Hur länge låter ni silikonen härda?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eldtuss
    • August 2010
    • 109

    Hur länge låter ni silikonen härda?!

    Har just satt fast rengöringssystemet till mitt mollyhotell med silikon, eller jag gjorde det igår.
    Där jag köpte silikonet tyckte de att jag borde vänta 3-4 dagar innan jag fyllde det med vatten för att vara på den säkra sidan.

    Saken är den att vi får gäster i morgon och det vore mycket roligare att ha fiskarna i akvariet än i en guldfiskskål... Så jag undrar hur länge brukar ni låta silikonen härda??

    Vattnet skulle ju självklart inte rinna ut på golvet om det började läcka, men skulle ju vara tråkigt om jag fick göra om allt igen.
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    härdningstiden brukar vara ca 2mm / dygn....

    men det är oxå lite beroende på temp, cirkulation, etc etc.

    jag brukar min näsa avgöra, stoppa näsan nära silikonet, dra in med näsan,
    luktar det ättika....så är det inte klart...



    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Eldtuss
      • August 2010
      • 109

      #3
      Har också läst det där med 2mm/dygn, så egentligen borde det vara rätt lugnt i morgon.
      Det luktar lite ättika fortfarande men inte mycket
      det är ju som sagt var ett mollyhotell så kan ju i och för sig ha på både lampan och fläktarna i luckan, tror du det snabbar på processen?

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        njau,,,,,stressa inte härdningen för mycket.....jag skulle aldrig satt en fläkt / lampa direkt på...

        vad jag menade var om det var 20 eller 24 grader i rummet....om luften står helt stilla....eller om
        det kanske finns en fläkt uppe i taket / väggen som drar ut luft....


        inte mer än så...



        sedan undrar jag hur katten du skall hantera uppstartsproblemen........



        men det är en annan story.....



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13143

          #5
          Ursprungligen postat av Eldtuss
          Har just satt fast rengöringssystemet till mitt mollyhotell med silikon, eller jag gjorde det igår.
          Där jag köpte silikonet tyckte de att jag borde vänta 3-4 dagar innan jag fyllde det med vatten för att vara på den säkra sidan.

          Saken är den att vi får gäster i morgon och det vore mycket roligare att ha fiskarna i akvariet än i en guldfiskskål... Så jag undrar hur länge brukar ni låta silikonen härda??

          Vattnet skulle ju självklart inte rinna ut på golvet om det började läcka, men skulle ju vara tråkigt om jag fick göra om allt igen.
          du kan utan problem fylla upp det imorgon innan gästerna kommer, det ska inte vara några problem!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Eldtuss
            • August 2010
            • 109

            #6
            är väl kanske 21 grader inne här gissar jag på... Antar att det är lika bra att ha is i magen. Tråkigt om man skulle måste göra om allt.

            Tycker det ser så illa ut med ett stort tomt akvarium.
            Hade gärna fått igång det med växter och vatten så vi snabbare kunde flytta in med firrarna

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av Eldtuss
              är väl kanske 21 grader inne här gissar jag på... Antar att det är lika bra att ha is i magen. Tråkigt om man skulle måste göra om allt.
              Ett bra beslut!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • MyrasHusse
                • May 2010
                • 1353

                #8
                tills det har härdat klart =) ne men tills de slutat lukta ättika vilket kan variera ganska häftigt beroende på märke. Mitt ja körde med nu sist härdade klart på 1-2dygn medans det förra tog det 5dagar för. Men om du tycker det känns klart idag så vänta tills imorgon, alltid bättre att vänta en dag mer=)
                http://myraakita.blogspot.se/

                Kommentar

                • Eldtuss
                  • August 2010
                  • 109

                  #9
                  Det luktar fortfarande lite ättika idag så jag tror jag väntar
                  Man är bara som ett litet barn och vill ha det igång NU... :P

                  Kommentar

                  • Miliimli
                    • March 2010
                    • 2457

                    #10
                    Haha, jag förstår dig precis! Jag fick silikona om mitt räkkar TVÅ gånger (gjorde praktmisstaget att använda fel sorts silikon första gången) och jag trodde aaldrig att det skulle härda så jag fick börja köra igång det! Men som sagt, det är bättre att vänta en dag för länge än en dag för lite

                    Kommentar

                    Arbetssätt...