Säkra ytterfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    Säkra ytterfilter?

    Hejsan!

    Funderar på att börja om med akvarier igen efter ett längre uppehåll med anledning av en flytt, hade tidigare ett Juwel Vision 450 och ett Lido 120 som jag la ned och sålde innan vi flyttade. Men nu efter närmare ett år utan akvarier så har jag börjat känna mig sugen igen

    Eftersom det känns lite roligt att börja med något helt nytt nu när jag börjar om igen så har jag funderat på att köpa ett Aquael Glossy 120-akvarium http://www.aquael.com.pl/en/products...fki/173-glossy och det är ju ganska grunt (40 cm), funderar därför på att köra med ytterfilter. Men efter att ha surfat runt på Zoopet några veckor så börjar det kännas som om dom märken av ytterfilter har en viss (hög?) läckagerisk. Därför undrar jag om det är någon som har en idé om ytterfilter som har väldigt låg/ingen risk för läckage. T ex för att dom har bättre lösningar på tätning mellan behållare och motorkåpa, eller kanske för att dom saknar snabbkopplingar etc?

    Det jag själv har hittat hitills är JBL:s Cristal Proofi serie som ju ser väldigt rejäla ut i kopplingen mellan motor och behållare och verkar sakna snabbkopplingar, är det någon som har erfarenhet av dom filtren?
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #2
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=160179 This guy! Har massa erfarenhet av dem. Eller han har typ hur många som helst. Står en hel del om det i tråden. :-)
    350L Diskus

    Kommentar

    • simpson
      • July 2012
      • 666

      #3
      Ursprungligen postat av KJE
      Hejsan!

      Funderar på att börja om med akvarier igen efter ett längre uppehåll med anledning av en flytt, hade tidigare ett Juwel Vision 450 och ett Lido 120 som jag la ned och sålde innan vi flyttade. Men nu efter närmare ett år utan akvarier så har jag börjat känna mig sugen igen

      Eftersom det känns lite roligt att börja med något helt nytt nu när jag börjar om igen så har jag funderat på att köpa ett Aquael Glossy 120-akvarium http://www.aquael.com.pl/en/products...fki/173-glossy och det är ju ganska grunt (40 cm), funderar därför på att köra med ytterfilter. Men efter att ha surfat runt på Zoopet några veckor så börjar det kännas som om dom märken av ytterfilter har en viss (hög?) läckagerisk. Därför undrar jag om det är någon som har en idé om ytterfilter som har väldigt låg/ingen risk för läckage. T ex för att dom har bättre lösningar på tätning mellan behållare och motorkåpa, eller kanske för att dom saknar snabbkopplingar etc?

      Det jag själv har hittat hitills är JBL:s Cristal Proofi serie som ju ser väldigt rejäla ut i kopplingen mellan motor och behållare och verkar sakna snabbkopplingar, är det någon som har erfarenhet av dom filtren?
      Oavsett säkert eller osäkert filter så hänger mycket på användaren om det ska bli säkert.

      Sätt filtret i en 10-15cm hög vattentät burk. Varje dag när du tittar till akvariet på morgonen tittar du så det inte är något vatten i burken, likadant på kvällen.
      Ett litet läckage kan direkt sugas ner i tex ett parkettgolv och du upptäcker ingenting förrän hela golvet är förstört.
      Men titta i burken så ser du om det blir något litet läckage utan att det blir mycket förstört.

      I alla skarvar mellan rör och slang, använd slangklämmor för att säkra även om manualen säger att du bara behöver trä på. En sådan skarv kan ofta börja och släppa någon droppe ibland efter några år, och ofta är ju slangarna bakom akvariet så du inte ser dem. Lite droppar ibland kan förstöra golv och vägg innan du ser problemet.

      Kommentar

      • KJE
        • August 2013
        • 1066

        #4
        Ursprungligen postat av simpson
        Oavsett säkert eller osäkert filter så hänger mycket på användaren om det ska bli säkert.

