Hållbarhet hos lysrör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juwel350

    #31
    Men att du inte har rena rör har ju inte med rörets kvalitet att göra

    Kommentar

    • Styfv
      • November 2012
      • 176

      #32
      Jag tar tacksamt emot rör som är ett år gamla om ni ändå ska slänga dom. Vi har inte de behoven av helfrächa rör med växtkar, saltvatten eller liknande som många andra har. Dessutom är rör dyra! Så om du byter i helgen så hör av dig Mathias så kan jag hämta upp dom (förutsatt dom passar hemma förståss och att du ändå ska slänga dom!)



      Styfv, Karlstad

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #33
        Att T8 med drossel bleknar håller jag med om men jag körde ca 4 år med samma T5or (Aquastar) med HF-don och det växte lika fint hela tiden, för fint
        Kan ju vara för att jag hade 6 st 54w rör över ett 540 kar, ligger man mer på gränsen från början märks det kanske mer.
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #34
          Ursprungligen postat av flygrc
          Att T8 med drossel bleknar håller jag med om men jag körde ca 4 år med samma T5or (Aquastar) med HF-don och det växte lika fint hela tiden, för fint
          Kan ju vara för att jag hade 6 st 54w rör över ett 540 kar, ligger man mer på gränsen från början märks det kanske mer.
          Kan man köra rör olika hårt eller? Mina S. aquastar dör alltid inom två år. Det är sex rör som passat på att göra det nu..
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • *Jörgen*
            • September 2014
            • 85

            #35
            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            Kan man köra rör olika hårt eller? Mina S. aquastar dör alltid inom två år. Det är sex rör som passat på att göra det nu..
            Vilken tur du har med dina aquastar, köpte två nya och ett dog efter en vecka, fick ett nytt som dog efter en sekund haha. Ska få ett till, men vet inte om jag vågar montera det för då går det väl sönder det med.

            Kommentar

            • KristianE
              • April 2012
              • 1443

              #36
              För det första är det ju en jävla skillnad på en normalakvarist och en växtakvarist. Att normalakvaristen inte märker någon skillnad är ju fullt rimligt då man inte göder som en galning och använder ljuset som gaspedal i hur mycket man vill att det ska växa.
              Jag har 10st Aquastar i min burk, jag märkte klar skillnad efter drygt ett år. Mina växter växte betydligt sämre än i början men som ramp till mina monsterfiskar nu så funkar det ju hur bra som helst. Man kan inte alltid sätta siffror på allt när man är på hobbynivå som dom flesta av oss är. Det finns så många olika detaljer som spelar in.
              Ta exemplet som Mathias la upp här. Där ser man ju klart och tydligt hur ljusstyrkan sjunker när mätaren är djupare. Sjunker det då 5% så kommer det ju göra en enorm skillnad. Det är ju inte så enkelt att det blir 5% linjärt mindre ljus. Det handlar ju om dämpning.
              Jag vet inte exakt hur det förhåller sig när det kommer till ljus men jag kan relatera till min bransch där vi flyttar luft.
              Om man tar ett enkelt räkneexempel så om man tar följande parameterar (som är helt orimliga men väldigt greppbara)
              luft 100l/s
              Varvtal 100rpm
              Tryck 100pa
              Effekt 100kw
              Så för att få ut dubbelt så mycket luft så handlar det om följande
              luft 200l/s
              Varvtal 200rpm
              Tryck 400pa
              Effekt 800kw.

              Jag kan tänka mig att förhållandena är likvärdiga vid ljus. Och om man tappar 10w (?) vid ytan så har man tappat 40 enheter i möjlighet att få ner ljuset på botten och tappar 80 ljusenheter på samma ljus som sist.

              Hoppas ni hajar mitt resonemang. Men det jag vill få fram är att man inte kan ta rena procent för 5% av ljuset man får fram på botten är ju inte så farligt men om det följer mitt tänk så är det en jävla massa som försvinner på vägen.
              //Kristian
              Följ mitt 1440l SA projekt på
              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

              Kommentar

              • Webo
                • August 2014
                • 1968

                #37
                Ingen som har en Seneye i närheten som Mattias N (eller annan) skulle kunna låna så kunde där mätas lite med den.
                Den är ju iofs inte en super avancerat super dyr mätare men den kan ju mäta och ger ett resultat som man kan jämföra med gamla och nya rör.(den ska dock vara rätt bra på detta med ljusmätning enligt det jag har läst om den).

