Akvarium på Hjul? (För Sköldpadda)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Den Där
    • July 2012
    • 5

    Akvarium på Hjul? (För Sköldpadda)

    Hejsan, har funderat på om man skulle kunna bygga nån typ av låda och ha hjul under till mitt 300 liters ramakvarium jag köpt till min sköldpadda. Hade varit smidigt när man ska städa fastän jag inte kommer har det fullt med vatten är det segt att springa fram och tillbaka med hinkar! Smidigare knuffa iväg det till toa o pumpa ut det direkt i badkaret

    Finns det någon här som testat det?

    Hittade olika hjul på jula som klarar från 150-300 kg. 4 såna och det borde klara vikten?
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #2
    varför inte bara en lång slang som räcker från akvariet till badrummet? eller köket me för den delen?

    att ha att akvarium på ett rörligt underlag är aldrig en bra ide!
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • Rubberman
      • March 2012
      • 101

      #3
      Låter farligt, även om du hittar hjul som håller. bör nog inte byggas för högt då tyngdpunkten hamnar högt upp.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        spannar har jag inte sprungit med sen 90 talet. ne köp en vanlig trädgårdsslang o sen sköter hävert effekten tömmingen. köp en vanlig gardena-koppling. ( sån man har till trädgårdsslangar) o koppla på kranen o sen fyll upp. klart!

        Kommentar

        • david87
          • June 2005
          • 710

          #5
          Samma här, bar hinkar i 2 månader eller så. Köpte slang med kopplingar och har aldrig ångrat mig sen dess

          Kommentar

          • Den Där
            • July 2012
            • 5

            #6
            Hur tömmer ni då? Jag har en sån här http://www.pwss.se/product.php?produ...&cat=57&page=1 o hink. Vattenslang får jag ta köpa då, 100 liter vatten eller vad det blir orkar man ju inte springa med.

            Kommentar

            • Den Där
              • July 2012
              • 5

              #7
              Har fått salmonella en gång redan av Paddan så vill ju ogärna slanga ut vattnet med munmetoden eller hur man ska säga xD

              Kommentar

              • MrH
                • October 2010
                • 2825

                #8
                jo fast du har väll några meter till badrummet från akvariet?
                du hinner knappast få i dig vatten då det tar en stund för vattnet att rinna dom metrarna.
                ja har ungefär 3-4meter slang när ja tömmer mitt akvarium å det tar flera sekunder innan vattnet kommer ut.
                ja suger i typ 2 sekunder å sen rinner de av sig självt.

                å vill du inte suga igång självtrycket så kan du köpa en liten pump, typ denna http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=288&page=1 å sätt den på den änden av slangen som är akvariet, lägg andra änden av slangen i golvbrunnen i badrummet, sätt i strömsladden till pumpen, vänta tills den pumpat ur önskad mängd vatten. dra ur strömsladden å lyft ur pumpen ur akvariet. klart.
                då behöver du inte oroa dig för att få vatten i munnen.
                MrH ---> 175L SA kub

                Kommentar

                • Den Där
                  • July 2012
                  • 5

                  #9
                  ahh tack se om det finns i djuraffären!

                  jag har väll 10-15 meter till både badrum o kök var därför jag ville kunna knuffa iväg det ^^

                  Kommentar

                  • MrH
                    • October 2010
                    • 2825

                    #10
                    då föreslår jag nog att du gör som jag beskrev med en pump istället.
                    de kommer antagligen gå både smidigare å snabbare
                    MrH ---> 175L SA kub

                    Kommentar

                    • Christer5

                      #11
                      Varför stöka till det med en pump när du har10 meter slang så kan du omöjligt få i dig vatten.

                      När du har fyllt akvariet med nytt vatten via slangen, som då har rent vatten,blås i slangen så att det vatten som finns kvar i slangen åker ut.


                      Lätt som en plätt och gjort på nolltid

                      Kommentar

                      • david87
                        • June 2005
                        • 710

                        #12
                        Jag har också en sån hävert som du har, den passar faktiskt till vanliga trädgårdsslangar så du bara trycker in den i trädgårdsslangen vid akvariet och sen andra änden vid en golvbrunn eller nån lägre punkt. Sen är det bara att pumpa igång det så töms det

                        Kommentar

                        • david87
                          • June 2005
                          • 710

                          #13
                          Billigt och bekvämt

                          Kommentar

                          • david87
                            • June 2005
                            • 710

                            #14
                            Kan tillägga att jag har ca 15m slang innan jag kommer till badrummet och det funkar. Går lite långsammare ju längre slang jag har märkte jag :/

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13144

                              #15
                              Ursprungligen postat av Den Där
                              Har fått salmonella en gång redan av Paddan så vill ju ogärna slanga ut vattnet med munmetoden eller hur man ska säga xD
                              När du ska tömma ut vatten med en lång vattenslang till badrummet så gör du följande:

                              1. koppla på slangen på kranen och fyll slangen med vatten, stäng sedan av vattnet.

                              2. lägg sedan ner slangen i akvariet och sätt fast den med en limklämma och se till att ha ett insugsskydd på slangen så ingen fisk kan åka in eller fastna vid insuget.

                              3. koppla sedan bort slangen från kranen och lägg den den vid golvbrunnen, det vatten som är i slangen börjar rinna ut och startar då häverteffekten, du behöver alltså inte använda munnen Kör i vind
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...