Uppgradera impeller till Juwel Ecoflow 600 pump (Bioflow 3.0)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simka
    • November 2013
    • 326

    Uppgradera impeller till Juwel Ecoflow 600 pump (Bioflow 3.0)

    Skulle behöva lite "bättre sug" i min Juwel Bioflow 3.0 filterlåda som följde med mitt Rio 180, ger ca 600 l/h original.

    Det står i diverse forum att det bara är att byta till en kraftigare impeller (som sitter i de större lådorna som ger 1000 l/h). Min pump är märkt med "Ecoflow 600" och verkar vara den nyaste modellen. Akvariet är ca 6 månader gammalt.

    Är det någon här som lyckats med en uppgradering från 600 till 1000 l/h? Och vet var jag kan få tag på en sådan impeller? Andra tips?

    Har letat runt lite och hittar bara impeller till de äldre bioflow-pumparna (ex: http://www.guldfisken.se/beta/catalo...48fae7f2bd52c4)

    Så här ser min pump och impeller ut:
    Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-01-31 22 24 39.jpg
Visningar: 1
Storlek: 100,4 KB
ID: 2184518Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-01-31 22 27 07.jpg
Visningar: 1
Storlek: 135,8 KB
ID: 2184517
    450L Malawi - Pågående projekt
    180L Malawi - Avvecklat
    60L Rasboror & tetror - Avvecklat
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Uppgradera impeller till Juwel Ecoflow 600 pump (Bioflow 3.0)

    Jag bytte hela pumpen som inte var särskilt dyr egentligen till en på 1000. Funkade perfekt. Tror inte det räcker med att byta impeller. Eccoflow 600 drar ju 6,5w 1000 drar ju 8w så då lär det ju vara olika pumpar. Men bytet rekommenderas. Du får en helt ny pump förr relativt små pengar.
    Senast redigerad av Bluewing; 01 February 2014, 04:32.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13142

      #3
      Nä på de gamla bioflow pumparna kunde man byta impeller mellan 400/600/1000 modellen men de nya eccoflow verkar vara annorlunda. Jag skrev i nån tråd för ett bra tag sen om att eccoflow har likadan impeller och ser exakt ut som sicce syncra och nu ser jag ju att det to. m står sicce på den Bioflow tror jag tillverkades av hydor. Rent generellt så tycker jag hydor har bättre pumpar.

      juwel
      Fish Pets Reptiles - aquarium and pump spares - including filter media and cartridges for all types of aquarium.


      hydor
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • simka
        • November 2013
        • 326

        #4
        Ursprungligen postat av Bluewing
        Jag bytte hela pumpen som inte var särskilt dyr egentligen till en på 1000. Funkade perfekt. Tror inte det räcker med att byta impeller. Eccoflow 600 drar ju 6,5w 1000 drar ju 8w så då lär det ju vara olika pumpar. Men bytet rekommenderas. Du får en helt ny pump förr relativt små pengar.
        Låter rimligt Bluewing! Upplevde du någon förbättring i filtrering eller blev det bara mer cirkulation?
        Jag har bra cirkulation men skulle behöva lite bättre filtrering.. Är det märkvärd skillnad i ljud eller är det ungefär samma?



        Ursprungligen postat av åheim
        Nä på de gamla bioflow pumparna kunde man byta impeller mellan 400/600/1000 modellen men de nya eccoflow verkar vara annorlunda. Jag skrev i nån tråd för ett bra tag sen om att eccoflow har likadan impeller och ser exakt ut som sicce syncra och nu ser jag ju att det to. m står sicce på den Bioflow tror jag tillverkades av hydor. Rent generellt så tycker jag hydor har bättre pumpar.

        juwel
        Fish Pets Reptiles - aquarium and pump spares - including filter media and cartridges for all types of aquarium.


        hydor
        http://www.petco.com/assets/product_...421007465C.jpg
        Då är det de gamla pumparna jag läst om. Blev nog förvirrad av att filterburken heter "Bioflow 3.0" och pumpen eccoflow.. :-P Och att de gamla pumparna heter just bioflow..
        Vet du om det går att sätta i en hydor? Är det samma gränssnitt?


        Tack för era svar!!
        450L Malawi - Pågående projekt
        180L Malawi - Avvecklat
        60L Rasboror & tetror - Avvecklat

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Ursprungligen postat av simka
          Låter rimligt Bluewing! Upplevde du någon förbättring i filtrering eller blev det bara mer cirkulation?
          Jag har bra cirkulation men skulle behöva lite bättre filtrering.. Är det märkvärd skillnad i ljud eller är det ungefär samma?
          Eftersom det går nästan dubbelt så mycket vatten genom filtret varje timma så blir effekten ungefär lika stor. Sedan beror ju filtreringen också vad du har laddat filtret med. Vilken typ av svampar etc.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • simka
            • November 2013
            • 326

            #6
            Ursprungligen postat av Bluewing
            Eftersom det går nästan dubbelt så mycket vatten genom filtret varje timma så blir effekten ungefär lika stor. Sedan beror ju filtreringen också vad du har laddat filtret med. Vilken typ av svampar etc.
            Okej! Får nog bli att beställa ett nytt 1000 l huvud!
            Jag har två finmaskiga svampar längst ner (följde med men ska bytas ut på sikt till grova) och har tre grovmaskiga svampar. Sen brukar jag ha lite filtervadd på toppen men kör utan för tillfället.

