Hållbarhet hos lysrör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JeanM
    • June 2008
    • 227

    Hållbarhet hos lysrör

    Från och till har jag stött på påstående att lysrör blir så dåliga på ett år, att de måste bytas ut. Följaktligen begav jag mig till min elaffär för att hitta ersättning för mina ca tre år gamla rör.
    Nu kunde de inte ta hem den sort jag använt (Aquarelle) utan gav mig ett annat märke. Men innan jag bytte tänkte jag att jag skulle kolla ljusstyrkan på de gamla resp. nya rören med hjälp av min kamera.
    Det var ingen som helst skillnad. Jag anar att vi akvarister har råkat ut för en vandringsmyt, eller helt enkelt blivit blåsta av en girig bransch. Så, innan du lägger ut massa hundralappar på nya rör, kolla att de verkligen behöver bytas. Mina lär då få sitta några år till, de nyinköpta har butiken fått tillbaka.
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Ursprungligen postat av JeanM
    Från och till har jag stött på påstående att lysrör blir så dåliga på ett år, att de måste bytas ut. Följaktligen begav jag mig till min elaffär för att hitta ersättning för mina ca tre år gamla rör.
    Nu kunde de inte ta hem den sort jag använt (Aquarelle) utan gav mig ett annat märke. Men innan jag bytte tänkte jag att jag skulle kolla ljusstyrkan på de gamla resp. nya rören med hjälp av min kamera.
    Det var ingen som helst skillnad. Jag anar att vi akvarister har råkat ut för en vandringsmyt, eller helt enkelt blivit blåsta av en girig bransch. Så, innan du lägger ut massa hundralappar på nya rör, kolla att de verkligen behöver bytas. Mina lär då få sitta några år till, de nyinköpta har butiken fått tillbaka.
    Det är tyvärr inte riktigt samma sak. De tappar extremt mycket effekt även om det ser lika ljust ut så stämmer det ändå inte tyvärr. t5 kan brinna lite längre men jag upplever extremt stora skillnader när jag byter rör efter ett år. Visst, det lyser men det är ingen myt, det finns mätresultat som redovisar det du tror inte sker.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • simpson
      • July 2012
      • 666

      #3
      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
      Det är tyvärr inte riktigt samma sak. De tappar extremt mycket effekt även om det ser lika ljust ut så stämmer det ändå inte tyvärr. t5 kan brinna lite längre men jag upplever extremt stora skillnader när jag byter rör efter ett år. Visst, det lyser men det är ingen myt, det finns mätresultat som redovisar det du tror inte sker.
      Själv fick jag nyligen ett t5 rör som efter ungefär ett års drift märkbart lys sämre än sin kamrat. Glad i hågen köpte jag 1 nytt rör för att ersätta det dåliga. Och jodå, det nya röret lyste jättefint, så fint att jag såg hur dåligt det rör jag trodde var ok inte var ok, det var totalslut.

      Så jag tror inte zoo-affärerna luras att du ska byta rör en gång om året.

      Kommentar

      • blaze1337
        • July 2014
        • 646

        #4
        Ursprungligen postat av simpson
        Själv fick jag nyligen ett t5 rör som efter ungefär ett års drift märkbart lys sämre än sin kamrat. Glad i hågen köpte jag 1 nytt rör för att ersätta det dåliga. Och jodå, det nya röret lyste jättefint, så fint att jag såg hur dåligt det rör jag trodde var ok inte var ok, det var totalslut.

        Så jag tror inte zoo-affärerna luras att du ska byta rör en gång om året.
        så sant , man får också tänka på hur mycket skit som hamnar på ett rör efter 1 år i akvariet

        Kommentar

        • simpson
          • July 2012
          • 666

          #5
          Ursprungligen postat av blaze1337
          så sant , man får också tänka på hur mycket skit som hamnar på ett rör efter 1 år i akvariet
          Då det var inglasad ramp så var rören rena.

          Kommentar

          • JeanM
            • June 2008
            • 227

            #6
            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            Det är tyvärr inte riktigt samma sak. De tappar extremt mycket effekt även om det ser lika ljust ut så stämmer det ändå inte tyvärr. t5 kan brinna lite längre men jag upplever extremt stora skillnader när jag byter rör efter ett år. Visst, det lyser men det är ingen myt, det finns mätresultat som redovisar det du tror inte sker.
            Allright, put your money where your mout is . Vilka testresultat?

