Insug för filter samt Belysning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mert91
    • July 2002
    • 877

    Insug för filter samt Belysning

    Hej!

    Har ett Haquoss Cubextreme med ett BTN slimline och ett uttag längst nere till vänster för insug till filtret som är placerat bakom bakgrunden. Min fråga är om man kan dölja detta insug på något sätt, går det att t.ex placera en sten framför utan att förstöra vattenströmningen genom pumpen?

    Bild: http://www.ladda-upp.se/bilder/fcsupexxiceeg/

    Sedan har jag en fråga angående lysrör, har ett par orginala lysrör som följde med i akvariet 2xT5 24W SHORT" WHITE 12.000°K ICEWHITE monterade i ställningen. Fick även med två andra; Juwel High-Lite 24W Blue 400 Lumen och Haquoss Sunrise Short 24W 25.000K. Hur kombinerar man bäst ihop dessa? Tanken är att ha Malawi eller Tanganyika Ciklider med mycket kalksten och vit korallsand.
    Med vänliga hälsningar!

    //M.M
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    #2
    Ursprungligen postat av mert91
    Hej!

    Har ett Haquoss Cubextreme med ett BTN slimline och ett uttag längst nere till vänster för insug till filtret som är placerat bakom bakgrunden. Min fråga är om man kan dölja detta insug på något sätt, går det att t.ex placera en sten framför utan att förstöra vattenströmningen genom pumpen?

    Bild: http://www.ladda-upp.se/bilder/fcsupexxiceeg/

    Sedan har jag en fråga angående lysrör, har ett par orginala lysrör som följde med i akvariet 2xT5 24W SHORT" WHITE 12.000°K ICEWHITE monterade i ställningen. Fick även med två andra; Juwel High-Lite 24W Blue 400 Lumen och Haquoss Sunrise Short 24W 25.000K. Hur kombinerar man bäst ihop dessa? Tanken är att ha Malawi eller Tanganyika Ciklider med mycket kalksten och vit korallsand.
    Om inte stenen står alldeles framför insuget så borde det inte påverka det negativt När det gäller lysrören så låter det som om dom är mera anpassade till saltvattensakvarium än sötvatten, det brukar vara klart lägre kelvin-tal på dom som är gjorda för sötvatten. Nu kanske det inte spelar någon roll om du inte tänker köra med växter
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Håller med KJE.
      Det går bra att placera en sten eller rot strax framför. Sedan ger belysning på över 10.000 Kelvin ett mycket konstigt ljus i sötvattensakvarium - tänk på att solen har ca. 6.500 Kelvin. Så maximalt 10.000 skulle jag vilja säga är lämpligt i ett sötvatten.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • mert91
        • July 2002
        • 877

        #4
        Hej!
        Tack för svaren. Ska bli kul att åter starta igång ett akvarium efter 13 år! En fråga till, jag har tre fack bakom bakgrunden där jag antar att det är tänk att ha en cirkulationspump plus massa filtermassa. Filtermassan, skall den klippas i bitar? Skall man ha den allra mest kompakta filtermassan eller sen som är lite "luftigare"? Till tanganyika/Malawiciklider, hade ni köpt
        1-2mm korallkross eller 3-5mm?
        Med vänliga hälsningar!

        //M.M

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av mert91
          Hej!
          Tack för svaren. Ska bli kul att åter starta igång ett akvarium efter 13 år! En fråga till, jag har tre fack bakom bakgrunden där jag antar att det är tänk att ha en cirkulationspump plus massa filtermassa. Filtermassan, skall den klippas i bitar? Skall man ha den allra mest kompakta filtermassan eller sen som är lite "luftigare"?
          Man kan köra vilket som
          Till tanganyika/Malawiciklider, hade ni köpt
          1-2mm korallkross eller 3-5mm?
          Finkornigt - men jag skulle kanske inte ha köpt just korallkross
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...