EHEIM suck...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yoink
    • September 2009
    • 234

    EHEIM suck...

    Var på hornbach idag och kollade, och såg då EHEIM MECH pro. När jag tittade lite närmare på det såg det PRECIS ut som elslang klippt i bitar, men med skillnaden att den kostade över 100 kronor litern. Hur kan man sova på nätterna när man så hutlösa priser?
    Om det är någon stor skillnad gent emot elslang som gör det värt det så okej, men i så fall är den skillnaden väl gömd.
  • Karon
    • January 2002
    • 3170

    #2
    Finns det Ehfimech Pro?
    Substrat finns däremot i en "Pro-variant".
    Ehfimech är annars rörstumpar i något sorts keramiskt matrial, och huruvida det är prisvärt är väl kanske upp till var och en att avgöra, men visst finns det billigare alternativ.
    Keramiska ringar finns av andra fabrikat, trädgårdsslang klippt i bitar, kaffeskedar i plast, bara att titta sig kring
    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

    Kommentar

    • Triana
      • January 2005
      • 840

      #3
      tror det är keramiskt men vet inte... en del av det du betalar för är väll garantin att det inte kan släppa gifter som kan skada djuren.

      Kommentar

      • Fanbyalperna

        • September 2005
        • 752

        #4
        Nu känner jag inte till just dem, men det finns keramiskt material som är poröst och ger möjlighet till åtskilligt mer goda bakterier att fästa vid ytan än ett solitt material. Man vill ju ha så mycket sådana bakterier som möjligt.
        Det kan vara ett sådant material de är gjorda av.
        Har inte alltid rätt, men fel ibland

        Kommentar

        • Yoink
          • September 2009
          • 234

          #5
          Det jag såg var inte Ehfimec, utan bara MECH, och det var inte gjort av keramik.

          Kommentar

          • CyberLizard
            • October 2009
            • 165

            #6
            Jag funderar på att köpa skruvplugg i plast och använda som filter. De har ju lite hörn och formet, så de borde funka.
            Projektråd 160L SA

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13139

              #7
              Ursprungligen postat av CyberLizard
              Jag funderar på att köpa skruvplugg i plast och använda som filter. De har ju lite hörn och formet, så de borde funka.
              Jag tror inte all plast är så lyckad att ha i ett filter, jag använder endast livsmedelsklassad (kniv o gaffel märkt) plast!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • CyberLizard
                • October 2009
                • 165

                #8
                All plast är definitivt inte bra, men det är många som finns i handeln som inte släpper en massa ämnen när de hamnar i vatten. Däremot är flera känsliga för UV-ljus. Pluggen jag tittat på är av nylon, vilket jag gissar att de flesta biobollarna tillverkas av. Perlon är ett namn för varianten Nylon 6, som bl.a används till detta: http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=850&page=1


                Projektråd 160L SA

                Kommentar

                Arbetssätt...