Ikea möbel som akvariemöbel.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    Ikea möbel som akvariemöbel.

    Skulle

    Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.


    Funka som akvariemöbel för ett 147liters kar?
    Drygt 200kg blir det om vi räknar hårt!


    MVH Rikard
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Nej, den kommer säkerligen att bågna på mitten...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      #3
      Det är åtminstone massivt trä till skillnad från vad det brukar vara på IKEA. Men den där hade nog behövt mer stöttning i mitten. och en skiva på baksidan för sidledsstöd.
      350L Diskus

      Kommentar

      • Ryskbompa
        • August 2012
        • 930

        #4
        Karet som kommer stå på är 120x35x35 om de hjälper nått, så vikten sprids ju liksom ut.

        Då får jag staga upp den annars. Tyckte måtten va perfa på den.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Det hjälper nog inte om du inte stagar upp den ordentligt, och då även toppskivan.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • laasesku
            • October 2002
            • 660

            #6
            http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S89888948/ ska jag köra till mitt nya kar. Dock med förstärkt baksida, limmad och utan ben. Verkar stabil men den som lever får se. Tror dock det är bra om karet har samma mått så det står på de bärande skivorna.

            Kommentar

            • Christer5

              #7
              Är verkligen de bärande sidoskivorna massiva ?

              Kommentar

              • Knax
                • November 2012
                • 1148

                #8
                Sv: Ikea möbel som akvariemöbel.

                Ursprungligen postat av laasesku
                http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S89888948/ ska jag köra till mitt nya kar. Dock med förstärkt baksida, limmad och utan ben. Verkar stabil men den som lever får se. Tror dock det är bra om karet har samma mått så det står på de bärande skivorna.
                Det där är väl IKEA:s bästa spånskivekvalitet? Inte massivt trä?

                - Knax

                Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
                // Mats, a.k.a. Knax



                "All's well that ends." - Unknown

                Kommentar

                • sideways
                  • December 2012
                  • 8

                  #9
                  Ursprungligen postat av laasesku
                  http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S89888948/ ska jag köra till mitt nya kar. Dock med förstärkt baksida, limmad och utan ben. Verkar stabil men den som lever får se. Tror dock det är bra om karet har samma mått så det står på de bärande skivorna.
                  Topp och bottenskivan är lättviktsmaterial, dvs papp celler med ett laminat ovanpå, får du in vatten där så pressas nog pappcellerna ihop ganska omgående.

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av laasesku
                    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S89888948/ ska jag köra till mitt nya kar. Dock med förstärkt baksida, limmad och utan ben. Verkar stabil men den som lever får se. Tror dock det är bra om karet har samma mått så det står på de bärande skivorna.
                    just denna möbel inom BESTÅ-serien kan jag inte så mycket om.

                    men stora delar av den serien är mest luft.

                    dvs det är board på ram konstruktion, vilket är så långt ifrån lämpligt man kan komma när
                    det gäller att ställa kar på dom, ur i princip alla aspekter.

                    kan man inte säkerställa att det är spånskiva i hyllor och sidor så skulle jag aldrig ställa
                    ett kar på den möbeln.




                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ryskbompa
                      Skulle

                      Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.


                      Funka som akvariemöbel för ett 147liters kar?
                      Drygt 200kg blir det om vi räknar hårt!


                      MVH Rikard



                      se kommentar i bilden......................................




                      .
                      Bifogade filer
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Ryskbompa
                        • August 2012
                        • 930

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                        se kommentar i bilden......................................




                        .

                        MM men jag ska ju inte ställa akvariet på hyllplanen. Jag klämde och kände på möbeln inne på ikea och den känns riktigt stabil men jag gissar på att ni har koll på noterna så jag får skrota den iden.

                        Hur stabil ska egentligen en akvariemöbel vara? gjord i svartstål? ;D


                        MVH Rikard

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ryskbompa
                          MM men jag ska ju inte ställa akvariet på hyllplanen. Jag klämde och kände på möbeln inne på ikea och den känns riktigt stabil men jag gissar på att ni har koll på noterna så jag får skrota den iden.

                          Hur stabil ska egentligen en akvariemöbel vara? gjord i svartstål? ;D


                          MVH Rikard
                          njau, det behöver den inte.

                          spån eller mdf skivor i tjocklek 16/18 mm räcker långt.

                          bästa sättet att beskriva det är att titta på vanliga akvariemöbler OCH köksstommar.

                          om man har ett kar som är säg 120 brett, så 2 stommar från ex IKEA som är 60 breda
                          blir bra, om man bara förstärker lite i ryggen och har adekvata ben, ex deras Capita rostfria,
                          under möbeln, 6 st då i detta fall

                          Då får man stöd längst ut i kanterna, samt mitten, lägg sedan på en bra topplatta i laminat
                          eller väl inoljat massivträ, så är man hemma.


                          Eller snickra sjäv med 45x70 reglar.




                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Aquabacke
                            • January 2013
                            • 72

                            #14
                            Det "lustiga" med akvariemöbler är att om man bygger dem själv för större akvarier så skulle jag köra med 45*45mm och 45*95mm regler och använda 12mm plywood på sidor, bakstycke och ovanpå och regla ordentligt under där själva akvariet står.
                            Allt för att VETA att det kommer att hålla!

                            Men om man tittar på de akvariemöbler som säljs så är ju dessa konstruktioner så himla veka (spånskivor?? ) så att om de inte SÅLTS ihop med akvariet så hade i vart fall jag aldrig vågat ställa ett akvarie på dem.

                            Är det någon här som skulle bygga en akvariebänk av spånskivor? Eller som INTE skulle kraftigt överdimensionera hemmabygget?

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              #15
                              Hyllplanen är en sak ja, men om själva grundkonstruktionen är massiv furu, dvs inget sånt fuskvirke. Hela pjäsen väger ju uppåt 25kg och då är den ändå rätt robust känns det som? Men hur som helst hade man fått stötta upp den en del ändå.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...