Använde aldrig plasthöljet under akvariet, måste jag tömma???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Islina
    • January 2010
    • 7

    Använde aldrig plasthöljet under akvariet, måste jag tömma???

    När jag köpte akvariet kom det med ett plasthölje, som jag har insett att man nu ska ställa akvariet på. Jag tyckte det verkade så instabilt och svagt så jag trodde först att det var något som det transporterades på bara.
    Så jag satte ju akvariet direkt på en bänk (eller skänk heter det nog) i ek. Den bör vara stabil och den har platt yta. Försökte kolla med vattenpass om det var rakt, men vattenpasset är inte det bästa..men det verkar rakt..fast på vänster kortsida var det inte helt i mitten..men jag undrar om inte vattenpasset är dåligt..det har funkat dåligt förut. Men det är 1mm från mitten eller så..

    Vad tror ni? Tror ni att det funkar att ha akvariet på bänken. Jag har fyllt med vatten för 3 dagar sen och haft i växter å stenar och allt. Tänkte ha i fiskar imorn eller övermorgon men nu blev jag lite osäker.
    Det var sånt jobb att fixa iordning allt. Har hållit på med det varje kväll efter att dottern har somnat.

    Måste jag ha plasthöljet under?
  • Danne_85
    • September 2009
    • 667

    #2
    Hej!

    Hur stort är karet? tänkte med invägning av det ett mindre kar e det nog inte liak viktigt att det är 100% spikrakt då det inte blir så mkt tryck i det som i större kar..Och nej jag skulle inte tro att du måste ha plasthöljet under mina kar står bara på en bänk med frigolit under ett indre kar på 60 liter står helt utan nånting under och är inte alls kollat med pass och det funkar utmärkt för mig.

    Mvh: daniel
    Mvh: Danne

    Foton:
    http://www.blackroomphotos.com

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Är det ett helglas skall det inte ställas direkt på ett stumt underlag
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13142

        #4
        Är det ett 54L så går det nog bra att lyfta i akvariet i ramen om du tömmer ut det mesta vattnet!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Islina
          • January 2010
          • 7

          #5
          Det är 96 L och jo det är helglas..
          typiskt! jag hade i växtgödning igår också..dumt att slösa så mkt..

          Kommentar

          • Sultanen
            • January 2008
            • 2457

            #6
            Risken som finns med att det står mot ett helt stumt underlag är att det ligger ett litet sandkorn eller liknande som om du har otur efter ett tag ger sånna spänningar i glaset att det spricker så töm karet och lägg en skumgummimatta eller ramen därunder så slipper du oroa dig för spräckt botten och 100l vatten på golvet Billigare att dumpa i ny växtgödning!
            300L Räkkar
            400L Växtakvarium
            220L Saltvatten - Under uppstart
            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

            Kommentar

            • Islina
              • January 2010
              • 7

              #7
              Jovisst är det inte så dyrt med växtgödning..i själva verket var det bara allt grejande med inredningen och gruset som jag tänkte på. Det som tog mig 3 dagar innan allt var klart..höll på lite varje kväll..köpte nåt nytt eller var ute och plockade stenar nu varje dag ungefär sen jag köpte det....
              Men men, jag tror att jag tömmer det imornkväll och lägger det i plastramen..

              Är det nån idé att spara vattnet då? Ungefär 50 L sådär och fylla på med resten nytt sen. Har en balja som jag kan använda. Hälla över det mesta av vattnet och lägga i växterna och stenarna.. Hmm undra om inte växterna kommer vissna av all detta..hoppas inte..
              Sen får jag väl gräva upp gruset och ha i det i en hink...hugaliga..har inget att gräva med..typiskt.

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Vad du än gör så lyft inte upp akvariet i den övre plastramen, den brukar vara gjuten i fet plast och silikonet brukar därför inte sitta stenhårt, har du tur håller det men i värsta fall så släpper det när du lyfter, ett annat problem med ramar som inte sluter tätt är att vattnet kan vandra uppåt mellan ram och glas om man har lite högt vattenstånd.
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • squamata
                  • September 2006
                  • 144

                  #9
                  köp nån vindunk typ o sug ut det mesta av vattnet så e det ju bara o hälla tillbax när du meckat klart !

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    Om man känner sig tvungen att hälla tillbaks gammalt vatten när man gör ett större byte så betyder det bara att man normalt slarvar vid de ordinarie delvattenbytena, det finns fö inga fiskar i akvariet ännu så det är väl bara att göra om och göra rätt!
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • Islina
                      • January 2010
                      • 7

                      #11
                      Ja då var det snart dags å tömma ut allt vatten...ska äta middag först och sen blir det till att greja lite med akvariet.. Kanske tar helt nytt vatten då i hela akvariet...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...