Filter bakom bakgrunden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larsson81
    • October 2006
    • 82

    Filter bakom bakgrunden

    Har en aquarock bakgrund i mitt 420 liters akvarium där utrymmet bakom endast används för att dölja insuget till ytterfilteret. Funderar nu på att bygga in filtret där för att slippa ha ytterfiltret. filtervolymen blir större men fins det några andra fördelar/nackdelar med att ha filtret bakom bakgrunden mot att fortsätta med ytterfiltret? Bakgrunden sitter idag lös i akvariet efter att jag fått skära bort siliconet när jag skulle rädda en gurami som hade kommit in bakom, sidorna är idag tätade med remsor av filtermatta, är detta ett problem? Min tanke är att använda en sån här pump http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=288&page=1 som jag sätter i mitten av bakgrunden och sedan fyller hela utrymmet med kuber av fitermatta. Tror ni att detta borde funka?
    420 liter sällskapsakvarium, kub 50*50*60 SA
  • toggaj
    • November 2009
    • 220

    #2
    Filter bakom BTN-bakgund

    Jag har ett 375 liters akvarium med sydamerikanska fiskar, Scalarer, dvrgciklider och tetror med en btn-bakgrund. Jag har fyllt utrymmet bakom bakgrunden med filtermassa och har en pump som pumpar runt vattnet (1000 l/tim). Akvariet har varit igång drygt ett år och fungerar hittills utan problem.



    Att åldras är obligatoriskt. Att mogna är frivilligt
    Senast redigerad av toggaj; 18 December 2010, 21:26.

    Kommentar

    • tommy_g
      • February 2010
      • 473

      #3
      Jag gör ungefär samma sak som du, väntar bara på filtermatta och exakt den pumpen du länkade till just nu. Jag kommer ha utblås och insug på var sin sida, har hört att det är ett beprövat system. Kolla länken nedan, glöm inte att också kolla de andra tipsen;

      Kommentar

      • larsson81
        • October 2006
        • 82

        #4
        har redan läst på btn:s hemsida men dom siliconar hela vägen runt bakgrunden så att vattnet endast tar sig in via insugshålet, medans min bakgrund kommer vattnet att kunna ta sig in längs alla kanter och insugshål. Borde inte vara ett problem om jag har pumpen i mitten och filter runt om, men man vet aldrig.
        420 liter sällskapsakvarium, kub 50*50*60 SA

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13143

          #5
          Det ska funka bra som du tänker men du nämde att bakgrunden sitter löst... det låter inte bra!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • larsson81
            • October 2006
            • 82

            #6
            Den har nog suttit lös i 4 år sådär, när jag köpte den en gång i tiden så fäste jag den med silicon men så kom en gurami in där bakom så för att få tag på den så var jag tvungen att skära loss siliconet och flytta fram den lite så att jag kunde fånga fisken. Bakgrunden är en Aquarock som är gord i glasfiber så den flyter inte som en btn bakgrund troligen skulle göra. Har tätat alla springor mellan glas och bakgrund med remsor med filtermatta och det har funkat bra är mindre än 1 cm på var sida så det är inga jätte springor. Det har hänt att jag fått in någon fisk senar också och då har det bara varit att öppna ena kanten lite och vänta till den simmar ut igen.
            420 liter sällskapsakvarium, kub 50*50*60 SA

            Kommentar

            • toggaj
              • November 2009
              • 220

              #7
              De stora fördelarna med att ha bakgrunden som filter är att man får stor filtervolym samt att all teknik ryms bakom bakgrunden och blir på så sätt osynlig. Nackdelen är att man tappar utrymme i akvariet.

              Kommentar

              • larsson81
                • October 2006
                • 82

                #8
                Ja har idag eheim 2028 professionel 2 och den har väll en filtervolym på 11 liter och bakom bakgrunden så borde det vara ett 50-tal liter som idag är helt outnytjade. En annan fördel är att jag kommer slippa leda ur vattnet från akvariet för att rena det.
                420 liter sällskapsakvarium, kub 50*50*60 SA

                Kommentar

                • toggaj
                  • November 2009
                  • 220

                  #9
                  Ja det glömde jag nämna att man slipper ha vatten cirkulerande utanför akvariet. Det känns bra då jag har en släng av vattenskadenoja.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...