Behövs mittstag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jerry_ciklid
    • January 2008
    • 476

    Behövs mittstag?

    Har några 200 liters-kar som jag tänkte använda till odling. Dom är 110 cm långa, 35 cm höga, 50 cm djupa. Glaset är 6 mm.
    Saken är att det finns inget mittstag. Finns heller inga längsgående stag.
    Har fyllt upp ett och det sviktar nån mm fram och bak. Tidigare ägaren körde utan mittstag. Men vågar jag tro att det håller??
  • Hörnsten
    • January 2010
    • 123

    #2
    Någon mm flex låter inte alls mycket. Dimensioneringstabell för glas finns t.ex. på http://www.arosglas.se/akvarium.htm. Jag kan inte se att det skulle vara något problem.

    Kommentar

    • Jerry_ciklid
      • January 2008
      • 476

      #3
      Jag har åxå svårt att se att det inte skulle funka. Men kanske dumt att chansa, bor ju i lägenhet...

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #4
        Kör med längsgående stag, skulle jag göra i alla väder, du har som sagt var ett par mm flex och det känns inte så säkert att chansa om man inte vågar riskera vatten på golvet.

        Håller gör det säkert det gjorde mitt 400L kar när jag provfyllde för läcktest i ett par dagar och glömde mittstaget i plast som följde med, det sviktade dock rätt bra då jag var tvungen att trycka ihop sidorna rejält för att få på det xD
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • Jerry_ciklid
          • January 2008
          • 476

          #5
          Mätte lite mer noggrant nu. Det sviktar 2 mm både bak och fram. Det blir mittstag...

          Kommentar

          Arbetssätt...