttaget till elimination som man kan köpa i olika längder.


                              OT från svaret:
                              Det jag menade ovan i mitt inlägg var att det går att förlänga osv men det innebär en kostnad som man inte skulle behöva ha om de hade gjort dem längre från början :-) (enligt den info som fanns när jag skrev det).

                              Tycker även det verkar dumt att visa en bild med fel kabel på då man då tror att den är väldigt kort och man ville inte lägga mera pengar eller hålla på att fixa och dona för att få det till att passa med den längd man vill ha, och sen visar det sig sen att kabeln var längre än på bilden. Man brukar ha en symbol som visar att kabeln är visat i mindre längd än vad den är (oftast ritning). Ser man på bilden så är det iaf långt ifrån 150 cm som enligt uppgift ovan finns i paketet. Skriver man i beskrivningen att den är 150 cm så är man ju en liten bit på vägen (inte alla som läser dock).
                              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...