Nice! Stämde priset, 425kr? Hur upplever du resonansen/ljudet på nya jämfört med 600L pumpen? Tycker att jag har rätt så mycket ljud och resonans redan nu med 600L pumpen.... Hur ser det ut i akvariet nu, är det "renare"? Orkan? I paketet ser jag att du fick med ett litet böjt rör, är det så man kan sätta på det befintliga stora böjda röret var vattnet strömmar ut ? Jag tänkte åka dit imorgon och köpa ny pump.
Uppgradera impeller till Juwel Ecoflow 600 pump (Bioflow 3.0)
Kollaps
X
-
Nice! Stämde priset, 425kr? Hur upplever du resonansen/ljudet på nya jämfört med 600L pumpen? Tycker att jag har rätt så mycket ljud och resonans redan nu med 600L pumpen.... Hur ser det ut i akvariet nu, är det "renare"? Orkan? I paketet ser jag att du fick med ett litet böjt rör, är det så man kan sätta på det befintliga stora böjda röret var vattnet strömmar ut ? Jag tänkte åka dit imorgon och köpa ny pump.
Det är betydligt bättre sug kring rastren i filterlådan men 1000 pumpen rör ju inte direkt upp en storm av smuts mm. Jag har en streamer i motsatt hörn inställd på ca 2000 l/h som flyttar runt vattnet lite mer runt botten. Hoppas att vinsten är att filtrena blir mer effektiva när det passerar mer vatten igenom. Dina framtida Malawi kommer absolut inte tycka att det drar för mycket även med 1000L/pump
När det gäller böjarna är jag inte helt med hur du menar men tog några bilder för att visa hur det går att sätta dem:
BILD 1:
BILD 2:
BILD 3:
Den korta böjen (till vänster på bilderna) passar på den lite längre böjen (till höger i bilderna). Båda böjarna har var sin gummitätning för infästning mot filterhuset. Den korta böjen passar INTE rakt på pumpen då diametern är för stor utan endast den längre böjen passar mot pumpen. Så man får några fler möjligheter att rikta flödet (även om det kanske inte ser supersexigt ut..)450L Malawi - Pågående projekt
180L Malawi - Avvecklat
60L Rasboror & tetror - AvvecklatKommentar
-
Ja jag tycker ofta att smärtgränsen för ljudvolymen brukar gå ungefär vid 1000L/t på många pumpar. Av den anledningen kör jag gärna med flera mindre pumpar i större kar. Då kan man som bonus styra cirkulationen över dygnet med timers på pumparna (om man som jag har dem i ett bakrundsfilter så filtermassan bibehåller ändå cirkualtion från den ena pumpen). Fiskarna får lite mer ro till natten om man minskar draget lite...
Måste dock säga att eheim compact 2000 är mycket tystgående så länge den inte sätts på glaset
Gillar skarpt idén att även styra vissa pumpar med timer! Har dock ingen bra setup för att testa. Men tack för tipset450L Malawi - Pågående projekt
180L Malawi - Avvecklat
-
Japp tror det var 425kr (kvittot ligger kvar i bilen..). Efter att ha meckat runt lite på 1000L pumpen så hörde jag att det var sladden som vibrerade mot plastsargen i akvariet. Jag klippte av en bit kökssvamp och placerade mellan sladd och akvarium för att dämpa. Funkar jättebra, så skillnaden i ljud mellan 1000 och 600 är nästan noll!
Det är betydligt bättre sug kring rastren i filterlådan men 1000 pumpen rör ju inte direkt upp en storm av smuts mm. Jag har en streamer i motsatt hörn inställd på ca 2000 l/h som flyttar runt vattnet lite mer runt botten. Hoppas att vinsten är att filtrena blir mer effektiva när det passerar mer vatten igenom. Dina framtida Malawi kommer absolut inte tycka att det drar för mycket även med 1000L/pump
När det gäller böjarna är jag inte helt med hur du menar men tog några bilder för att visa hur det går att sätta dem:
BILD 1:
[ATTACH=CONFIG]68738[/ATTACH]
BILD 2:
[ATTACH=CONFIG]68739[/ATTACH]
BILD 3:
[ATTACH=CONFIG]68740[/ATTACH]
Den korta böjen (till vänster på bilderna) passar på den lite längre böjen (till höger i bilderna). Båda böjarna har var sin gummitätning för infästning mot filterhuset. Den korta böjen passar INTE rakt på pumpen då diametern är för stor utan endast den längre böjen passar mot pumpen. Så man får några fler möjligheter att rikta flödet (även om det kanske inte ser supersexigt ut..)tack för snabba svaret
ang rören så var det exakt det jag ville kunna göra, att rikta vattnet lite bättre...
Mvh Boki / 180L MalawisKommentar
-
Blir något konfunderad när jag läser denna tråd. Ni skriver om olika filterkorgar med många lager i. Jag har ett Juwel 190. Jag har 1st filterkorg med två svampar i, en grov och en fin, filtervadd över detta. Har utgått ifrån att detta stämmer men när jag läser här börjar jag undra? Fattas det filtermedia? Jag har bra vatten, och bra filtrering så jag har inte ifrågasatt det?! Beställt en 1000 liters pump men jag kanske bör se över hela filter systemet?Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.Kommentar
-
Blir något konfunderad när jag läser denna tråd. Ni skriver om olika filterkorgar med många lager i. Jag har ett Juwel 190. Jag har 1st filterkorg med två svampar i, en grov och en fin, filtervadd över detta. Har utgått ifrån att detta stämmer men när jag läser här börjar jag undra? Fattas det filtermedia? Jag har bra vatten, och bra filtrering så jag har inte ifrågasatt det?! Beställt en 1000 liters pump men jag kanske bör se över hela filter systemet?