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Ursprungligen postat av JeanM
              Allright, put your money where your mout is . Vilka testresultat?
              Jag hjälper dig vidare med ditt sökande istället då jag inte har varken ork eller tid att sammanställa en empiriskt korrekt text åt dig.

              Du kan kolla via universiteten, Lund har en bra text. Sedan kan du kolla via forum där man odlar landväxter, Plantswap, Saltvattensguiden.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • JeanM
                • June 2008
                • 227

                #8
                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Jag hjälper dig vidare med ditt sökande istället då jag inte har varken ork eller tid att sammanställa en empiriskt korrekt text åt dig.

                Du kan kolla via universiteten, Lund har en bra text. Sedan kan du kolla via forum där man odlar landväxter, Plantswap, Saltvattensguiden.
                Njae, jag tror att du har missat någonting. Jag antydde i mitt förra inlägg att du inte har fog för dina påståenden, och det är inte upp till mig att bevisa att du har rätt. Skulle det visa sig att mina misstankar är felaktiga är jag beredd att be om ursäkt. Men om du vill bli tagen på allvar får du skaffa fram dina belägg själv.

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  Hållbarhet hos lysrör

                  Och jag antyder att du inte har fog för ditt påstående vilket innebär att jag vill se en mätning på dina rör om du nå påstår att det är lika effektivt efter lång tid.

                  När du har belagt det med något annat än en kamerabild så är jag jättegärna med och diskuterar

                  Gör en liten Edit i all välmening. Jag är växtakvarist och har provat att köra lysrör längre än två år i något akvarium men jag byter i regel varje år. Den skillnad jag fysiskt ser är omfattande. Fast det kanske kan vara svårt att få fram med en kamera men det är så helt enkelt.
                  Senast redigerad av Mathias Nilsson; 29 January 2015, 13:54.
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Tobbe R
                    • May 2009
                    • 654

                    #10
                    Ja ja barn sluta bråka nu. Är det möjligen ytterligare en illustration av PISA-rapporten vi ser?

                    Tyvärr måste jag nog hålla med JeanM lite mera än Mathias i sakfrågan, J har gjort en mätning med en ljusmätare, M hänvisar till okända källor.

                    Mätningen kan kritiseras för att man inte riktigt vet vad en kamera mäter men med stor sannolikhet i huvudsak det synliga ljuset, det finns filter i kameror som filtrerar bort andra våglängder.

                    Likaså kan man inte förvänta sig att olika ljusrör ska ge lika mycket ljus bara för att effekten är lika. Lysrör ger också ljus i olika frekvensband, växter är känsliga för rött och blått + lite UV men inte så känsliga för grönt ljus, det är därför de är gröna, de reflekterar grönt ljus.

                    I brist på pålitliga mätningar, vad säger tillverkaren? De påstår att trifosforlysrör (Aquarelle och andra bredspektrumrör) har ett maximalt tapp på 5% under sin tekniska livslängd. Kan man lita på tillverkarna? Jag påstår förvånansvärt ofta, de går inte ut med uppgifter som kan sätta dem i klistret om Råd och Rön börjar undersöka saken.

                    Det skulle innebära att rådet om att ofta byta lysrör är föråldrat. Det finns en poäng med att byta, det blir ofta ett skitlager på röret i den fuktiga miljön och det lagret sätter naturligtvis ner ljusstyrkan. Om man sedan också har gamla glimtändare blir resultatet antagligen också att rören åldras, tillverkarna testar självfallet med modernaste elektronik.

                    F.ö. har J kommit rätt om hen är intresserad av myter, det vimlar av sådana på Zoopet. Min favorit är att bubblor från luftpumpar (från det som oegentligt kallas syrestenar) inte ger något syretillskott i vattnet. Om man tror på det har man totalt missat sin skolgång.

                    Tobbe

                    Kommentar

                    • JeanM
                      • June 2008
                      • 227

                      #11
                      Tack för klargörandet Tobbe, jag har en bra kamera, är utbildad reklamfotograf och vet nog en del om att mäta ljus. Men dock bara styrkan, vilka frekvenser det gäller kan jag inte (med lätthet) se.

