tomt akvarium beror på hur tjockt glas ett helglasat har tjockare glas och jag skulle tippa runt 200 kilo för ett 1000 liters och om det är ramakvarium 80 kilo.
Summa:
helglasat
Tomt: 200 kilo
Fullt: 1200 kilo +sten
Ramakvarium
Tomt: 80 kilo
Fullt: 1080 kilo +sten
Eftersom jag inte vet måtten på ditt antar jag att det är 200*80*60 (L*B*H) = 960 liter, vilket nog är bland de vanligaste ~1000-liters karen.
Dessa akvarium finns att få i 10mm glas men vanligare är 12mm glas. Det blir ungefär 60dm^3 glas. Glas har en densitet på 2,5kg/dm^3... Så ca. 150kg för ett kar i den storleken. Så ca. 1100kg med vatten i. Men det tillkommer ju vikt med sand och övrig sjunkande inredning så säg ungefär 1200kg.
Om du ska bära det så rekommenderar jag dock att ni ändå är mer än två då det kan vara otympligt och tungt om man t.ex. ska vända det på sidan för att få in det genom dörrposter och liknande.
ett tips... var inte fler än 7 stycken som bär... 4 är en otroligt lagom siffra. Det är tungt för 4 men det går
7 stycken är för många och det slutar med att ni tappar akvariet och det går sönder.
Tro mej jag fick erfara detta
Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar
ett tips... var inte fler än 7 stycken som bär... 4 är en otroligt lagom siffra. Det är tungt för 4 men det går
7 stycken är för många och det slutar med att ni tappar akvariet och det går sönder.
Tro mej jag fick erfara detta
Så går det finns la inga riktiga karar som fixar det uppe i fjollträsk
Kommentar