        Sätt filtret i en 10-15cm hög vattentät burk. Varje dag när du tittar till akvariet på morgonen tittar du så det inte är något vatten i burken, likadant på kvällen.
        Ett litet läckage kan direkt sugas ner i tex ett parkettgolv och du upptäcker ingenting förrän hela golvet är förstört.
        Men titta i burken så ser du om det blir något litet läckage utan att det blir mycket förstört.

        I alla skarvar mellan rör och slang, använd slangklämmor för att säkra även om manualen säger att du bara behöver trä på. En sådan skarv kan ofta börja och släppa någon droppe ibland efter några år, och ofta är ju slangarna bakom akvariet så du inte ser dem. Lite droppar ibland kan förstöra golv och vägg innan du ser problemet.
        Tack för tipsen, funderar på att köra med en så stor burk som ryms i skåpet och ha filtret i den och sedan borra några hål ett par cm under vattenlinjen. Räknade ut att akvariet rymmer knappt 5 liter per cm så om man borrar hålen 2-3 cm under vattenytan så borde man väl klara sig rätt bra vid ett eventuellt läckage. Läste någonstans att filtrets hävertverkan försvinner när hålen börjar suga in luft.

        Slangklämmor var ju en bra idé, det ska jag definitivt införskaffa när det blir aktuellt Står just nu mellan Aquael Glossy och Juwel Vision 260 och om det blir Aquael så känns ju ytterfilter som ett måste.
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          #5
          På JBLs filter så har inte en slangklämma någon funktion eftersom man skruvar en "mutter" över alla kopplingar, dvs först trär man på slangen sedan så skrivas en mutter över. Det är samma lösning i bägge ändarna av slangarna Dessa behöver sedan aldrig skruvas loss eftersom man använder en snabbkoppling när man vill lyfta bort filtret. Se nedan bilder.

          Klicka på bilden för större version

Namn: 60240_jbl_cristalprofi_5_1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 12,9 KB
ID: 2165236
          Klicka på bilden för större version

Namn: JBL_4014162601223.jpg
Visningar: 1
Storlek: 24,3 KB
ID: 2165237
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Bobby
            • March 2002
            • 351

            #6
            Den mest opålitliga faktorn när det gäller akvarium och läckage är människor i karets närhet.
            Materialet felar sällan även om det händer.

            Kommentar

            • KJE
              • August 2013
              • 1066

              #7
              Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
              På JBLs filter så har inte en slangklämma någon funktion eftersom man skruvar en "mutter" över alla kopplingar, dvs först trär man på slangen sedan så skrivas en mutter över. Det är samma lösning i bägge ändarna av slangarna Dessa behöver sedan aldrig skruvas loss eftersom man använder en snabbkoppling när man vill lyfta bort filtret. Se nedan bilder.

              [ATTACH=CONFIG]73243[/ATTACH]
              [ATTACH=CONFIG]73244[/ATTACH]
              Okej, då får jag förlita mig på den inbyggda säkerheten då, om det inte ryms en slangklämma utanför plastmuttern vill säga, jag hade så när jag hade mitt diskuskar men då på ett Tetratec EX1200. Hur verkar snabbkopplingen förresten, den ser rejäl ut?
              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                #8
                Ursprungligen postat av Bobby
                Den mest opålitliga faktorn när det gäller akvarium och läckage är människor i karets närhet.
                Materialet felar sällan även om det händer.
                I det här fallet så blir det bara jag som servar filtret, som kommer att vara i akvarieskåpet så jag hoppas att den mänskliga faktorn inte ska behöva vara en faktor i det här fallet Åtminstone inte här hemma, någon på fabriken kan ju förstås ha haft en dålig dag