                      Kommentar

                      • blaze1337
                        • July 2014
                        • 646

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tobbe R
                        Ja ja barn sluta bråka nu. Är det möjligen ytterligare en illustration av PISA-rapporten vi ser?

                        Tyvärr måste jag nog hålla med JeanM lite mera än Mathias i sakfrågan, J har gjort en mätning med en ljusmätare, M hänvisar till okända källor.

                        Mätningen kan kritiseras för att man inte riktigt vet vad en kamera mäter men med stor sannolikhet i huvudsak det synliga ljuset, det finns filter i kameror som filtrerar bort andra våglängder.

                        Likaså kan man inte förvänta sig att olika ljusrör ska ge lika mycket ljus bara för att effekten är lika. Lysrör ger också ljus i olika frekvensband, växter är känsliga för rött och blått + lite UV men inte så känsliga för grönt ljus, det är därför de är gröna, de reflekterar grönt ljus.

                        I brist på pålitliga mätningar, vad säger tillverkaren? De påstår att trifosforlysrör (Aquarelle och andra bredspektrumrör) har ett maximalt tapp på 5% under sin tekniska livslängd. Kan man lita på tillverkarna? Jag påstår förvånansvärt ofta, de går inte ut med uppgifter som kan sätta dem i klistret om Råd och Rön börjar undersöka saken.

                        Det skulle innebära att rådet om att ofta byta lysrör är föråldrat. Det finns en poäng med att byta, det blir ofta ett skitlager på röret i den fuktiga miljön och det lagret sätter naturligtvis ner ljusstyrkan. Om man sedan också har gamla glimtändare blir resultatet antagligen också att rören åldras, tillverkarna testar självfallet med modernaste elektronik.

                        F.ö. har J kommit rätt om hen är intresserad av myter, det vimlar av sådana på Zoopet. Min favorit är att bubblor från luftpumpar (från det som oegentligt kallas syrestenar) inte ger något syretillskott i vattnet. Om man tror på det har man totalt missat sin skolgång.

                        Tobbe

                        90% av fallen om inte 100% så tror jag lysrören är ganska körda efter 1 år ovan ett akvarium , vill man undvika problem med växterna etc så äre lika bra o byta dem bara det är inte så jobbigt o byta ut dem 1 gång om året ,

                        för övrigt gällande luftpumpar så länge det på något sätt ger något syretillskott i akvariet så ska man vara glad över det och inte behöva bry sig mer än att det gör de det ska göra ^^ onödigt o gå in på diskussioner gällande hur det gör det ^^

                        på tal om myter , en kul myt är att pansarmalar är känsliga mot salt och ej klarar av det , mina har överlevt vid 2 tillfällen grov saltning av akvariet i 5 dagar~~

                        Kommentar

                        • Tobbe R
                          • May 2009
                          • 654

                          #13
                          Ursprungligen postat av blaze1337
                          90% av fallen om inte 100% så tror jag lysrören är ganska körda efter 1 år ovan ett akvarium , vill man undvika problem med växterna etc så äre lika bra o byta dem bara det är inte så jobbigt o byta ut dem 1 gång om året ,

                          för övrigt gällande luftpumpar så länge det på något sätt ger något syretillskott i akvariet så ska man vara glad över det och inte behöva bry sig mer än att det gör de det ska göra ^^ onödigt o gå in på diskussioner gällande hur det gör det ^^

                          på tal om myter , en kul myt är att pansarmalar är känsliga mot salt och ej klarar av det , mina har överlevt vid 2 tillfällen grov saltning av akvariet i 5 dagar~~
                          Det kan vara som du säger men det är inte det som är poängen, det här med att "jag tror" är inte meningsfullt om man inte kan motivera varför man tror så. Om det är som många tycker sig ha upplevt, att lysrören blir sämre, trots att tillverkarna säger att de inte ska bli det får man hitta en orsak och jag nämner två möjliga orsaker.

                          Ditt resonemang om luftpumpar förstår jag inte, antinger ger de syre eller också gör de inte det.

                          Vad gäller pansarmalar och din erfarenhet gäller den kanske inte alla, du bor där man har hårt vatten med mycket mineraler i vattnet. Saltet påverkar kanske fisken mera om man tillsätter det till mjukt mineralfattigt vatten och fisken är van vid sådant vatten.Googla på osmos, i princip handlar det om vatten ut och in i cellerna, framförallt i gälarna.

