Hjälp med filtreringen i mitt 720 med Amazonas BTN bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vedboden
    • February 2004
    • 31

    Hjälp med filtreringen i mitt 720 med Amazonas BTN bakgrund

    Jag har precis införskaffat mitt ett möbel 720 kar och håller på att montera en amazonas btn bakgrund.

    Jag har tänkt att sätta ett raster i ena hörnet och fylla hela bakgrunden med grov filtermassa pp10
    i andra änden tänkte jag ha ett utblås men det är här jag behöver hjälp.

    Räcker det med ett pumphuvud? och isåfall vad behöver den klara av att pumpa? Har ni nån att rekommendera?
    Eller rekommenderar ni 2 eller kanske fler?
    Hur ska utblåset vara i höjd?
    Hur ska insuget vara i höjd?

    Min första tanke var att använda ytterfiltret jag fick med vid köp (fluval 405) men jag vill helst slippa ha massa stora otympliga saker i och runt karet och den maximala l/h är endast 1300 vilket känns lite?

    Jag har tänkt att lägga ut lite bilder när jag är klar för jag tror detta kan bli riktigt jäkla bra

    tacksam för svar
    2 akvarium 720l, 240l
  • Live2Ride
    • January 2014
    • 312

    #2
    Fluval 405 känns väldigt litet till 720. Så jag skulle antingen rekommendera större ytterfilter eller idéen du är inne på. Jag har dock aldrig byggt sån själv så jag kan inte hjälpa dig med de frågorna.
    /Lars

    Kommentar

    • vedboden
      • February 2004
      • 31

      #3
      tack för svaret.

      Är ni lite inne på 1st eheim compact 2000 (flöde 1000-2000 l/h) och 1st eheim compact 1000 (flöde 150-1000 l/h)

      Är det underdimensionerat eller överdimensionerat?
      Jag har alltså inte tänkt att ha något mer överhuvudtaget utan endast bakgrundstiltreringen
      2 akvarium 720l, 240l

      Kommentar

      • simpson
        • July 2012
        • 666

        #4
        Ursprungligen postat av vedboden
        tack för svaret.

        Är ni lite inne på 1st eheim compact 2000 (flöde 1000-2000 l/h) och 1st eheim compact 1000 (flöde 150-1000 l/h)

        Är det underdimensionerat eller överdimensionerat?
        Jag har alltså inte tänkt att ha något mer överhuvudtaget utan endast bakgrundstiltreringen

        Inga fiskar i akvariet? Bara bakgrund och vatten?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Jag har i princip likadan uppsättning i mitt kar, men med BTN Malawi. I ena änden av karet bakom BTN pumpar en Eheim 2252 och i andra Aquaclear70 samt tre raster för insuget. Dessa tre är i underkant, och jag skulle behöva minst ett till. Blir ett raster tätt av någon anledning sjunker nivån betydligt bakom bakgrunden, och pumparna riskerar att börjar suga vatten om de inte sitter långt ner.
          Jag har insiget fördelat i tre olika nivåer i karet, och försökt få dem på ett ställe som inte syns för mycket. Har sett skräckexempel på raster som sitter mitt i synfältet...


          Sedan beror flödet på vad du ska ha för fisk, och hur stor belastning du kommer att ha på karet...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13134

            #6
            Ursprungligen postat av vedboden
            tack för svaret.

            Är ni lite inne på 1st eheim compact 2000 (flöde 1000-2000 l/h) och 1st eheim compact 1000 (flöde 150-1000 l/h)

            Är det underdimensionerat eller överdimensionerat?
            Jag har alltså inte tänkt att ha något mer överhuvudtaget utan endast bakgrundstiltreringen
            Har själv en eheim compact 2000 och den är kalasbra men 1000 modellen har en annan konstruktion och låter fan helt enkelt så undvik den! tror du kan klara dig med 2000 lite beroende på vad du ska ha i karet...
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • KJE
              • August 2013
              • 1066

              #7
              I min Aquaterra-bakgrund har jag förutom raster också monterat in en överrinningskam, dels för att minska antalet raster men den tar även hand om skräp på ytan och framförallt eventuella proteinhinnor
              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

              Kommentar

              • vedboden
                • February 2004
                • 31

                #8
                tack för alla svar.