            En annan liten fundering jag fått är om kan det bli för mycket flöde genom filtret som kan påverka bakteriekulturen negativt? (Alltså att gå från 600 l/h till 1000 l/h)
            450L Malawi - Pågående projekt
            180L Malawi - Avvecklat
            60L Rasboror & tetror - Avvecklat

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              njau, det vill till mer innan baskiluskerna tycker det drar för mycket.
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • simka
                • November 2013
                • 326

                #8
                Okej, grymt!
                får bli att lägga till en 1000l pump vid nästa beställning.

                Uppdaterar tråden när jag utvärderat skillnaden

                Tack för era svar!
                450L Malawi - Pågående projekt
                180L Malawi - Avvecklat
                60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                Kommentar

                • simka
                  • November 2013
                  • 326

                  #9
                  Har fortfarande inte lagt beställning men planerar att göra det. Tänkte samtidigt byta ut filtermediat till något i den här stilen:
                  Klicka på bilden för större version

Namn: filtrering.png
Visningar: 2
Storlek: 271,2 KB
ID: 2156569

                  Har läst att många är nöjda med endast grova svampar, Ken Olofsson du kör med det va?

                  Tänkte byta ut en svamp i taget, vad är rimlig tid att vänta mellan bytena? Är det för tätt att byta en i månaden? (har mycket svängningar i akvariet så vill helst inte förvärra det genom att underminera filtreringen..)

                  Senast redigerad av simka; 22 February 2014, 22:20.
                  450L Malawi - Pågående projekt
                  180L Malawi - Avvecklat
                  60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Det är inte för tätt att byta en svamp en gång i månaden. Byter du till starkare powerhead så blir det småpartiklar bra länge om du bara har grova svampar. Jag blev inspirerad av just Ken och körde så ett tag men blev galen på alla småpartiklar o vattnet. Så nu kör jag i nedre avdelningen ovanifrån räknat Ciraxkorg, fin, fin. I övre kör jag tre grova och vadd överst. Med starkare pump räcker det bra till ändå.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • simka
                      • November 2013
                      • 326

                      #11
                      Du har nog rätt, har dock inte kommit mig för att beställa en ny pump än utan har endast bytt ut två svampar. Dock tror och hoppas jag på att småpartiklarna försvinner eftersom jag kör med vadd.

                      Idag uttänkte jag en udda grej vid svampbyte (till förmån för nyuppstart) det bubblade och var 'baksug' i filterlådan?! Fick ta i ganska mycket för att få upp översta korgen och pumpen började spruta ut massa bubblor en kort stund. Några idéer på vad det kan bero på?!
                      450L Malawi - Pågående projekt
                      180L Malawi - Avvecklat
                      60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                      Kommentar

                      • Boki
                        • December 2006
                        • 128

                        #12
                        Hej, är lite sent ute här men tänkte dela med mig lite...


                        Jag har ett Juwel Rio 180 och började med alla dem olika svampar som kom med akvariet, men efter en period så kör jag nu som Bluewing. Enda undantaget är att jag lät den gröna svampen(andra räknat uppifrån i översta delen), eftersom jag tog bort kolfiltret först så lät jag den vara kvar och efter några månader tänkte jag att nu har väl goda bakterier(hoppas jag, kan ha fel)bosatt sig i den så lika bra låta vara. Kör med filtervadd överst, byter varannan vecka.


                        Tycker också att det är för lite drag i pumpen, och eftersom min framtidsplan är Malawis så är det i minsta laget(har jag läst, förhoppningsvis rätt) att köra med 600l/h pumpen. Så jag hade i början också planer på att byta ut impellern men eftersom pumpen enbart är på 6,5W istället för 8W så blir det inte riktigt 1000l/h som Bluewing säger. Ringde nyss till Hornbach(Botkyrka) och de hade 1000l/h pumpen för 425kr. Så jag kommer nog med all säkerhet köpa en till när jag införskaffar Malawis.




                        Ursprungligen postat av simka
                        Du har nog rätt, har dock inte kommit mig för att beställa en ny pump än utan har endast bytt ut två svampar. Dock tror och hoppas jag på att småpartiklarna försvinner eftersom jag kör med vadd.