                Klicka på bilden för större version

Namn: ljusmat.JPG
Visningar: 1
Storlek: 42,3 KB
ID: 2165947

                Den kan mäta PAR, LUX och Kelvin.

                De som inte vet vad den kan göra kan läsa här (ner halva längden för ljus mätaren): http://www.reefs.com/blog/2012/07/30...-reviewseneye/

                Jag bor tyvärr i Skåne så det är lite långt borta :-)
                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  #38
                  Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                  Kan man köra rör olika hårt eller? Mina S. aquastar dör alltid inom två år. Det är sex rör som passat på att göra det nu..
                  T5or?
                  Ingen aning, men dåligt HF-don eller för varmt runt rören kanske hjälper till att knäcka de?
                  Jag hade fläkt i den ljusrampen.
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • Juwel350

                    #39
                    Ursprungligen postat av Styfv
                    Jag älskar dom här lysrörsdiskussionerna!



                    Styfv, Karlstad
                    Det är som med termometrar där har vi även åsikter

                    Kommentar

                    • Styfv
                      • November 2012
                      • 176

                      #40

                      Låter som en lektyrplan inför helgen! Tack för tipset....



                      Styfv, Karlstad

                      Kommentar

                      • Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

                        #41
                        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                        jag ska byta rör i helgen som det ser ut nu. Kaffe?
                        Kaffe?!!? Ska du förgifta mig?

                        Bortsett från det, jag ägnar mig åt förkylning mest men börjar väl kravla mig upp lite så möjligen kan jag ta en tur ända bort till metropolen Kil. Vi kan ju alltid snacka om saken, jag skickar tel nummer via mess.
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                        Kommentar

                        • Bygert
                          • March 2010
                          • 2169

                          #42
                          Ursprungligen postat av Webo
                          Ingen som har en Seneye i närheten som Mattias N (eller annan) skulle kunna låna så kunde där mätas lite med den.
                          Den är ju iofs inte en super avancerat super dyr mätare men den kan ju mäta och ger ett resultat som man kan jämföra med gamla och nya rör.(den ska dock vara rätt bra på detta med ljusmätning enligt det jag har läst om den).

                          [ATTACH=CONFIG]74030[/ATTACH]

                          Den kan mäta PAR, LUX och Kelvin.

                          De som inte vet vad den kan göra kan läsa här (ner halva längden för ljus mätaren): http://www.reefs.com/blog/2012/07/30...-reviewseneye/

                          Jag bor tyvärr i Skåne så det är lite långt borta :-)
                          Jag har tittat på lite grejor och det finns enkla saker för inga pengar just och bra saker till ordentliga priser. Problemet är att de bara går ner en bit i UVA och jag skulle vilja ha med UVB också. Har inte kommit till nåt köp än. Fast det finns ju en variant, på en kamera som tar bilder i RAW kan man få fram ett histogram med fördelningen mellan grundfärgerna. Inte alls tillräckligt för att se det man egentligen vill veta men bättre än inget, nåt säger det.
                          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                          Kommentar

                          • Webo
                            • August 2014
                            • 1968

                            #43
                            Ursprungligen postat av Bygert
                            Jag har tittat på lite grejor och det finns enkla saker för inga pengar just och bra saker till ordentliga priser. Problemet är att de bara går ner en bit i UVA och jag skulle vilja ha med UVB också. Har inte kommit till nåt köp än. Fast det finns ju en variant, på en kamera som tar bilder i RAW kan man få fram ett histogram med fördelningen mellan grundfärgerna. Inte alls tillräckligt för att se det man egentligen vill veta men bättre än inget, nåt säger det.
                            Ok. Vet du om Seneye'n hade fungerat för att göra testet? Den borde ju fungera till det tycker jag. Tyvärr har jag inte gamla rör och inga helt nya heller så jag har svårt för att testa det.
                            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                            Kommentar

                            • Bygert
                              • March 2010
                              • 2169

