Byta lysrör ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5

    #16
    Har man lysrör i 20 år förstår jag att man ibland måste göra rent dom,annars har jag läst att redan efter 6 månader har rören tappat en stor del av styrkan om detta nu stämmer

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #17
      Är det alla växterna som inte växer eller är det bara vissa och när märkte du att de minskade att växa eller har de inte kommit igång alls? Kan ju vara så att växterna har en lite vilopaus bara.
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Christer5

        #18
        Det är faktiskt nya växter som inte kommer igång jag har fått byta ut ett flertal gånger,det är bara vattenpesten som växer bra.

        Jag upplevde att när karet var nytt för fem månaders sen så växte det bra.

        Jag har bara försökt med lätta växter som normalt brukar komma igång.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #19
          Jadu... då vet jag inte, hoppas att nån annan kan hjälpa till mer
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #20
            Om vattnepesten som ju är en snabbväxare, växer bra, men inte svärdsplantorna skulle jag tro att du har konkurrens mellan växterna. När karet är nyplanterat finns det oftast växtmån för alla växterman häver i , men i takt med att de snabbväxande sätter fart så blir det ju mindre av allting för de lite mer långsamma.
            Själv brukar jag rensa ut rejält av de snabba och då sätter de långsamma igång tills de snabba är där igen.

            Lysrören bör man torka av vid varje vattenbyte om man inte har täckglas. Den skit som sätter sig på täckglas sätter sig ju då på lysrören. Förvånansvärt så skitig trasan blir.

            Sen tror jag ju på den här teorin med rotandet. Jag gör inte ett dugg för mina växter, ingen gödning, ingen koldioxid, glömmer byta lysrör varje år, det växer som fan i alla fall.
            Det ligger mycket i det engelskauttrycket 'it's a bad workman that blames his tools'.....
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            Arbetssätt...