                        Idag uttänkte jag en udda grej vid svampbyte (till förmån för nyuppstart) det bubblade och var 'baksug' i filterlådan?! Fick ta i ganska mycket för att få upp översta korgen och pumpen började spruta ut massa bubblor en kort stund. Några idéer på vad det kan bero på?!
                        När du drar ut den översta korgen medan pumpen är på så suger pumpen den(vattnet/svamparna) nedåt varav att du fick ta i. Ang bubblorna har jag upplevt det ibland också, tror att när man drar upp korgen så hänger det mesta vattnet med i svamparna och det uppstår en liten luftficka.
                        Mvh Boki / 180L Malawis

                        Kommentar

                        • simka
                          • November 2013
                          • 326

                          #13
                          Ursprungligen postat av Boki
                          Hej, är lite sent ute här men tänkte dela med mig lite...


                          Jag har ett Juwel Rio 180 och började med alla dem olika svampar som kom med akvariet, men efter en period så kör jag nu som Bluewing. Enda undantaget är att jag lät den gröna svampen(andra räknat uppifrån i översta delen), eftersom jag tog bort kolfiltret först så lät jag den vara kvar och efter några månader tänkte jag att nu har väl goda bakterier(hoppas jag, kan ha fel)bosatt sig i den så lika bra låta vara. Kör med filtervadd överst, byter varannan vecka.


                          Tycker också att det är för lite drag i pumpen, och eftersom min framtidsplan är Malawis så är det i minsta laget(har jag läst, förhoppningsvis rätt) att köra med 600l/h pumpen. Så jag hade i början också planer på att byta ut impellern men eftersom pumpen enbart är på 6,5W istället för 8W så blir det inte riktigt 1000l/h som Bluewing säger. Ringde nyss till Hornbach(Botkyrka) och de hade 1000l/h pumpen för 425kr. Så jag kommer nog med all säkerhet köpa en till när jag införskaffar Malawis.


                          När du drar ut den översta korgen medan pumpen är på så suger pumpen den(vattnet/svamparna) nedåt varav att du fick ta i. Ang bubblorna har jag upplevt det ibland också, tror att när man drar upp korgen så hänger det mesta vattnet med i svamparna och det uppstår en liten luftficka.
                          Hej @Boki och tack för ett toppensvar!
                          425:- i butik är ju grymt bra! Ska ändå dit och skaffa reflektorer tänkte jag så det passar ju bra. Har även funderat på att köpa ett ytterfilter att sätta i. Trots all cirkulation jag har i karet så får jag en del "blind spots" dit massa smuts/bajs hamnar och ligger och multnar. Tror det kanske är en konsekvens av hur inredningen ser ut.

                          Igår bytte jag ut ytterligare en svamp - den gröna "nitrit"-svampen. Såg att den var mycket finare än en grov och den var väldigt mycket gojs i efter ca 6 månader i drift (typ helt tät). Suget var precis som du skriver relaterat till att jag inte stängt pumpen

                          Nu har jag endast en fin kvar i korgen längst ner i botten Den får vara kvar på prov tills vidare.
                          450L Malawi - Pågående projekt
                          180L Malawi - Avvecklat
                          60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                          Kommentar

                          • simka
                            • November 2013
                            • 326

                            #14
                            Ny 1000 L pump!

                            Efter tips av @Boki om att Hornbach hade pump hemma och till bra pris så slog jag till på en sådan idag. Tog lite bilder på vad som ingick och de båda pumparna bredvid varandra:
                            Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-05-01 14 45 08.jpg
Visningar: 2
Storlek: 313,1 KB
ID: 2157481 Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-05-01 14 45 22.jpg
Visningar: 2
Storlek: 164,0 KB
ID: 2157482 Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-05-01 14 49 15.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,1 KB
ID: 2157483

                            Den yttre formfaktorn är i princip lika mellan de båda pumparna. Pumpen på 1000 L är precis som det diskuterats tidigare på 8w och 600 L är på 6,5w. Impellern ser lite annorlunda ut, den är vit och har betydligt fler skovlar.

                            Ljudvolymen mellan de båda är marginell, jag fick lite lite mer resonans med 1000 L.
                            Senast redigerad av simka; 01 May 2014, 15:02.
                            450L Malawi - Pågående projekt
                            180L Malawi - Avvecklat
                            60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13142

                              #15
                              Ja jag tycker ofta att smärtgränsen för ljudvolymen brukar gå ungefär vid 1000L/t på många pumpar. Av den anledningen kör jag gärna med flera mindre pumpar i större kar. Då kan man som bonus styra cirkulationen över dygnet med timers på pumparna (om man som jag har dem i ett bakrundsfilter så filtermassan bibehåller ändå cirkualtion från den ena pumpen). Fiskarna får lite mer ro till natten om man minskar draget lite...

                              Måste dock säga att eheim compact 2000 är mycket tystgående så länge den inte sätts på glaset
                              Senast redigerad av åheim; 01 May 2014, 15:46.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...