Spännande LED-lösning från SERA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Spännande LED-lösning från SERA

    Fick tipset från min handlare om denna LED-lösning SERA X-CHANGE LED TUBES som är tänkt att kunna monteras i alla vanliga ramper för vanliga T5 och T8 lysrör.
    Det som känns häftigt är ju att de monteras i befintlig armatur, har egen lösning för ballast samt en dimmerlösning som kan användas som timer med automatisk soluppgång/solnedgång.
    Vad jag kan se skulle jag kunna köra med denna lösning i både Lido 120 och Lido 200 t.ex.
    Tycker det låter spännande.
    Klicka på bilden för större version

Namn: sera_led.jpg
Visningar: 1
Storlek: 75,2 KB
ID: 2185419
    Klicka på bilden för större version

Namn: Sera_dimmer.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,6 KB
ID: 2185420
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Låter intressant
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      #3
      ...Mycket! Undrar vad prislappen hamnar på?
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Gunnar52
        • August 2013
        • 24

        #4
        Låter väldigt intressant...har haft planer en tid att skaffa ett Lido 120, och detta förstärker tanken.
        Är det någon som vet prislappen?

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #5
          Om den är gjorda för vanliga t5 och t8 ramper så lär de inte passa i juwelrampen eftersom de är så ego och ska ha egna mått på standardprylar
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • KJE
            • August 2013
            • 1066

            #6
            Fast måtten verkar stämma, längden på lysrören alltså, åtminstone för Rio 300
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            • Erikderek
              • March 2013
              • 718

              #7
              Det finns en liknande produkt från ECONLUX, SunStrip som passar och kan monteras bland annat i JUWEL ljusramper;
              Ex; 54w till RIO 240 kostar €151 per rör + T5 hållare för €7 (2 pack).

              Det är iallafall en prisindikation, vi kan hoppas att SERA's är billigare...

              EK
              Vardagsrum akvariet - Malawi
              Projekt; Ny generation - SA

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13131

                #8
                Ursprungligen postat av KJE
                Fast måtten verkar stämma, längden på lysrören alltså, åtminstone för Rio 300
                Precis, men vi som inte vill ha juwelkar menar jag Standardmått för tex t5 24w är 54,9cm men seras är 43,8cm som alltså är juwels specialmått på röret, dessa passar bara i juwelkar... Jag bojkottar därför juwel men också för deras i mitt tycke tråkiga mått på akvarierna.
                Senast redigerad av åheim; 12 April 2015, 07:09.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Ja du, åheim. Som nöjd Juwelägare ser jag ju inte det riktigt som du utan tycker det enbart är roligt och spännande att det kommer nya lösningar till mina kar.
                  Återkommer när jag vet priset på det hela.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Hittade denna sida. Om man räknar med dagens kurs så skulle själva rören kosta från ca 300:- - 800:-, dimmer/timer drygt 600:- etc. Så slår man ihop det så blir det en del. Men med tanke på allt man kan göra med utrustningen så vet jag inte om det är överpriser direkt.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      Fick info av min handlare ZooHoo att 1200 mm rör kommer i augusti. När de kommer så kommer jag att köra med 4 rör med dessa SERA i mitt 450 Diskuskar. Fördelen som jag ser det är att jag kan skippa reflektorerna, det kommer att dra rejält mindre ström, jag kan dimma dem till rätt nivå och de värmer inte karet. Så blir det Ser fram emot ett krispigare ljus.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      Arbetssätt...