                          Tobbe

                          Kommentar

                          • blaze1337
                            • July 2014
                            • 646

                            #14
                            Ursprungligen postat av Tobbe R
                            Det kan vara som du säger men det är inte det som är poängen, det här med att "jag tror" är inte meningsfullt om man inte kan motivera varför man tror så. Om det är som många tycker sig ha upplevt, att lysrören blir sämre, trots att tillverkarna säger att de inte ska bli det får man hitta en orsak och jag nämner två möjliga orsaker.

                            Ditt resonemang om luftpumpar förstår jag inte, antinger ger de syre eller också gör de inte det.

                            Tobbe
                            Myten om luftpumpar är att det är inte bubblorna som ökar syret i vattnet utan att det skapar ytrörelse ~~ medans du säger att det är bubblorna som ökar syret i vattnet , och jag säger att det inte spelar någon roll så länge slutresultatet är mer syre i vattnet.


                            Gällande pansarmalarna så vare bara gällande en myt som ej stämde

                            Kommentar

                            • Bygert
                              • March 2010
                              • 2169

                              #15
                              Det där med lysrör, jag tröttnade på diskussionerna på reptilforum om att lysrör är körda efter sex månader och skaffade mätare. Dels för lux för att se hur fort de tappar styrka och dels för uv eftersom det påstods att rören även om ljusstyrkan är kvar tappar i spektrum så det uv som man vill ha till reptiler försvinner.

                              Enligt det jag mätt ser jag inget fog för det där med att byta rör enligt nåt årligt schema. De tappar något i styrka men inte alls så fort så att det skulle löna sig att byta årligen. Jag såg inte heller att det skulle hända nåt märkvärdigt med vad de ger för spektrum, det var i stort samma andel uv til the bitter end. När de började blinka och ha sig, då var det kört men innan dess hände inte nåt väldigt märkvärdigt, 10 - 20% kunde försvinna, nåt värre såg jag inte.

                              Med det sagt då, det är min sanning, det hände inget märkvärdigt förrän rören var slut. Men. Jag tänker inte påstå att den som sett något annat har fel. Det spelar naturligtvis stor roll hur många timmar rören är tända och hur ofta de tänds och släcks. Vidare så finns det vitt skilda sätt att driva lysrör, gamla järnspettsvarianter till ballaster, moderna elektroniska, och även såna som är gjorda för att krama ur lite extra ljusstyrka. Utan att ha nåt fog i form av mätresultat så misstänker jag att hur rören åldras beror en hel del på vad som driver dem. I princip så slocknar de 50 gånger i sekunden med en gammal ballast, med nyare typer är det en högre frekvens så rören inte hinner gå ner sig på samma sätt. Det bör ha nån betydelse.


                              Det finns ju också tillverkare med olika kvalitet. Och såna som kan misstänkas tycka att det är väldigt snälla kunder som byter deras produkter innan de egentligen är utslitna. Det går inte som jag ser det att vara allt för säker på nånting, jag påstår inte att för att jag mätt att det för de rören jag mätte på inte hände nåt speciellt innan de tackade för sig och la av, jag påstår inte att det alltid är så. Snarare misstänker jag att det kan vara väldigt olika, beroende på fabrikat, drivare, temperatur, driftstid osv, det finns många faktorer som kan påverka.


                              Det är ju också en fråga om hur viktigt det är det där. Handlar det om ett väl belyst kar med måttligt krävande växter så tål det säkert att det försvinner 20 % utan att det behöver bli så dramatiskt. Ett kar med stenkoraller däremot, där kan det klart vara ett problem och då inte bara för att det kan bli en nedgång i tillväxt utan framförallt för att korallerna man bli brända när man byter till fräschare rör.


                              Allmänt så tycker jag nog det vore en god sak om fler skaffade luxmätare så vi verkligen får nåt slags resultat som inte bara är tyckande utan riktiga mätvärden. Lysrör är inte gratis och de är inte direkt oproblematiska miljömässigt heller. Att byta för säkerhets skulle utan att egentligen ha koll på läget, det känns faktiskt lite onödigt.
                              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                              Kommentar

                              Arbetssätt...