Tyngd

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blackpanther
    • March 2010
    • 10

Tyngd

Hur mycket väger ett akvarium på runt 1000 l med och utan vatten? Jag har glömt bort hur man räknar och tänker.
    "The one and only"
  • DaRe
    • June 2009
    • 2227

1 liter vatten 1 kilo

tomt akvarium beror på hur tjockt glas ett helglasat har tjockare glas och jag skulle tippa runt 200 kilo för ett 1000 liters och om det är ramakvarium 80 kilo.

Summa:
    helglasat
    Tomt: 200 kilo
    Fullt: 1200 kilo +sten
    Ramakvarium
    Tomt: 80 kilo
    Fullt: 1080 kilo +sten
    Checking out...

Kommentar

• Keibo
      • November 2008
      • 468

Eftersom jag inte vet måtten på ditt antar jag att det är 200*80*60 (L*B*H) = 960 liter, vilket nog är bland de vanligaste ~1000-liters karen.

Dessa akvarium finns att få i 10mm glas men vanligare är 12mm glas. Det blir ungefär 60dm^3 glas. Glas har en densitet på 2,5kg/dm^3... Så ca. 150kg för ett kar i den storleken. Så ca. 1100kg med vatten i. Men det tillkommer ju vikt med sand och övrig sjunkande inredning så säg ungefär 1200kg.

Om du ska bära det så rekommenderar jag dock att ni ändå är mer än två då det kan vara otympligt och tungt om man t.ex. ska vända det på sidan för att få in det genom dörrposter och liknande.
      Mvh. Peter

500L - Pelarakvarium

1500L - Under förändring

Kommentar

• karrokaja
        • March 2006
        • 5388

ett tips... var inte fler än 7 stycken som bär... 4 är en otroligt lagom siffra. Det är tungt för 4 men det går
        7 stycken är för många och det slutar med att ni tappar akvariet och det går sönder.

Tro mej jag fick erfara detta
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

Kommentar

• lillfrasse
          • February 2002
          • 2228

Ursprungligen postat av karrokaja
          ett tips... var inte fler än 7 stycken som bär... 4 är en otroligt lagom siffra. Det är tungt för 4 men det går
          7 stycken är för många och det slutar med att ni tappar akvariet och det går sönder.

Tro mej jag fick erfara detta
          Så går det finns la inga riktiga karar som fixar det uppe i fjollträsk
          Simma lungt..
          Lillfrasse..

Kommentar

• askungen
            • June 2010
            • 107

Neeej, tappa ni sönder hela akvariet? Va lessen ja hade blivit, shit!!!
            Anki
            220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
            60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

Kommentar

• Mick13
              • May 2008
              • 1796

Jag funderade en stund på att lägga tryck sensorer under 340L karets leca block för att se hur mycket den vägde färdig. =)
              In vino veritas, in aqua sanitas

Kommentar

• Faltsetas
                • June 2010
                • 96

vi var 2 gubbar som tog ett själva :P

Kommentar

Arbetssätt...