Frågor inför akvariestart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • YellowFish
    • April 2010
    • 213

    Frågor inför akvariestart

    Hej! Jag har tills nu haft ett plutte-akvarium på 25 liter men vill nu starta ett riktigt, stort akvarium. Kanske inte sådär jättestort direkt, men jag tänkte på 54 liter. Jag har några frågor eftersom jag inte har haft ett ''stort'' akvarium innan, så det vore väldigt snällt om ni ville svara

    - Kan akvariumet stå under ett fönster och vid ett element?
    - Blir 2 små malar, 3 kampfiskar, 15-20 kardinaltetror bra? Kom gärna med andra förslag också! Dock vill jag ha kvar malarna och kampfiskarna eftersom jag har de nu.
    - Hur funkar det om jag reser bort en vecka? Nu har jag bara tagit fiskarna till ett 15 liters och gett till grannen, men med 20 tetror blir det inte så lätt. Kan de vara utan mat? Utan filter, värmare osv? Jag vet inte om jag vågar lämna strömmen på under en hel vecka, det ska ju vara semester & inte stress över att lägenheten brinner upp...
    - Kan ni några bra affärer i Göteborg som säljer akvarium? Förutom zoo affärer menar jag? Har Hornbach akvarium till exempel?

    Alla vi är nybörjare i början, även jag. Vore snällt om ni istället för att kritisera hjälpte mig för att starta upp ett fint och bra akvarium.
    Senast redigerad av YellowFish; 22 November 2010, 15:07.
    YellowFish

  • david87
    • June 2005
    • 710

    #2
    Det är ju inte att rekommendera att ha akvarium i fönster det blir lätt mycket alger, sen så varför är du rädd för att det ska brinna? Du har väll igång akvariet när du far till jobbet på dagarna risken är lika stor då, sen är ju risken för brand liten i vatten :P
    Men det ska gå att lämna akvariet i en vecka om du har bra balans i karet och lagom med fiskar, men du ska nog lämna pump och doppvärmare på.

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      - Under ett fönster är inte riktigt bra. I o f s kan du undvika algtillväxten det gärna blir i akvarier vid fönster genom att sätta på en bakgrund, men solen värmer och ger större temperaturskiftningar än vad man tror. Kanske om du har en spegel vänd mot fönstret som "bakgrund" ?

      - 15-20 tetror i ett 54 liters är nog lite i överkant, jag hade nog kört omkring 10.

      - Fiskarna klarar sig utan mat i en vecka.

      - Utan filter överlever de knappast. I o f s kan nog kampfiskarna göra det, men när du sedan sätter på filtret igen är det nog dött och sprider gifter istället för att ta bort dem. Du skall aldrig stänga av ett filter - de börjar knappast brinna om du inte har ett filter från typ 1895. Värmare lär du inte behöva sommartid.

      -Hornbach har akvarier, vad jag har hört.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • YellowFish
        • April 2010
        • 213

        #4
        Vi reser oftast på sommaren i augusti ungefär och jag bor på takvåning med takfönster, så det blir lätt varmt hos mig så doppvärmaren kan jag strunta i. Frågan är då om jag kan lämna de en vecka utan mat och filter. Det borde ju gå rent biologiskt - inga matrester som filtret behöver suga upp...
        YellowFish

        Kommentar

        • YellowFish
          • April 2010
          • 213

          #5
          Ursprungligen postat av Jens A.
          - Under ett fönster är inte riktigt bra. I o f s kan du undvika algtillväxten det gärna blir i akvarier vid fönster genom att sätta på en bakgrund, men solen värmer och ger större temperaturskiftningar än vad man tror. Kanske om du har en spegel vänd mot fönstret som "bakgrund" ?

          - 15-20 tetror i ett 54 liters är nog lite i överkant, jag hade nog kört omkring 10.

          - Fiskarna klarar sig utan mat i en vecka.

          - Utan filter överlever de knappast. I o f s kan nog kampfiskarna göra det, men när du sedan sätter på filtret igen är det nog dött och sprider gifter istället för att ta bort dem. Du skall aldrig stänga av ett filter - de börjar knappast brinna om du inte har ett filter från typ 1895. Värmare lär du inte behöva sommartid.

          -Hornbach har akvarier, vad jag har hört.

          Tack så mycket, väldigt bra svar! Grejen är den är det inte är riktigt ''på fönsterbrädan'' eller så. Jag har takfönster och tänkte ställa det där, det är ungefär en en meter hög vägg, så akvariet skulle ju fått plats.
          YellowFish

          Kommentar

          • Miliimli
            • March 2010
            • 2457

            #6
            Som de andra redan hunnit svara; filtret ska alltid vara igång och jag hade också nöjt mig med runt en 10 kardinaler eller rasboror, vilket du nu sen väljer.
            Det där med fönstret... du kan ju alltid prova? ett 54 liters kar är ganska litet så det kan ju flyttas om det inte fungerar..

