Frågor angående Akvariebygge 1500L i trä.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • primox88
    • August 2009
    • 75

    Frågor angående Akvariebygge 1500L i trä.

    Nu är det dags att ta tag i det hela efter flera nätters tänkande. fått tag i en glasruta från ett bord som är ca 90cm hög och 140cm lång och 15mm tjock. Planerat att djupet på akvariumet ska vara ca 120cm.

    Detta är vad jag planerat:

    Kapa ut de exakta rätta måtten på väggarna samt botten och övre skivan (plywood).

    Skruva ihop detta ca 15cm avstånd mellan skruvarna. Sedan spackla över skruvarna.

    Sedan kapa ut samma skivor igen fast i plåt (ca 1mm tjocklek) Svetsa och slipa eventuellt löda för att få plåten så tät som möjligt om vatten skulle läka igenom plywooden.

    Tänkte även göra reglar runt hela akvariumet på utsidan av tjockare rektangulära metallrör så att plywooden ej bångar ut.

    Efter detta är ditsatt så lär det inte finnas någon risk att träet ska gå sönder.

    Nästa steg är ju att naturligtvis att plasta/glasfibra hela akvariumets insida sedan måla med någon färg som ej förändrar vattenkvalitén men innan det att man silikonerar hörnen på akvariumet.

    Nu hade jag tänkt att kapa ut framskivan där glaset ska sitta. gör det naturligtvis mindre för tror ej några silikonfogar pallar trycket som blir framrutan. När framrutan är någolunda på plats silikonerar jag kanterna så bra och fint jag kan.

    När detta är klart så kan man ju jobba lite med utsidan för att dölja metallreglarna osv.

    Nu till frågorna jag:

    Jag hade tänkt köra på väldigt tjocka plywoodskivor. Tror ni 15-20mm pallar trycket? eller kan jag använda ännu smalare plywood med metallförstärkningarna?

    Kommer glaset att hålla tro? eller ska jag förändra djupet så den rymmer några hundra liter mindre?

    Går det bra att silikonera trä? aldrig gjort det. eller räcker det med att bara plasta och skita i att silikonera kanterna?

    Avståndet på skruvarna (15cm har jag skrivit) någolunda vettigt avstånd eller ska det vara längre/kortare?

    Och den största frågan är ju om ni tror på detta? Personligen tycker jag att detta borde hålla och tror även det är en överdrift att göra karet så tätt och med så mycket förstärkning, men vad gör man inte för att kunna sova om nätterna? :P

    Ska även påpeka att jag har industriell utbildning och priset på materiallet kommer inte skena iväg så otroligt mycket eftersom jag vet av ruskit bra priser.

    Mycket tacksam för svar samt åsikter om detta./patrik
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    #2
    Roligt projekt, du får starta en tråd så vi kan följa bygget här! Bli guldmedlem så kan du posta bilderna direkt i forumet samt att du stödjer det

    Kör med MDF istället, iaf inte vanlig byggplyfa, känns inte alls som om det är vettigt att spara in på den, det finns dessutom något som heter marinplyfa, kolla in den också.

    Läs på lite om grundläggande fysik innan du beräknar om framrutan kommer hålla eller ej, det är inte djupet på karet som är relevant för trycket på framrutan utan det är höjden på karet..

    Däremot kan man inte vara nog försiktig när det gäller förstärkningarna, sålänge det inte går till allt för stor överdrift.

    Tror dock inte att du behöver slänga något silicon på träfogarna, bara du ser till att täta hela karet ordentligt och reglar upp fogarna rejält! Det finns marin lack som fungerar i akvarium och som inte innehåller några giftiga ämnen(vilket alltid är problemet med sådant som skall in i kar) ex. antimögelmedel osv.
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

    Kommentar

    • lofstrog
      • November 2009
      • 989

      #3
      Marinplaywood har jag använt mig av en gång. Funkar utmärkt. Man behöver bara se till att alla ändar lackas.
      Byggde ett eget kar av det i min ungdom med måtten: L=200cm, D=100cm, H=60cm.
      Hade det i ca 8 år och hade inga problem under den tiden.

      Hoppas att allt går bra för dig. Lägg upp lite bilder så att vi andra kan följa ditt bygge.

      Lycka till!
      Discus for life

      Kommentar

      • Sven-Olof

        • October 2003
        • 43

        #4
        Hej jag har byggt 2st akvarier i plywood, har använt 12mm skruvat med 50mm mellanrum och limmat. Lagt en glasfiberremsa i hörnen som jag plastat fast med lösningsmedelsfri
        epoxi typ NM eller West System som kan stå permanet under vatten. Har struket hela karet två gånger med epoxy. Skruvat och plastat fast en längstgående list på långsidorna som täckglaset ligger på och två tvärstag. Framrutan är 8mm tjock sitter med silikon. Karet är 180cm långt och 55cm djupt.
        Hälsningar

        Kommentar

        • Sultanen
          • January 2008
          • 2457

          #5

          Där finns en kurva som visar om glastjockleken räcker, vilket den gör då de säger att man skall ha precis 15mm tjockt glas till ett kar på 90cm
          300L Räkkar
          400L Växtakvarium
          220L Saltvatten - Under uppstart
          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

