Ikea möbel som akvariemöbel.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • laasesku
    • October 2002
    • 660

    #16
    ....
    Senast redigerad av laasesku; 09 January 2013, 13:43.

    Kommentar

    • laasesku
      • October 2002
      • 660

      #17
      Ursprungligen postat av Knax
      Det där är väl IKEA:s bästa spånskivekvalitet? Inte massivt trä?

      - Knax

      Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
      Jajjemen
      Senast redigerad av laasesku; 09 January 2013, 13:43.

      Kommentar

      • Knax
        • November 2012
        • 1150

        #18
        Sv: Ikea möbel som akvariemöbel.

        Ursprungligen postat av laasesku
        Ja, har för övrigt inte påstått annat
        Ach, nej. Ville bara dubbelkolla. Det spelar nog ingen roll om det är spån eller massivt, menar jag, så länge dimensionerna är tillräckligt väl tilltagna. Hsh var det nog någon annan som pratade om massivt trä.

        - Knax

        Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
        // Mats, a.k.a. Knax



        "All's well that ends." - Unknown

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #19
          Ursprungligen postat av Aquabacke
          Är det någon här som skulle bygga en akvariebänk av spånskivor? Eller som INTE skulle kraftigt överdimensionera hemmabygget?

          byggt en i spånskiva, kopierade IKEA kökstomme, stod 222 literskar på den
          (nu står det karet på en stålställning, ihopsvetsade 4-kantsrör, 30x30mm, 2mm godstjocklek....)


          köpt en kökstomme från IKEA, dvs spånskiva, som det står ett kar på
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Aquabacke
            • January 2013
            • 72

            #20
            Ursprungligen postat av Ken Olofsson
            njau, det behöver den inte.

            spån eller mdf skivor i tjocklek 16/18 mm räcker långt.

            bästa sättet att beskriva det är att titta på vanliga akvariemöbler OCH köksstommar.

            om man har ett kar som är säg 120 brett, så 2 stommar från ex IKEA som är 60 breda
            blir bra, om man bara förstärker lite i ryggen och har adekvata ben, ex deras Capita rostfria,
            under möbeln, 6 st då i detta fall

            Då får man stöd längst ut i kanterna, samt mitten, lägg sedan på en bra topplatta i laminat
            eller väl inoljat massivträ, så är man hemma.


            Eller snickra sjäv med 45x70 reglar.




            .
            Sedär jag håller med dig ;-)
            45x70 reglar och plywood 12mm (överdelen tjockare och tätt med reglar under) låter helt okey och så klämma in köksstommar för att få skåp och lådor osv, men jag skulle inte ha låtit de stommarna vara den bärande delen utan bygga upp hållfastheten själv med reglar och plywood. Men köksstommar och luckor underlättar mycket för att få det snyggt ;-)
            bättre att vara på den säkra sidan än att sova dåligt om nätterna med ett antal hundra liter vatten på en konstruktion man inte litar på!

            Kommentar

            • Aquabacke
              • January 2013
              • 72

              #21
              Ursprungligen postat av Knax
              Ach, nej. Ville bara dubbelkolla. Det spelar nog ingen roll om det är spån eller massivt, menar jag, så länge dimensionerna är tillräckligt väl tilltagna. Hsh var det nog någon annan som pratade om massivt trä.

              - Knax

              Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
              Spånskivor och vatten är inte så bra kombination tycker jag.
              de suger upp vatten och sväller och tappar i hållfasthet och är allmänt kasst jämfört med massivt trä.

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #22
                Ursprungligen postat av Aquabacke
                Spånskivor och vatten är inte så bra kombination tycker jag.
                de suger upp vatten och sväller och tappar i hållfasthet och är allmänt kasst jämfört med massivt trä.

                båda har sina för och nackdelar.



                spånskivan kan som sagt var lösas upp om det kommer för mycket vatten på den.

                löses enkelt med vattenavvisande färg / lack.


                massivt trä sväller om det får vatten på sig, vilket ex kan göra att ett ben/regel blir
                helt plötsligt flera mm (har själv sett en 1,8 meters regel bli 2 cm längre....) längre,
                och det kan stressa glaset så mycket att det spricker.

                löses på samma sätt som med spånskivan.


                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Aquabacke
                  • January 2013
                  • 72

                  #23
                  Ni som bygger själva hur gör ni med överdelen för belysning och sånt det är den trixiga och svåra biten tycker jag (bänken under är lätt att bygga), eller kör ni då med täckglas och lösa färdiga armaturer?

                  Tips för att få till överdelen snyggt och bra, praktiskt och funktionellt med belysning osv. Hur har ni gjort?

                  Kommentar

                  • Aquabacke
                    • January 2013
                    • 72

                    #24
                    Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                    båda har sina för och nackdelar.



                    spånskivan kan som sagt var lösas upp om det kommer för mycket vatten på den.

                    löses enkelt med vattenavvisande färg / lack.


                    massivt trä sväller om det får vatten på sig, vilket ex kan göra att ett ben/regel blir
                    helt plötsligt flera mm (har själv sett en 1,8 meters regel bli 2 cm längre....) längre,
                    och det kan stressa glaset så mycket att det spricker.

                    löses på samma sätt som med spånskivan.