Jag har dålig koll på exakt vilken filtermodell det finns i hörnkaren.. Finns garanterat gamla/nya varianter där också. Men jag har ett sådant här (Bioflow 3.0):
Så det vi diskuterade i inläggen ovan är att jag planerar byta ut alla av dessa olika svampar till grova svampar (Nr 4 i bilden till höger). Alla olika varianter av svampar följde med mitt RIO 180 när det var nytt (förutom den vita korgen Nr 5, den platsen var tom).
Om allt fungerar behöver du nog inte bry dig - tänk efter noga innan du rör något som fungerar450L Malawi - Pågående projekt
180L Malawi - Avvecklat
-
Men shit! Jag har helt i blindo utgått från att allt stämmer men köpte akvariet begagnat. Tyckte det var lite filtermedia men karet är ju inte så stort. Jag har två kuddar jämfört med dina sju! Har dock kanon bra vattenvärden med klart vatten som luktar gott (svagt av växthus) fiskarna mår bra förutom att det är tuffa mot varandra. Men det kan ju också vara en tidsfråga, blir kvaliteten dålig kan det väl smyga sig på?Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.Kommentar
-
Men shit! Jag har helt i blindo utgått från att allt stämmer men köpte akvariet begagnat. Tyckte det var lite filtermedia men karet är ju inte så stort. Jag har två kuddar jämfört med dina sju! Har dock kanon bra vattenvärden med klart vatten som luktar gott (svagt av växthus) fiskarna mår bra förutom att det är tuffa mot varandra. Men det kan ju också vara en tidsfråga, blir kvaliteten dålig kan det väl smyga sig på?Viva Leo BuscagliaKommentar
-
Är det bara att mixa filter media eller bör jag hålla mig till några speciella som passar Juwel kar? Passar eheim substarat i alla filter korgar? Hur mycket bör jag komplettera med?Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.Kommentar
-
Jag föredrar de grova filtermattorna (ppi 10), exempelvis sådan här http://www.pwss.se/product.php?produ...3&cat=0&page=1. Blir billigare att klippa till egna än att köpa Juwels som kostar ca 50-60 kr st.
Jag skulle fyllt upp till "max" om du har samma typ av korgar som jag. Dvs filtermedia som motsvarar 3 filtersvampar i den nedre korgen och 3 i den övre. Jag toppar av med filtervadd också för att få lite färre partiklar i vattnet.
Vad du väljer att fylla med är lite smaksak450L Malawi - Pågående projekt
180L Malawi - Avvecklat
-
Problemet är att jag bára har en filterkorg i utrymmet. Killen jag köpt det av måste plockat ut dem, för där var bara en när jag köpte det. Eftersom vattenet har varit kanonbra har jag inte ens funderat på att det kunde se annorlunda ut. Jag har köpt en 1000 l/H pump och det är kanske läge att få in riktig filtermedia då som uppenbarligen fattas!Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.Kommentar
-
Troligtvis hade den förre ägaren andra planer för filtermaterialet - kanske till förmån för uppstart av ett annat..
Guldfisken vet jag har nya filterkorgar att köpa som reservdel450L Malawi - Pågående projekt
180L Malawi - Avvecklat
-
Var på Hornbach idag och köpte 1000l/h pumpen, hade riktigt tur. Det fanns enbart 2 paket kvar, den ena var med det nya utseendet. Så jag tog den, men reagera på att det andra paketet (gamla utseendet) var plomberat och inte den jag höll i. Ren tur som sagt, öppna jag upp förpackningen för att se om allt var med. Det var det inte, impellern fattades. Ja då var det bara att påpeka det till personalen och ta det andra paketet.
Nu har jag monterat dit den. simka, du hade rätt. Pumpen låter i stort sett som den innan. Äntligen börjar det närma sig för inköp utav cikliderSenast redigerad av Boki; 03 May 2014, 20:08.Mvh Boki / 180L MalawisKommentar
-
Boki, ibland är det tur man kollar! Jag är dålig på det och så åker man hem, affären stänger och man kan inte rodda med det man tänkt sig -ruggigt Irriterande
Frågan är vad jag lägger i filterkorgarna? Det finns ju massor! Bioflow kuddar, kolfilterkuddar, nitrat filter mm. Eller bara grova filterkuddar som jag har, men ökar antal?
Kollade även 1000 literspumpen, det står att den går till Trigon 350, men inget om Trigon 190? Nån som vet om den passar även i 190 kar?Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.Kommentar
-
Fördelen med att fylla upp med enbart grova är ju att smutsen efter ett tag fungerar som filtermaterial i dessa kuddar. Om du inte har problem med partiklar i vattnet skulle jag köra så. 1000L pumpen passar även i Trigon 190. Jag har den i mitt Vision 180 och det är samma filter i det som i ditt kar.Kommentar
Kommentar