Fluval 1plus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sophia_
    • January 2009
    • 454

    Fluval 1plus

    Tycker de blir igengeggade så fort? Trots att jag inte ha någon belastning att tala om i karet. Ska jag byta filtermassa eller är det helt enkelt så med små kar/filter?
    www.devons.se
  • Xul
    • January 2007
    • 709

    #2
    Ursprungligen postat av Sophia_
    Tycker de blir igengeggade så fort? Trots att jag inte ha någon belastning att tala om i karet. Ska jag byta filtermassa eller är det helt enkelt så med små kar/filter?
    Fluval 1an är en nödlösning i mindre kar och har enligt min mening väldigt liten yta. 2an och framför allt 3an och 4an är vettigare balanserade map filteryta..

    Alternativet är att skaffa en 1a till och gör rent dem varje månad växelvis dvs varannan vecka. då har du alltid ett med bra skjut i och ett mer ingrott.

    Kommentar

    • Yoink
      • September 2009
      • 234

      #3
      På min fluval 1+ har jag plockar bort bottnen och bytt ut filtermediet mot en bit blå filtermatta som sticket ut nertill. Innan mina räkor blev uppätna brukade dom sitta där och "beta"

      mvh Tim

      Kommentar

      • Strikah
        • November 2009
        • 158

        #4
        Fluval 1:an i mitt 45 liters geggar impellern igen på hela tiden, men filter materialet förblir relativt rent .. dålig konstruktion tycker jag. Är väll en bra ide att klippa till en större bit och trycka i där.
        45l Tomt - 54l JD uppväxt - 175l Guppy - 310l SA & 375l CA

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          #5
          1.an är lite för litet för ett 45l kar tycker jag. i ett 45l bör man ha minst 3.an. Man vill väl vara 100 på att filtret inte ger upp om man är bortrest.
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #6
            Jag har mindre filter (250l/h) i kar med liten belastning (men 100liter stort) och dom rengörs väldigt sällan så det är nog en ganska dålig konstruktion, överlag är många filter inte så bra som dom skulle kunnat varit med lite mera genomtänkt design.

            Kommentar

            Arbetssätt...