Byta lysrör ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5
    • June 2024

    Byta lysrör ?

    Kan det vara dags att byta lysrör redan efter 5 månader då det inte växer så bra längre ?
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    ...inte om du köpte dom som nya!

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #3
      Använder du växtgödning och hur lång tid har du tänt lyset?
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • simpson
        • July 2012
        • 666

        #4
        Täckglas?

        Ordentlig rengöring och polera bort avlagringar etc så du inte dämpar ljuset i onödan.

        Kommentar

        • Christer5

          #5
          Tack för svaren

          Juwelramp + reflektorer och inga täckglas.

          Lyset är tänt 10 timmar.

          Pmdd vid byte av 30 % vatten varje vecka samt EC varje dag.

          Nya rör för 5 månader sen.

          Ytterfilter samt i akvariet förfilter.

          Klart vatten.

          Temperatur 26-27 grader.

          Inte för mycket fiskar.

          Matar sparsamt.

          Inga flytväxter.
          Senast redigerad av Gäst; 02 September 2012, 10:36.

          Kommentar

          • Christer5

            #6
            Ingen mer som har reflektioner ?

            Hur mycket har lysrör tappat i procent efter 5 månader ?
            Senast redigerad av Gäst; 02 September 2012, 11:16.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Du vet ju vad jag tycker, men tänker lite till. Ofta genom åren när jag haft burkar och det gått ett tag så har det bara slutat växa, typ tvärnit. Här i forumet får man ju lära sig att PMDD är guds gåva till mänskligheten, och flera kompletterar med CO2 eller EC. Ändå funkar det ju inte jämt.
              I flera trådar står ju nämnt att om det tar slut eller blir brist ens på någon del av de ämnen växten behöver så stannar allt av. Växten "väntar" tills menyn är komplett. Då försvinner ju även den rening och näringsupptag man förväntar sig av växten.
              Då tippar ju hela balansen över och det kan hända rejält skumma saker. När man då åtgärdar det mystiska som händer i burken kanske man kan skapa andra problem. Sedan så rullar det bara på från algsoppa till mjölkigt vatten etc. etc.

              Undrar t.ex. vad som händer när man kör UV-kanonen och slår ut bakterierna i vattnet?

              Det goda med det här är ju att tydligen misslyckas i stort sett alla här i forumet med nåt kar ibland. Alla suckar ju över nåt regelbundet Vad skulle vi annars snacka om?

              Man kanske får backa bandet och se vad man gjorde strax innan försämringen, låsningen, algsoppan etc. inträffade.

              Så Christer, vad gjorde du strax innan det blev sämre i burken?

              Tycker det ska bli spännande att följa när du så småningom kan leta dig fram till orsaken. Vet man inte orsaken kan ju åtgärden bli tokfel....
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Christer5

                #8
                Tack för svaren !

                Jag är nog inne på att ljuset inte är lika starkt längre från lysrören funderar på att köpa nya även om det bara gått fem månader.

                Skall sedan försöka med dubbeldos Pmdd då jag har mycket växter eller blir det för mycket med Pmdd ?

                Vet faktiskt inte vad som var strax innan det blev sämre tillväxt.Tror inte att UV-C filtreringen påverkade men man vet ju alldrig.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Ursprungligen postat av Christer5
                  Tack för svaren !

                  Jag är nog inne på att ljuset inte är lika starkt längre från lysrören funderar på att köpa nya även om det bara gått fem månader.

                  Skall sedan försöka med dubbeldos Pmdd då jag har mycket växter eller blir det för mycket med Pmdd ?

                  Vet faktiskt inte vad som var strax innan det blev sämre tillväxt.Tror inte att UV-C filtreringen påverkade men man vet ju alldrig.
                  Har du reflektorer på rören?
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Förresten, har du letat igenom listan med tecken på diverse bristsymtom hos växterna och orsakerna till dem?
                    En del växter ska ju kunna dra iväg fast det är lite lite ljus. Har du bara sorter som är galna i moder sol?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Christer5

                      #11
                      Har reflektorer och växter som gillar ljus som exempel mycket Vattenpest,Hygrophila polysperma samt Hygrophila difformis.

                      Mina små Svärdplantor verkar inte att ta sig alls.

                      Min tanke är att byta ut vissa växter lite senare.

                      Kommentar

                      • Christer5

                        #12
                        Det verkar inte vara så många som har kunskap om lysrör

                        Kommentar

                        • simpson
                          • July 2012
                          • 666

                          #13
                          I stora verkstadslokaler, gymnastikhallar etc blir det sällan byte av lysrör före 5 år, kan bli senare. Om man byter halva lokalen så upplevs det som dubbel ljusstyrka efter bytet. Kanske kan ge dig något hum om när de blivit rejält dåliga, räkna bakåt...

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #14
                            Ursprungligen postat av Christer5
                            Det verkar inte vara så många som har kunskap om lysrör
                            Många anser nog olika ang. vilka lysrör som är bäst - beroende på vem man frågar.
                            I mina kar använder jag Sylvania aquastar (även jag har fått frågat mig fram) utan reflektorer. Jag har bara två av fyra rör tända i mitt 540 - eftersom jag tycker det blir för ljust annars. Även i dom mindre karen, ser det likadant ut. Det funkar, eftersom jag har växter som inte kräver så mycket ljus.

                            Visst måste man ha ljus och näring till sina växter, men man förstör så mycket själv också med bökande och rotande i karen titt som tätt (någon ler nog om han läser det här).

                            Läs på om olika växter, om dom funkar i ditt Ph, temp, ljusmängd o.s.v. som du har i ditt kar.
                            Själv har jag nog varit rik, om jag inte köpt en massa dyra växter under årens gång, som absolut inte har passat i mina kar.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • rudy
                              • January 2012
                              • 275

                              #15
                              korkad fråga kanske men har du gjort rent rörena? det får jag göra med mina då jag som du kör utan täckglas
                              det har på mina ibland skvätt upp vatten och bildats kalk och det blir som ett annat ljus då jag gjort rent dom
                              och dom jag har på mitt lilla kar är säkert över 20 år gamla (ska byta ut dom snarast dom dom faktiskt lyser dåligt )

                              Kommentar

                              Arbetssätt...