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              #7
              Varje gång du stänger av filtret kommer det bli en smärre chock i balansen och det får räknas som nystartat.
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                jag hade satsat på större kar. ett litet kar är myyyclet svårare än ett litet. jag tycker inte nybörjare ska starta med kar under 100L. ett större kar klarar lättare en "semester" med. asså att man är borta en längre tid.

                Kommentar

                • Icecoffee
                  • November 2010
                  • 447

                  #9
                  Ursprungligen postat av hannesc
                  jag hade satsat på större kar. ett litet kar är myyyclet svårare än ett litet. jag tycker inte nybörjare ska starta med kar under 100L. ett större kar klarar lättare en "semester" med. asså att man är borta en längre tid.
                  beror nog på turen haha
                  satan så jag har hållt på med vårt 165 liters, verkar aldrig få bra balans, o nu fick man munröta i skiten när det var bra MORR. bara börja om efter medicinkuren....
                  vårt andre på 125 resp 40 knallar på utan problem, det med 40 liter har vi inget filter i, dock dagliga vattenbyten och "dammsugning" av botten men jämna mellanrum. går iofs yngel där så
                  Cogito, ergo sum
                  (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
                  (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    lite jobbigt med dagliga vattenbyten när man e på semester,,,,,,,,





                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • YellowFish
                      • April 2010
                      • 213

                      #11
                      Pga. platsbrist och så så vill jag nog satsa på något mellan 50-70 liter.
                      Det var ju den här stora frågan vad man ska göra med fiskarna när man är bortrest, men som ni säger kan ju olyckan inträffa under dagen när man på jobbet/i skolan så det kan ju gå att lämna akvariet hemma ensamt. Jag kommer lämna det med en foderautomat och filtret på, belysning får de klara sig utan. =)


                      Vet någon om HORNBACHS akvarium är bra? Är de dyra? Annars hade jag tänkt köpa på ZOO KOMPANIET i Göteborg, de har ganska bra priser! 1400 kr för 54 liter med bänk kostar det.

                      Om jag nu har kampfisk & mal där i, kan jag bara ha tetror? Typ 10-12? Eller kan jag ha någonting mer? Platys? Black Molly? Kom gärna med förslag, och fiskarna ska ha varmt vatten (27-28 grader) så jag kan ju tex inte ha guldfisk som ska ha 18-22 grader
                      YellowFish

                      Kommentar

                      • Miliimli
                        • March 2010
                        • 2457

                        #12
                        Och guldfiskar ska också ha minst 250 liter och är det slöjstjärt du menar med guldfisk så ska det ha "bara" minst 120 liter men gärna större

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          skippa foderaoutomaten. det är väldigt ofta den som gör att man har döda fiskar när man kommer hem. de har en tendens att få eget liv o mata ihjäl fiskarna. murpys lag typ.

                          Kommentar

                          • Icecoffee
                            • November 2010
                            • 447

                            #14
                            sätt belysningen på timer annars, enkelt och bra
                            Cogito, ergo sum
                            (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
                            (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

                            Kommentar

                            • Kangas
                              • November 2010
                              • 23

                              #15
                              Ursprungligen postat av YellowFish
                              Pga. platsbrist och så så vill jag nog satsa på något mellan 50-70 liter.
                              Det var ju den här stora frågan vad man ska göra med fiskarna när man är bortrest, men som ni säger kan ju olyckan inträffa under dagen när man på jobbet/i skolan så det kan ju gå att lämna akvariet hemma ensamt. Jag kommer lämna det med en foderautomat och filtret på, belysning får de klara sig utan. =)
                              Satsa inte på större än du vill om det inte är för små storlekar, anpassa fiskbeståndet efter det. Att man råder folk till att skaffa turbopumpar och jättestora akvarier innebär inte att man måste det, kanske det är något sorts prylmode inom akvaristiken, inte vet jag. Det gäller att anpassa vattnet, fiskarna och maten efter sina förhållanden. Om du har någon som kan komma och se till akvariet när du är borta längre tider är det bra.

                              Ursprungligen postat av YellowFish
                              Vet någon om HORNBACHS akvarium är bra? Är de dyra? Annars hade jag tänkt köpa på ZOO KOMPANIET i Göteborg, de har ganska bra priser! 1400 kr för 54 liter med bänk kostar det.
                              Jag vet de som handlat där och fått prima varor.

                              Ursprungligen postat av YellowFish
                              Om jag nu har kampfisk & mal där i, kan jag bara ha tetror? Typ 10-12? Eller kan jag ha någonting mer? Platys? Black Molly? Kom gärna med förslag, och fiskarna ska ha varmt vatten (27-28 grader) så jag kan ju tex inte ha guldfisk som ska ha 18-22 grader
                              Jag hade inte skaffat mer än antingen några kampfiskar och ett par andra fiskar dit, eller så hade jag tagit ett stim med tetror, högst 10-12 stycken, eller levandefödare. Guldfisk ska ha betydligt större än så. Tetror kan få förkortad livslängd, åtminstone en hel del, vid sådana temperaturer. En del guramier trivs bra i det temperaturintervallet däremot.
                              Senast redigerad av Kangas; 22 November 2010, 19:06.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...