Uppstart av 540 liters växtakvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tommy_g
    • February 2010
    • 473

    Uppstart av 540 liters växtakvarie

    Hallå i lådan! Jag har haft så många motgångar nu så jag tänkte göra en projekt-tråd och hoppas kanske få lite respons av er som sitter på kunskaperna, eller bara nya idéer välkomnas också varmt.


    Klicka på bilden för större version

Namn: helbild.jpg
Visningar: 2
Storlek: 208,5 KB
ID: 2181327

    Planen är att starta ett lite större växtakvarium som kommer att bebos av diverse sydamerikanska dvärgciklider. Akvariet är på 540 liter med en Amazonas BTN-bakgrund, jag hittade det på blocket med ställning och pumpar. Akvariet och ställningen har jag målat svart eftersom jag inte gillade aluminiumfärgen. Bakgrunden verkar vara gjord för ett 375-liters så jag har pallat upp den med betongdistanser och silikonat fast allting mot mittstaget. Det gröna ni ser i nedre delen är ett beskuret liggunderlag som är fastlimmat och tätat med silikon. Planen är att skapa ett filter på baksidan av bakgrunden enligt BTNs tips (kolla länken nedan).



    Eftersom jag kommer att använda dammlera tillsammans med torv i bottensubstratet vill jag inte att filtret ska suga med sig leran genom gruset, därav liggunderlaget som (förhoppningsvis) skall hålla tätt.

    Klicka på bilden för större version

Namn: munstycke.jpg
Visningar: 2
Storlek: 147,5 KB
ID: 2181329

    Jag har gjort enligt anvisningarna och har ett Eheim-munstycke för utblås på högra sidan av akvariet
    och ett tjockare insug på vänstra sidan. Utsuget fungerade utmärkt även om jag kanske får borra fler hål i röret så det inte blir så kraftig ström.

    Klicka på bilden för större version

Namn: bakom.jpg
Visningar: 2
Storlek: 24,5 KB
ID: 2181330

    Jag fick med ett innerfilter och ett ytterfilter (Eheim). Ytterfiltret skramlar när jag kör igång det och det verkar inte fungera så bra, jag får inte igång det men tror att det mest beror på att det låg luft emellan locket och burken, jag har inte försökt mer än en gång. Jag tänker dock inte använda ytterfiltret eftersom jag vill gömma allting enligt BTNs tips med filter inuti bakgrunden.

    Klicka på bilden för större version

Namn: ytterpump.jpg
Visningar: 2
Storlek: 80,6 KB
ID: 2181331Klicka på bilden för större version

Namn: ytterpump_2.jpg
Visningar: 2
Storlek: 58,5 KB
ID: 2181332Klicka på bilden för större version

Namn: innerpump.jpg
Visningar: 2
Storlek: 80,0 KB
ID: 2181333

    Innerfiltret hade bra sprut, lite för bra faktiskt, jag vill ju inte att växterna ska ta skada av för stark ström sen framöver. Men när jag nu stängde av innerfiltret för första gången så vill den inte längre starta. Sicken skit. Jag har absolut ingen aning om hur mycket effekten är av denna, ni kanske har bättre koll? Vad är detta för innerfilter? Vad ska man ha för innerfilter/pump? Detta är min stora fråga just nu - samt - behöver man en pump på vänstra sidan som samtidigt drar in vatten genom insuget? Det verkade inte vara någon vidare ruljans på insuget... så vad ska jag ha för pumpar?

    Just nu har jag beställt en jäkla massa grejer från Tyskland (www.aquaristic.net), månljus, grus, 2 st doppvärmare, filtervadd PPI 10, slangar m.m. leveransen har dröjt p.g.a. månljuset så jag funderar just nu på att komplettera med nya pumpar innan de skickar grejerna.

    Det som just nu dröjer är leveransen från Tyskland, samt ALL J**VLA SNÖÖÖÖ!!! Jag behöver ju stenar! Hur ska jag hitta stenar under 30cm snö? =)

    Klicka på bilden för större version

Namn: lera_2.jpg
Visningar: 2
Storlek: 91,1 KB
ID: 2181334Klicka på bilden för större version

Namn: lera_1.jpg
Visningar: 2
Storlek: 111,1 KB
ID: 2181335

    Leran har jag grävt upp ur min fars damm, nu ligger massa lerkorvar och torkar i lägenheten. Detta har jag prövat tidigare utan koldioxidgödning och leran är ruskigt effektiv. Vid varje vattenbyte får jag ansa växterna som skjuter fart hela tiden. Har sedan innan ett 80-liters med kakaduor, samt min dotters guppyakvarium (60 l), bägge har denna lera i bottensubstratet utan torv. Nu har jag grävt upp lite för mycket lera än vad som behövs. har 2 fulla hinkar över. Jag har kämpat med att få upp skiten ur dammen, så om någon bor runt Trollhättan får ni gärna komma och hämta en hink. Jag ser hellre att den kommer till användning än att behöva kasta bort den, och jag orkar inte riktigt rulla all lera för framtida bruk innan den torkar.

