Varför krångla till det? Är väl bara att fixa två ventilationshål på varsin sida om locket, vid det ena hålet sitter fläkten som blåser ut luften, då dras luften in mot ytan genom det andra hålet.
Fläkt i locket?
Kollaps
X
-
-
Har för mig att det som kyler inte egentligen är luften som man blåser iväg, utan det är att man leder bort den mättade fuktiga varma luften så att mera vatten kan avdunsta och därigenom kyla vattnet. Så att blåsa mot vattnet , in i karet känns helt fel. Det är troligen också därför det fungerar bra även med en mycket liten fläkt, eftersom volymen luft under lock/täckglas är så pass liten.Kommentar
-
Det fungerar hur bra som helst med mobil laddare har det till alla mina kar! inga problem med värme!
För bästa kylning ska du blåsa luften på vatten ytan.. är man då orolig att det stannar inne i locket.. så nej det gör det inte det tar sig alltid ut! plus att har du det mot ytan och sen heltäckande ramp så stoppar det avdustningen en del också
Och troligtvis dom testerna som också har gjort att om du köper färdiga "fläkt armaturer" till akvarie så blåser dom PÅ ytanKommentar
-
håller inte med dig majk. bästa kylning är nog bortförande av den värma luften. som guineapig säger.
jag är VVS-ingenjör så sitter o jobbar en del med kyla. i ett akvarium med lock så hade jag iaf inte blåst på ytan. är det öppet kar så håller jag med dig dock. men inte ett kar med lock.Projekt:
Kub 350L SA, 170L Malawi, Räkvas, 250L Malawi, 110L Asien kub, 408L Orinoco, Kaffebryggare-nano
Kommentar
-
Måste nog hålla med hannes & guineapig vad det gäller luftledning och att det görs så att färdiga "fläkt-armaturer" blåser mot ytan beror inte på att det är det bästa utan för att då utsätts inte deras superbilliga fläktar för väldigt fuktig luft så dom slipper garantiärenden pga pajjade fläktar, är utloppet för luften stort nog så blir den faktiska skildnaden inte så stor heller att det påverkar då som det sagts tidigare är det ganska lite luft som måste flyttas.
En mobilladdare kan funka, men långt ifrån alla gånger, det beror helt på hur strömsnål fläkten är och vilken laddare man har, fläktar från äldre skrotade datorer tex drar mera ström än dom flesta laddare ger
Har man ingen gammal adapter sparad finns det på tex jula billiga universaladaptrar med ställbar strömstyrka vilket kan va väldig bra, bara att ställa den så lågt som möjligt innan fläkten stannar så blir det minsta möjliga oväsen oxåKommentar
-
Tycker ni har rätt båda två... och fel... För optimal kylning bör samma mängd luft förflyttas in/ut
för att undvika övertryck respektive undertryck.
En fläkt som blåser in mot ytan (gärna vid pumputblåset), och en identisk fläkt
på andra sidan karet som blåser ut. Själv använder jag 120mm datorfläktar för en lägre ljudnivå.
Har också en fläktkontroller (zalman fanmate) för att reglera kylningen...Kommentar
-
Hur ser kopplingen ut till fläktkontrollern? Hur funkar den?Kommentar
-
Tycker ni har rätt båda två... och fel... För optimal kylning bör samma mängd luft förflyttas in/ut
för att undvika övertryck respektive undertryck.
En fläkt som blåser in mot ytan (gärna vid pumputblåset), och en identisk fläkt
på andra sidan karet som blåser ut. Själv använder jag 120mm datorfläktar för en lägre ljudnivå.
Har också en fläktkontroller (zalman fanmate) för att reglera kylningen...Kommentar
-
Nja, kall luft mot varm yta skapar större avdunstning än vad passiv kylning gör. I mitt fall som har ett juwel rio 400, funkar inblåset även som kylning för armaturen, som då också gör sitt. Har inbillat mig att undertryck också ger en syrefattigare miljö....
Länk till Fläktkontrollern: http://www.zalman.com/eng/product/Pr...ad.asp?idx=206
Hittas i vilken datoraffär som helst, och sätts dit mellan trafon och fläkten.Kommentar
-
Jag har ett Juwel 220Liter. Monterade en chassifläkt i plastlocket i somras som drivs av en mobil laddare, och blåser ut luften från akvariet, detta sänkte temperaturen från cirka 29 till 23 grader direkt. Dock får man fylla på vatten varannan dag, men det är ju bara bra... PS köpte en ganska dyr fläkt från Kjell & co. cirka 250:- men den är helt TYST...GuggeKommentar
-
Beror väl lite på. Har själv kört en 12v fläkt på 1,5V. Ända som händer är att varvtalet minskas ju mindre V man väljer att mata den med. Så köper man en liten fläkt på 6000rpm så kan det låta för jävligt med 12v så då kan det vara bättre med kanske 8v och då få ner varvtalet.Kommentar
-
Måste bumpa på tråden lite grann. Jag fixade lite grann med mitt 260 karet. Satte 4 st data fläktar 2 st på vadera sida . 2 blåser in och 2 blåser ut. Märkte att jag fick endast bort värmen från mina lampor men fortfarande var vattnet varmt. Åkte till skroten och köpte rostfritt stål (50 cm långa 3 cm tjock ) kapade dem till 25 cm bitar och slängde in dem i frysen. Tog ut dem efter 5 timmar och la dem försiktigt ner i karet för att kyla vattnet. Andra dagen så fick jag två kolsyra eldsläckare som jag kylde ner mina rostfria bitar snabbt och effektivt. Visade sig att det var väldigt bra resultat på tempen i vattnet i allafall.Kommentar
-
Måste bumpa på tråden lite grann. Jag fixade lite grann med mitt 260 karet. Satte 4 st data fläktar 2 st på vadera sida . 2 blåser in och 2 blåser ut. Märkte att jag fick endast bort värmen från mina lampor men fortfarande var vattnet varmt. Åkte till skroten och köpte rostfritt stål (50 cm långa 3 cm tjock ) kapade dem till 25 cm bitar och slängde in dem i frysen. Tog ut dem efter 5 timmar och la dem försiktigt ner i karet för att kyla vattnet. Andra dagen så fick jag två kolsyra eldsläckare som jag kylde ner mina rostfria bitar snabbt och effektivt. Visade sig att det var väldigt bra resultat på tempen i vattnet i allafall.Kommentar
Kommentar