          Kommentar

          • bong
            • November 2008
            • 1087

            #6
            Är skivan dessutom härdad (brukar vara det på glasbord) så räcker det med god marginal Ska bli kul att följa ditt projekt. Jag håller själv på med ett bygge på 1600 liter.. Jag har använt 21mm björkplywood (15 skikt björk rakt igenom) Vad du än gör så använd inte MDF! jag har jobbat en hel del med det och skivor på 20mm har svällt upp till 30mm på bara några dagar utomhus...
            3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
            http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

            Kommentar

            • Sultanen
              • January 2008
              • 2457

              #7
              Va? är det så illa med MDF? Det är iofs sant att det är otroligt små fibrer så det finns mycket ytor som kan absorbera fukt.. My bad
              300L Räkkar
              400L Växtakvarium
              220L Saltvatten - Under uppstart
              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

              Kommentar

              • drd
                • March 2004
                • 5586

                #8
                Kan bli ett kul bygge detta ju men jag måste ändå fråga varför inte göra det i glas istället ?
                Blir det så mycket dyrare ?
                ________________________________________________

                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                Kommentar

                • bong
                  • November 2008
                  • 1087

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sultanen
                  Va? är det så illa med MDF? Det är iofs sant att det är otroligt små fibrer så det finns mycket ytor som kan absorbera fukt.. My bad
                  Ja tyvärr. Mdf är jättebra så länge det inte får vatten på sig och risken finns ju när det gäller akvarium... 40cm spån pressas ihop till en 19mm skiva.. inte konstigt att det sväller
                  3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                  http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                  Kommentar

                  • bong
                    • November 2008
                    • 1087

                    #10
                    Ursprungligen postat av drd
                    Kan bli ett kul bygge detta ju men jag måste ändå fråga varför inte göra det i glas istället ?
                    Blir det så mycket dyrare ?
                    Det är ju roligare att bygga i trä Har man inte de rätta kontakterna så bir det nog dyrare att bygga i trä. Men det verkar ju inte vara några problem i det här fallet.. Eller i mitt eget fall
                    3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                    http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                    Kommentar

                    • primox88
                      • August 2009
                      • 75

                      #11
                      Nu är virke inhandlat. har fått tag i andra glasskivor för bättre pris plus att dom är längre vilket är bättre än att glasskivan jag tänkte köpa först var så kort och hög. finns det någon möjlighet att köra dubbla rutor fram? dom är 8mm så det blir altså 16mm skiva fram. är detta möjligt och hur gör jag för att sammankoppla dom två rutorna till en?

                      Tack för alla svar! Mvh/patrik

                      Kommentar

                      • Sultanen
                        • January 2008
                        • 2457

                        #12
                        Tveksam till att du får samma styrka på rutan då faktiskt om du inte lyckas sammanfoga dem med något rejält nypande lim, men jag är inte säker, hade dock inte vågat mig på det själv.
                        300L Räkkar
                        400L Växtakvarium
                        220L Saltvatten - Under uppstart
                        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                        Kommentar

                        • malawifisken
                          • August 2008
                          • 969

                          #13
                          Ursprungligen postat av primox88
                          Nu är virke inhandlat. har fått tag i andra glasskivor för bättre pris plus att dom är längre vilket är bättre än att glasskivan jag tänkte köpa först var så kort och hög. finns det någon möjlighet att köra dubbla rutor fram? dom är 8mm så det blir altså 16mm skiva fram. är detta möjligt och hur gör jag för att sammankoppla dom två rutorna till en?

                          Tack för alla svar! Mvh/patrik

                          Skakar i kroppen när jag såg 8mm
                          Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                          Kommentar

                          • bong
                            • November 2008
                            • 1087

                            #14
                            Ursprungligen postat av primox88
                            Nu är virke inhandlat. har fått tag i andra glasskivor för bättre pris plus att dom är längre vilket är bättre än att glasskivan jag tänkte köpa först var så kort och hög. finns det någon möjlighet att köra dubbla rutor fram? dom är 8mm så det blir altså 16mm skiva fram. är detta möjligt och hur gör jag för att sammankoppla dom två rutorna till en?

                            Tack för alla svar! Mvh/patrik
                            Jag tror inte det är möjligt att göra detta själv, två 8or laminerade i fabrik hade funkat utmärkt men att göra det själv Och om man väl skulle lyckas så kan man ju ge sig f*n på att man skulle hitta ett hårstrå eller annat skräp man missat när man är klar med allt... Sånt skulle iaf reta ihjäl mig
                            3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                            http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                            Kommentar

                            • primox88
                              • August 2009
                              • 75

                              #15
                              3000liters akvarium.

                              Nu har jag äntligen hämtat ett riktigt riktigt riktigt stort helglasakvarium.

                              250lång, 100 höjd och 120 djup. (3050L)

                              Kom nyligen hem efter 24timmars körning ungefär. Så bygget men plywood blir nog ej av. möjligtvis om jag får tag i flera rutor.

                              Akvariumet jag köpte fick vi skära loss alla glasskivor och är nu redo för ihoplimning. vet ni av något riktigt bra silikon som kan rekommenderas till detta kar?

                              Sikasil e? antar att det är alldeles för svagt?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...