                Jag beställde igår 1st eheim compact 2000 och 1st eheim compact 3000 så då är det inte underdimensionerat iallafall.
                Jag kommer ha 2st raster men även överrinningsskydd så tror inte det blir några problem, eller hoppas iallafall

                Fiskar blir lite blandat malawi 20-40st, vet ej än
                2 akvarium 720l, 240l

                Kommentar

                • vedboden
                  • February 2004
                  • 31

                  #9
                  har lite svårt att uppskatta mängden filtermatta, antar jag köpt för lite, vad tror ni?

                  1st 100x100x5 cm
                  1st 50x50x10 cm

                  Sen har jag lite kvar sen tidigare, dock så lite så det inte behöver räknas med
                  2 akvarium 720l, 240l

                  Kommentar

                  • simpson
                    • July 2012
                    • 666

                    #10
                    Ursprungligen postat av vedboden
                    tack för alla svar.

                    Jag beställde igår 1st eheim compact 2000 och 1st eheim compact 3000 så då är det inte underdimensionerat iallafall.
                    Jag kommer ha 2st raster men även överrinningsskydd så tror inte det blir några problem, eller hoppas iallafall

                    Fiskar blir lite blandat malawi 20-40st, vet ej än
                    Då ÄR det underdimensionerat...

                    Men komplettera med 2st streamerpumpar för cirkulationen så blir det bra, själva filtreringen kommer räcka.

                    Kommentar

                    • vedboden
                      • February 2004
                      • 31

                      #11
                      OK, har du några streamerpumpar att rekommendera?

                      Nu vet jag inte riktigt vad streamerpumpar är, men placerar man dom bakom bakgrunden? Vill helst slippa allt som har med synlig teknik att göra, om det är möjligt
                      2 akvarium 720l, 240l

                      Kommentar

                      • simpson
                        • July 2012
                        • 666

                        #12
                        Ursprungligen postat av vedboden
                        OK, har du några streamerpumpar att rekommendera?

                        Nu vet jag inte riktigt vad streamerpumpar är, men placerar man dom bakom bakgrunden? Vill helst slippa allt som har med synlig teknik att göra, om det är möjligt
                        Om du vill att de ska hålla och fungera länge och vara tysta så tunze enligt en duktig handlare.

                        Det finns ebay jebao, inte en aning om kvaliten, jag valde tunze.

                        Nej, de kommer sitta lite synligt. Ungefär som en tennisboll. Du bör ha 10-20 ggr cirkulation, så minst 7200 liter/tim i total pumpkapacitet men hellre 14-18tusen liter/tim för att syresätta vattnet ordentligt när du ska ha malawi

                        Kommentar

                        • vedboden
                          • February 2004
                          • 31

                          #13
                          ok, jag tackar för dina inlägg, trodde jag hade tagit i redan, men det får bli tunze.

                          Ska man sätta dom i varsin ände å blåsa in mot mitten? uppåt mot ytan?

                          här är en bild på mitt projekt.
                          Dom röda ringarna är placering av raster och den röda rektangeln är markering för avrinning
                          2 akvarium 720l, 240l

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13134

                            #14
                            Ursprungligen postat av vedboden
                            tack för alla svar.

                            Jag beställde igår 1st eheim compact 2000 och 1st eheim compact 3000 så då är det inte underdimensionerat iallafall.
                            Jag kommer ha 2st raster men även överrinningsskydd så tror inte det blir några problem, eller hoppas iallafall

                            Fiskar blir lite blandat malawi 20-40st, vet ej än
                            Det finns lite hysteri hos vissa när det gäller cirkulation i malawitankar, de ska ha en god cirkulation men den behöver absolut inte ligga över 10ggr akvariets volym utan viktigare att det är välfiltrerat och att du har en bra ytrörelse. Jag tror personligen att du kommer få problem med att trycka 5000L/tim genom bakgrunden, speciellt med bara 2 raster... Jag skulle nöja mig med 2000 genom bakgrunden och sen en streampump på några tusen liter som ger ett skönt mjukt flöde genom karet.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • vedboden
                              • February 2004
                              • 31

                              #15
                              jag har 3 raster och överrinning med filtermatta, kanske inte duger ändå?

                              Jag beställde pumparna igår så jag har dom iallafall
                              Men köper en stor streamer pump med, projektet har kostat en del slantar redan så gör inget om det blir lite dyrare
                              Och majoriteten av fisken har jag inte ens inhandlat än
                              2 akvarium 720l, 240l

                              Kommentar

                              Arbetssätt...