    Klicka på bilden för större version

Namn: lillans.jpg
Visningar: 2
Storlek: 113,6 KB
ID: 2181336Klicka på bilden för större version

Namn: mitt.jpg
Visningar: 2
Storlek: 139,1 KB
ID: 2181337

    Min dotters kar och mitt kakaduakar, det sista som blir under avveckling så fort jag får igång det stora karet. belysningen på det sistnämnda är två vanliga glödlampor, helt kass, ändå växer det. har haft en del Malawi och Tanganyika för säkert 15 år sedan, nu vill jag dock skapa ett fett växtakvarium.
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    #2
    Gissar på innerfiltret är ett Eheim 2252, kör med ett sådant i mitt 200 liters kar.
    Filtrena är i mitt tycke på gränsen, med lite fisk går det bra. Fast om du kör med filter i bakgrunden blir det riktigt bra.
    Vad ska du köra med för belysning?
    För övrigt ser det riktigt snyggt ut
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • tommy_g
      • February 2010
      • 473

      #3
      Tack för snabbt svar!

      Hittade den direkt (länken nedan), det är nog en sån pump. jag tyckte att det var bra drag i den, även om den var gammal och nu förmodligen trasig. Behöver jag ha 2 sådana? En för insuget och en för utsuget? Eller räcker det med att man leder in vattnet genom insuget med en mindre pump? Det börjar plocka iväg drastiskt nu rent ekonomiskt...



      Har ingen aning om vad det är för belysning, 4 st lysrör som täcker hela rampen på längden. Verkar vara en standardramp till akvariet. Jag vill ju ha hängande armaturer framöver så växterna får klättra ur akvariet.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13143

        #4
        Ursprungligen postat av tommy_g
        Behöver jag ha 2 sådana? En för insuget och en för utsuget? Eller räcker det med att man leder in vattnet genom insuget med en mindre pump?
        vid insuget ska du inte placera en pump utan den ska sitta i utblåset som är borrat genom bakgrunden och dra vattnet från insuget och genom filtermassan!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          Om du ska ha filter i bakgrunden ska du inte ha ett innerfilter utan bara pump (eller i ditt fall två 1000 l/h ), typ

          Sedan fyller du bara bakgrunden med skurna kuber av typ
          Aquarium & Aquatics products onlinshop. Worldwide delviery from Germany. Fast and realiable Aquarium Shop. Over 170.000 customers worldwide.

          I ditt fall där bakgrunden inte tätar mot botten så kommer vattnet att dragas in det hållet genom "filter kuberna"

          Mitt nästa filter kommer att bli ett sådant eftersom jag ska avveckla ytterfiltrena
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            eller s¨tar du det innerfiltret du har där. för det är en jäkla bra pumpskalle det med. om du tar bprt filterbehållaren. sätter dit en plastkåpa för insuget http://www.pwss.nu/product.php?produ...cat=976&page=1

            o sen byter den där transparanta utblåset till en sån här som du kan fästa en slang på


            pumphuvve klart!

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              #7
              Ursprungligen postat av hannesc
              eller s¨tar du det innerfiltret du har där. för det är en jäkla bra pumpskalle det med. om du tar bprt filterbehållaren. sätter dit en plastkåpa för insuget http://www.pwss.nu/product.php?produ...cat=976&page=1

              o sen byter den där transparanta utblåset till en sån här som du kan fästa en slang på


              pumphuvve klart!
              Bra ide

              Försökte hitta bra bilder på bakgrundsfilter, märkligt.. ni som vet var dom är kan väl lägga in länk.
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • tommy_g
                • February 2010
                • 473

                #8
                Tackar för bra tips! Filter foam PPI 10 beställde jag en hel kvadratmeter från Tyskland via mail förra veckan, hoppas nu bara han fick med det i leveransen för nu står det shipped today den 15 dec. Får nog komplettera med en extra pump som drar in via insuget iallafall, för dåligt drag där nu, tror det beror på liggunderlaget som inte håller tätt.

                Att det ska ta sån tid att få igång karet. Det får nog gå några veckor med bara vatten innan jag ens lägger bottensubstratet. Rensar ur all skit. Får sitta och dregla framför de här bilderna så länge;

                TFH's comprehensive article library covers a broad range of aquarium plant info. Discover species profiles, aquascaping advice, and propagation techniques.

                Kommentar

                Arbetssätt...