                              #44
                              Ursprungligen postat av KristianE
                              För det första är det ju en jävla skillnad på en normalakvarist och en växtakvarist. Att normalakvaristen inte märker någon skillnad är ju fullt rimligt då man inte göder som en galning och använder ljuset som gaspedal i hur mycket man vill att det ska växa.
                              Jag har 10st Aquastar i min burk, jag märkte klar skillnad efter drygt ett år. Mina växter växte betydligt sämre än i början men som ramp till mina monsterfiskar nu så funkar det ju hur bra som helst. Man kan inte alltid sätta siffror på allt när man är på hobbynivå som dom flesta av oss är. Det finns så många olika detaljer som spelar in.
                              Ta exemplet som Mathias la upp här. Där ser man ju klart och tydligt hur ljusstyrkan sjunker när mätaren är djupare. Sjunker det då 5% så kommer det ju göra en enorm skillnad. Det är ju inte så enkelt att det blir 5% linjärt mindre ljus. Det handlar ju om dämpning.
                              Jag vet inte exakt hur det förhåller sig när det kommer till ljus men jag kan relatera till min bransch där vi flyttar luft.
                              Om man tar ett enkelt räkneexempel så om man tar följande parameterar (som är helt orimliga men väldigt greppbara)
                              luft 100l/s
                              Varvtal 100rpm
                              Tryck 100pa
                              Effekt 100kw
                              Så för att få ut dubbelt så mycket luft så handlar det om följande
                              luft 200l/s
                              Varvtal 200rpm
                              Tryck 400pa
                              Effekt 800kw.

                              Jag kan tänka mig att förhållandena är likvärdiga vid ljus. Och om man tappar 10w (?) vid ytan så har man tappat 40 enheter i möjlighet att få ner ljuset på botten och tappar 80 ljusenheter på samma ljus som sist.

                              Hoppas ni hajar mitt resonemang. Men det jag vill få fram är att man inte kan ta rena procent för 5% av ljuset man får fram på botten är ju inte så farligt men om det följer mitt tänk så är det en jävla massa som försvinner på vägen.
                              Det är sant så långt som att det är stor skillnad på akvarister. Vad en normalakvarist är vet jag inte riktigt men det är förmodligen inte jag med till stor del sköldpaddor, kallvatten och stora malar som inte direkt inbjuder till växter. Det är förmodligen inte stenkorallfolket som är de som verkligen är proffs på ljus heller. Men naturligtvis måste man utgå från vad man vill ha, det som är utmärkt till ett växtakvarium är totalt odugligt till sköldpaddor och troligen vice versa också.

                              Så det köper jag, att det är skillnad på vad man har. Däremot så köper jag inte resonemanget om ljus och luft osv. Jo, ljuset dämpas, mer ju djupare akvariet är och olika för olika våglängder, rött dämpas mest. Det är dock en helt proportionell effekt, dämpas ljuset med 10 % vid ytan så dämpas det med 10 % på olika djup också. Man måste ha mer ljus för att nå ner till botten i ett djupt akvarium men det är liksom inget trolleri i det, ju djupare det är ju mer får man fläska på men det har inte så mycket att göra med att byta lysrör.

                              Sen ska det ju i o f s sägas också att om ljuset minskar 10 % vid ytan och 10 % vid botten så är det inte nödvändigtvis så att växterna reagerar med att växa 10 % mindre. Det kan ju vara så olyckligt så det kommer under nån slags nödvändig miniminivå så de lägger av helt. Fast då skulle jag nog säga att det var för lite ljus från början, det är inget att skylla på dåliga rör. Det är också att notera att det korallfolket ser när de byter rör är att korallerna regerar starkt negativt om det blir för brutal ökning, de drar ihop sig och tjurar länge. Växter tycker inte heller om allt för snabba ändringar, de ställer in sig för det läge som det är och behöver tid för att anpassa sig till nåt som i o f s kanske är bättre. Sen man nån slags snabb förbättring av att byta ljuskälla är det tveksamt om det var så stor skillnad egentligen, då hade de lika gärna kunnat tjura ett tag.
                              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                              Kommentar

                              • Bygert
                                • March 2010
                                • 2169

                                #45
                                Ursprungligen postat av Webo
                                Ok. Vet du om Seneye'n hade fungerat för att göra testet? Den borde ju fungera till det tycker jag. Tyvärr har jag inte gamla rör och inga helt nya heller så jag har svårt för att testa det.
                                Jag vet inte så mycket om den mackapären men enligt snabb titt så borde den absolut ha nåt att säga. Sen, egentligen, bäst vore kanske att se om det gjorde nån skillnad att mäta syre. Då ser man ju på det som faktiskt är det intressanta, växternas fotosyntesaktivitet, ökar den markant så skulle det kunna syns som mer syre. Tyvärr verkar min mätare ha lagt av så det var inget som låter sig göra nu i a f.
                                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                                Kommentar

                                Arbetssätt...