Akvarium på Hjul? (För Sköldpadda)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #16
    Ursprungligen postat av Den Där
    ahh tack se om det finns i djuraffären!

    jag har väll 10-15 meter till både badrum o kök var därför jag ville kunna knuffa iväg det ^^
    man behöver inte suga som en dåre. jag har väl med en 10 meter slang eller så. jag suger till i typ en sekund. sen känner man hur det liksom blåser luft ur slangen. då vet man att vattnet är på väg. man behöver bara få vattnet att gå över kanten på karet sen sköter det sig själv. jag har inte fått en kallsup sen jag slangade ner i spannar. då är ju slangen så kort.

    Kommentar

    • Den Där
      • July 2012
      • 5

      #17
      Hmm får testa åheims metod, annars blir det pump =P bara tanken på att Paddans avföring gått igenom slangen tidigare o sedan ha munnen emot.... Hua xD

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #18
        Åheims metod funkar utmärkt! Fast jag börjar med att lägga i slangen i akvariet, säkrar den, går tillbaks till badrummet, sätter på den på kranen. Sätter på vattnet, räknar till femton pilsner- jag har tio meter slang- tar av slangen från kranen och häverteffekten sköter resten. Har aldrig sugit i slangen och kommer aldrig göra det heller....
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13144

          #19
          Ursprungligen postat av Mumin
          Åheims metod funkar utmärkt! Fast jag börjar med att lägga i slangen i akvariet, säkrar den, går tillbaks till badrummet, sätter på den på kranen. Sätter på vattnet, räknar till femton pilsner- jag har tio meter slang- tar av slangen från kranen och häverteffekten sköter resten. Har aldrig sugit i slangen och kommer aldrig göra det heller....
          Anledningen till att jag inte sätter slangen direkt i karet är pga att det ligger gammalt vatten kvar i slangen samt att vattenslangar ofta är antimögelbehandlade, det vattnet vill jag inte ha i mitt kar
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Mazzi
            • October 2006
            • 364

            #20
            Ursprungligen postat av hannesc
            man behöver inte suga som en dåre. jag har väl med en 10 meter slang eller så. jag suger till i typ en sekund. sen känner man hur det liksom blåser luft ur slangen. då vet man att vattnet är på väg. man behöver bara få vattnet att gå över kanten på karet sen sköter det sig själv. jag har inte fått en kallsup sen jag slangade ner i spannar. då är ju slangen så kort.
            Håller med!! Svårare än så är det inte. Pump känns en smula överdrivet. Jag gör så med mina tre kar, när ja tömt 1:a är det bara flytta slangen till nästa lyfta lite på slangen så kommer häverteffekten igång igen...hur smidigt som helst.

            /Mats

            Kommentar

            • Salta Katten
              • March 2008
              • 740

              #21
              Ursprungligen postat av Mumin
              Åheims metod funkar utmärkt! Fast jag börjar med att lägga i slangen i akvariet, säkrar den, går tillbaks till badrummet, sätter på den på kranen. Sätter på vattnet, räknar till femton pilsner- jag har tio meter slang- tar av slangen från kranen och häverteffekten sköter resten. Har aldrig sugit i slangen och kommer aldrig göra det heller....
              Samma här! Bortsett från att jag har sugit i slangar många gånger, och gör det fortfarande när jag slamsuger botten. Fast jag har klarat mig från salmonella som tur är.

              Kommentar

              • david87
                • June 2005
                • 710

                #22
                Som sagt passar de flesta hävertar till vanliga trädgårdsslangar om man inte vill suga på slangen. Då får man också suga upp diverse bajs och annat från botten enkelt också

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #23
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Anledningen till att jag inte sätter slangen direkt i karet är pga att det ligger gammalt vatten kvar i slangen samt att vattenslangar ofta är antimögelbehandlade, det vattnet vill jag inte ha i mitt kar
                  Jag blåser alltid ut allt vatten ur min slang innan jag rullar ihop den.

                  Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13144

                    #24
                    Ursprungligen postat av hannesc
                    Jag blåser alltid ut allt vatten ur min slang innan jag rullar ihop den.

                    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
                    Jag sköljer och fyller slangen för att få igång hävert när jag sen kopplar bort slangen från kranen och lägger vid golvbrunnen. Nån föreslog att spola upp slangen efter att den satts i akvariet och sen koppla bort från kranen men då kommer det som legat i slangen sen senast att spolas ner i karet, dumt! Jag vekar på att du får din slang helt vattenfri och torr och ren hannec så att det är lämpligt att inte skölj den först. Jag tycker man ska va noga med såna här grejer. Vad kan möjligen vara besvärligt med att skölja ur den innan användning?
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Christer5

                      #25
                      Även jag blåser ut vattnet ur slangen när allt är klart och hävdar fortfarande att det lättaste sätt är att suga i slangen för att få hävert verkan,då slangen är så lång är det omöjligt att få vatten i munnen.

                      Slangen töms på allt gammalt stående vatten när man tömmer karet och är sedan ren för att användas för återfyllning.

                      Lätt som en Plätt !

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13144

                        #26
                        Jo visst det är ju inga problem om man kan tänka sig att suga på slangen så att säga, trådskaparen (inkl. mig) vill inte stoppa slangen i munnen och då funkar min lösning smidigare än att använda cirkpump.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Gackt
                          • July 2008
                          • 138

                          #27
                          edit: såg att ngn annan skrivit liknande.

                          Kommentar

                          • Christer5

                            #28
                            Det är flera bra förslag här nu det är bara att använda det som passar bäst !

                            Kommentar

                            Arbetssätt...