Nybörjare som vill utöka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • King Creole
    • July 2013
    • 64

    Nybörjare som vill utöka

    Hej alla.
    Jag har för ett par månader sen startat ett 54 liters kar som jag idag ångrar att jag inte tänkte igenom lite bättre hur jag ville ha det.
    Inköp av kar, växter, pump, lysrör, mat, nitrivec och lite annat smått o gott inhandlades under en period på ca 10 dagar.
    Jag gjorde en del nybörjarmissar, som jag kunde undvika genom att läsa på lite bättre, men gjort är gjort.
    Vi kommer snart få lite utrymme över där jag ser framför mig ett större vackert kar i storleksordningen 250 liter eller i den stilen.
    Jag vill ha lite större fiskar, vilket visade sig genom att inhandla några slöjstjärtar till mitt lilla 54 kar. (Nybörjartabbe nummer 2)
    Denna gång vill jag göra det hela lite mer planerat och strukturerat så att säga.
    Det lilla 54 karet ska jag också fortsätta köra, men givetvis med RÄTT mängd och STORLEK på fiskar denna gång.
    Som Ni alla har förstått och som även bevisats, jag är total nybörjare och behöver hjälp med det mesta.

    Min första fundering är placering av det nya karet. Det är tänkt att karet skall stå nedanför / framför ett fönsterparti, och då inser jag ju risken med att det blir extremt varmt där på sommaren. Med andra ord, är min tänkta placering idiotisk?

    Om vi säger ett kar på 250 liter, kan någon ge exempel på passande pump/innerfilter/doppvärmare för den storleken av kar så jag inte gör bort mig direkt.

    När det nya karet startas upp kan jag utnyttja det lilla karets "redan inkörda" vatten till viss del, så man får med lite goda bakterier på direkten?

    Finns det något viktigt jag bör överväga / fundera igenom ordentligt innan jag drar igång ett nytt kar?

    Det lutar åt att jag köper ett begagnat kar, har inte riktigt ekonomin för att köpa ett helt nytt på direkten. Hört talas om risken med torra fogar i kar som stått tomma länge, men det gäller inte silikonfogar om jag förstått det hela rätt?

    Tack på förhand!
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    #2
    Jag har precis startat upp mitt 250-liters akvarium efter ett uppehåll på närmare sju år och kör nu med 3D-bakgrund med pump (Aquaclear Powerhead 70), doppvärmare (Eheim/Jäger 150 w) och en massa filterkuber bakom, fungerar riktigt bra
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • King Creole
      • July 2013
      • 64

      #3
      Har möjlighet att köpa ett 300 liters kar till rimliga pengar. Kan någon rekommendera lämpliga filter / pump för sådan volym ?

      Eller klarar i regel utrustning för 250 liters kar även 300 liter (exempel ovan) ?
      Senast redigerad av King Creole; 05 September 2013, 07:12.

      Kommentar

      • MonkanS
        • December 2011
        • 861

        #4
        Har du fått balans i ditt lilla kar nu?

        Angående att ställa ett kar under eller framför ett fönsterparti. Det beror på hur soligt det blir där på sommaren. Det är inte enbart värmen från solen du ska tänka på utan även om det blir väldigt mycket sol där. Om det är direkt sol in i karet så får du garanterat en algboom där. Jag skulle inte vilja riskera det.

        Läs på grundligt i nybörjarguiden nu INNAN du startar upp det här större karet!!


        Ha tålamod......


        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

        Kommentar

        • henrikl
          • November 2012
          • 639

          #5
          När det gäller filtrering är det lämpligt att ha ett utblås på minst 2-3 gånger så mycket som karets storlek. Så till ett 250 liters är ett filter med ett utblås på 600 l/h och uppåt passande. Om du inte har fiskar som vill ha högre eller mindre rörelse i karet.

          Ska du enbart ha malar kan du ha ett utblås på 1500 - 3000 l/h. Ska du ha dvärgciklider eller guppy så behöver du inte ha lika högt. Anpassa filtret lite efter vilka invånare du tänkt dig och inte enbart baserat på hur stort karet är.

          Filtervolymen varierar på alla innerfilter så där får du läsa vad andra skriver om filtrena om de är bra eller mindre bra. Alla gillar olika.
          2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
          Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

          Kommentar

          • King Creole
            • July 2013
            • 64

            #6
            Tack för tipsen. Detta med placeringen vid fönstret kan ställa till problem för mig. Förstår att det inte är optimalt, och riskerar algblomning, etc
            Får undersöka placerings problemet vidare.

            Kommentar

            • Niklas8
              • April 2010
              • 62

              #7
              Jag har och har haft akvarium i fönster. Jag tror de stod i sydostligt läge och fick mellan 4 och 5 timmars morgon/förmiddagssol. Jag var lite orolig för temperaturen på sommaren och förstod jag måste hålla kolla på termometern noga så jag inte kokade mina fiskar. Det största akvariet var ett 250-liters men det var aldrig fyllt ända upp (jag ville inte belasta mitt golv för mycket i just det rummet). När temperaturen stack iväg som mest var det runt 30c i karet. I regel lät jag inte det bli så varmt innan jag skärmade av med persienner.

              Mina erfarenheter är mestadels goda. Det mest positiva var att det var oerhört vackert att titta på i det naturliga ljuset. Det blev levande på ett helt annat sätt än med ljusramp. Man ser hela tiden hur skuggbildningar i olika nyanser fladdrar över botten och inredning. Och i takt med att solen förflyttar sig så förändrades akvariets utseende, gav en häftig dynamik.

              Det var dessutom roligt att se hur växterna trivdes och tokväxte i karet. Jag fick t ex blodröda blad på min vattenpest.

              Vad som var negativt var att jag fick en hel del cyano i vissa partier av karet. Jag hade mycket skrymslen och prång av stenar och rötter och växtdungar där vattnet blev relativt stillastående. Mycket sol + stillastående vatten och cyanon kommer som ett brev på posten. Hade även periodvis rätt mycket trådalger där.

              Jag skulle rekommendera en fönsterplacering under förutsättning att: 1 du kan skärma av ljuset, kanske t o m kan öppna ett fönster och kyla med ventilation. 2. att du har mycket snabbväxande växter som suger upp näring. 3. att du har någon form av algätare. 4. att du har god cirkulation på vattnet i alla delar av karet.

              Niklas

              Kommentar

              • simpson
                • July 2012
                • 666

                #8
                Ursprungligen postat av King Creole
                Tack för tipsen. Detta med placeringen vid fönstret kan ställa till problem för mig. Förstår att det inte är optimalt, och riskerar algblomning, etc
                Får undersöka placerings problemet vidare.
                Eller så tänker du till...

                Titta under motorhuven och under en modern bil, gärna efter avgasröret och katalysatorn så ser du hur tillverkarna har 'isolerat' bilen från värmen. Du kan ju göra en dubbelisolering mellan bakom/vid sidan av akvariet där soljus kommer fram så varken värme eller ljus sprider sig vidare till akvariet.

                Med lite händighet behöver det inte se så dumt ut heller.

                Kommentar

                • King Creole
                  • July 2013
                  • 64

                  #9
                  Bilar kan jag betydligt bättre än akvarium, den saker är klar i alla fall!
                  Jag förstår din tanke att applicera värmesköldar, dock har jag svårt att komma på något som skärmar av värme och ljus såpass effektivt men ändå bibehåller akvariets "öppenhet" ... men visst är det en intressant tanke!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...