                Jag är mest orolig för spontanläckage, som jag förstår det utifrån dom trådar jag läst här på forumet så verkar det vara rätt ofta som läckaget antagligen är oförklarligt eller beror på materialfel (trasiga anslutningar, fast det kan ju förstås bero på att kopplingarna dragits för hårt).
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  #9
                  Ursprungligen postat av KJE
                  Okej, då får jag förlita mig på den inbyggda säkerheten då, om det inte ryms en slangklämma utanför plastmuttern vill säga, jag hade så när jag hade mitt diskuskar men då på ett Tetratec EX1200. Hur verkar snabbkopplingen förresten, den ser rejäl ut?
                  Upplever hela konstruktionen som stabil och genomtänkt. Är sedan av uppfattningen att desto mindre man pillar med det desto säkrare är det. Ännu en anledning till att överdimensionera så att serviceintervallerna är långa. Slangkopplingar skall, efter installation, aldrig mer röras. Slangarna kan vi behov rengöras utan att röra själva slangkopplimgarna. Om jag skall lyfta fram en negativ sak med detta filter så är det att det låter en del.
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    #10
                    Jaså? Dom gör ju typ reklam för att det ska vara tyst?
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • KJE
                      • August 2013
                      • 1066

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                      Upplever hela konstruktionen som stabil och genomtänkt. Är sedan av uppfattningen att desto mindre man pillar med det desto säkrare är det. Ännu en anledning till att överdimensionera så att serviceintervallerna är långa. Slangkopplingar skall, efter installation, aldrig mer röras. Slangarna kan vi behov rengöras utan att röra själva slangkopplimgarna. Om jag skall lyfta fram en negativ sak med detta filter så är det att det låter en del.
                      Det lät ju inget vidare, tanken är att det ska stå i arbetsrummet, vägg i vägg med vårt sovrum. Hur mycket låter det, om du försöker dig på att kvantifiera det?
                      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        #12
                        Jag har använt både JBL 901 och Tetratec 1200ex och tyckt bäst om JBL, snäppet tystare och lättare att hantera.
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • Bobby
                          • March 2002
                          • 351

                          #13
                          Jag är mest orolig för de korta nyfikna människorna som tycker om att undersöka och dra i saker
                          Annars är jag nog mest nöjd med mina Eheim ytterfilter.
                          Har även kört ett JBL som var bra det med.

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            #14
                            Ursprungligen postat av Einarsson
                            Jaså? Dom gör ju typ reklam för att det ska vara tyst?


                            Ursprungligen postat av KJE
                            Det lät ju inget vidare, tanken är att det ska stå i arbetsrummet, vägg i vägg med vårt sovrum. Hur mycket låter det, om du försöker dig på att kvantifiera det?
                            Ursprungligen postat av KJE


                            Att de skulle vara "extremly quiet" som JBL skriver i sin produktinformation anser jag vara falsk marknadsföring. Visst surrar dem och visst hör man akvariet när man sitter i samma rum, lite i nivå med vad jag anser vara en låg volym på TVn. Ni vet när bara du är vaken, resten av familjen sover och du vill titta på nyhetsmorgon . Höjer man däremot TVns volym till normalvolym ja då tänker man inte längre på surret. Tveksam till om du hör ljudet genom väggen till sovrummet men det är möjligt.

                            I övrigt så är jag väldigt nöjd med såväl konstruktion som effekt och att det är ett väldigt prisvärt filter.

                            Tex e1901 kostar ca 1800kr i svensk handel. Du får då ett filter på 1900 l/h och en filtervolym på 15 liter. Jämför tex med Eheim professionel 3 där du får 1700 l/h och en filtervolym på 13,5 liter för ca 3500kr, betydligt dyrare men du får då ett tystare filter. Det finns givet fler filter att jämföra med och fler för och nackdelar men detta summerar någolunda huvidargumentet till varför jag valde just JBL. Enligt uppgift så skall Eheims tekniska data vara mer pålitligt än vad JBLs är, dvs du får verkligen det som stor på kartongen men det har jag inget bevis för.

                            Min upplevelse är också att JBLs filter blir tystare efter ett tag, gissningsvis ca en månad när det fått jobba ett tag.
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              #15
                              Ja man kan ju inte blunda för vad man får för priset..
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...