                    .
                    Om du får en 1.8 m regel att svälla och bli två cm längre så dränkte du den nog rätt ordentligt i vatten, skulle vilja veta vad som hade hänt med spånskivor med samma behandling???!
                    sedan så bygger man väl så att akvariet står relativt fritt på bänken och stressas då inte alls om bänken blir 2 cm längre, eller hur menar du att du byggt, du hade väl inte 1.8 m höga ben där ett blivit 2cm längre så du får en snedbelastning på akvariet så det spricker?

                    Kommentar

                    • Aquabacke
                      • January 2013
                      • 72

                      #25
                      Inget kan bli sämre av att skippa spånskivor i bärande konstruktioner!

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #26
                        Ursprungligen postat av Aquabacke
                        Om du får en 1.8 m regel att svälla och bli två cm längre så dränkte du den nog rätt ordentligt i vatten, skulle vilja veta vad som hade hänt med spånskivor med samma behandling???!
                        sedan så bygger man väl så att akvariet står relativt fritt på bänken och stressas då inte alls om bänken blir 2 cm längre, eller hur menar du att du byggt, du hade väl inte 1.8 m höga ben där ett blivit 2cm längre så du får en snedbelastning på akvariet så det spricker?

                        nope, den togs från ett torrt lager och ställdes i ett rum med normal fuktighet, över 24 timmar
                        så blev den 2 cm längre,

                        blir nästan samma effekt på spånskivor, sjäv sett en Billy Bokhylla gå från 201 hög till 203 hög på
                        mindre än 24 timmar

                        om du har ett 4 ben av massivt trä, säg 80 höga, och ett av dom får mycket vatten på sig, så kan
                        det benet på några fåtal timmar bli nästan 1 cm längre, då har du helt plötsligt ett kar vars ena
                        hörn kanske sticker upp 1 cm högre än dom andra, och det är rena rama döden för kar.

                        sedan kan man hindra detta med rejäl massiv (sten/laminat kanske) skiva som är väl förankrad
                        i benen.

                        reglar kommer från trä som har vuxit olika, kommer den från ett träd som har vuxit långsamt på
                        en norrsluttning i norrland, så är den relativt sett ganska motsträvig på att suga upp vatten och
                        svälla, men kommer den från söderslätt nere vid medelhavet / svarta havet, så har den en otrevlig
                        förmåga att suga upp vatten, för att det är relativt sett ganska gles mellan fibrerna.
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #27
                          Ursprungligen postat av Aquabacke
                          Inget kan bli sämre av att skippa spånskivor i bärande konstruktioner!

                          ganska stor skillnad på olika konstruktioner.

                          en möbel som skall hålla för XXXX kilo är inga problem.

                          ett tak som skall hålla för 50 cm blötsnö är en annan sak........
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Aquabacke
                            • January 2013
                            • 72

                            #28
                            Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                            ganska stor skillnad på olika konstruktioner.

                            en möbel som skall hålla för XXXX kilo är inga problem.

                            ett tak som skall hålla för 50 cm blötsnö är en annan sak........
                            Gissar du liksom jag har erfarenhet av att bygga hus av lösvirke låter det som... (bara 50cm blötsnö??? Var bor du?)
                            Men kan vi inte enas av att man bygger så det håller, gäller även akvariebänkar.

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #29
                              Ursprungligen postat av Aquabacke
                              Gissar du liksom jag har erfarenhet av att bygga hus av lösvirke låter det som... (bara 50cm blötsnö??? Var bor du?)
                              Men kan vi inte enas av att man bygger så det håller, gäller även akvariebänkar.
                              nope, ingen erfarenhet av att bygga hus, bara att konstruera möbler......

                              50 cm blötsnö är nog max vad skulle kunna få här i söder där palmerna vajar under sommaren.


                              och ja, bygg så det håller.....



                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              • Aquabacke
                                • January 2013
                                • 72

                                #30
                                Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                                nope, den togs från ett torrt lager och ställdes i ett rum med normal fuktighet, över 24 timmar
                                så blev den 2 cm längre,

                                blir nästan samma effekt på spånskivor, sjäv sett en Billy Bokhylla gå från 201 hög till 203 hög på
                                mindre än 24 timmar

                                om du har ett 4 ben av massivt trä, säg 80 höga, och ett av dom får mycket vatten på sig, så kan
                                det benet på några fåtal timmar bli nästan 1 cm längre, då har du helt plötsligt ett kar vars ena
                                hörn kanske sticker upp 1 cm högre än dom andra, och det är rena rama döden för kar.

                                sedan kan man hindra detta med rejäl massiv (sten/laminat kanske) skiva som är väl förankrad
                                i benen.

                                reglar kommer från trä som har vuxit olika, kommer den från ett träd som har vuxit långsamt på
                                en norrsluttning i norrland, så är den relativt sett ganska motsträvig på att suga upp vatten och
                                svälla, men kommer den från söderslätt nere vid medelhavet / svarta havet, så har den en otrevlig
                                förmåga att suga upp vatten, för att det är relativt sett ganska gles mellan fibrerna.
                                Så vad rekommenderar du då spånskivor eller trä/plywood med tanke på vatten/funkt formstabilitet?

                                eller du kanske förordar underrede i armerad betong?
                                vore onekligen ett trevligt projekt och kan nog bli jäkligt snyggt... bara bygga form och armera och hälla i betong.
                                nått för den händige att prova på.
                                som sagt skulle kunna bli jäkligt snyggt! (stabilt och tåla vatten och hålla formen)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...