Ny börjare saltvattens akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ellie-propellie
    • September 2009
    • 12

    Ny börjare saltvattens akvarium

    Hej hej är inte nybörjare på akvarium har haft en del akvarium förut dock med sötvattens fiskar men har alltid velat ha ett saltvattens akvarium!

    Har dock alltid hört att det är jobbigt att sköta?

    Vet inte hur mycket sanning det ligger för några år sen kan jag tänka mig att det var jobbigt..

    Nå väl jag vill inte ha ett gigantiskt akvarium utan vill ha ett lagom men har även hört att man ska ha stort akvarium till saltvattens fiskar.

    Vad är det absolut minsta akvariumet man kan ha till saltvattens fiskar och den minsta saltvattensfisken som trivs med ett rätt litet.? någon som vet?

    jag tänkte mig någonstans mellan 60 till 80 liter men det kanske inte funkar alls med saltvattens fiskar?


    Hade enbart tänkt mig 2-5 fiskar vill inte trycka ner fiskar i ett litet akvarium läste på internet att minimala för saltvattens fiskar ska vara 100 liter men förstod aldrig om dom menade för en fisk eller ett helt stim. kanske är sak samma ändå att man måste ha så stort skulle vara tacksam för svar / Mvh Elina
  • Yoink
    • September 2009
    • 234

    #2
    Läs igenom denna tråden så ser du att saltvattenskar inte behöver vara så stora, och dess utom kanske du kan få lite inspiration

    Kommentar

    • Ellie-propellie
      • September 2009
      • 12

      #3
      Ursprungligen postat av Yoink
      Läs igenom denna tråden så ser du att saltvattenskar inte behöver vara så stora, och dess utom kanske du kan få lite inspiration

      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=106104


      Tack så mycket

      Kommentar

      • Yoink
        • September 2009
        • 234

        #4
        Tacka inte mig, tacka Lasse

        Kommentar

        • Ellie-propellie
          • September 2009
          • 12

          #5
          Ursprungligen postat av Yoink
          Tacka inte mig, tacka Lasse

          Förresten en till fråga satt ute på google och kollade lite är facinerad av drakfisken tänkte om man bara vill ha 3 fiskar till 60 liter eller kanske 80 till och med någonstans där om kring läste nämligen av en person här inne om fisken är 17 cm skulle den ha 17 liter vatten är det anorlunda med salt vattens fiskar vill dom ha störe eller går det med en drakfisk på cm längden i liter om man bara vill ha en tänkte om man kunde få en klar het i hur många fiskar man kan ha i ett litet akvarium så man inte pressar ner för många så dom mår dåligt / förlåt om jag är för nyfiken Mvh ELina

          Kommentar

          • Yoink
            • September 2009
            • 234

            #6
            1cm fisk/liter vatten är egentligen en ganska dåligt att gå efter, kanske man kan tänka så för att inte överbelasta karet, men tänk dig en 60cm lång fisk i ett 60 liters kar, ingen bra idé. Jag tror tex man brukar säga att en 15cm fisk bör ha ett 100liter stort akvarium (Mer än en fisk då så klart ). Det varierar givetvis beroende på hur mycket fisken rör på sig, om den är revirhävdande osv.

            Personligen skulle jag aldrig stoppa ner en 17cm lång fisk i ett så pass litet kar, och jag tycker inte du borde göra det heller. Försök hitta någon annan trevlig fisk, jag är säker på att du kan hitta någon du gillar och som passar till den storleken på karet som du har tänkt dig.

            mvh Tim

            Kommentar

            • Ellie-propellie
              • September 2009
              • 12

              #7
              Ursprungligen postat av Yoink
              1cm fisk/liter vatten är egentligen en ganska dåligt att gå efter, kanske man kan tänka så för att inte överbelasta karet, men tänk dig en 60cm lång fisk i ett 60 liters kar, ingen bra idé. Jag tror tex man brukar säga att en 15cm fisk bör ha ett 100liter stort akvarium (Mer än en fisk då så klart ). Det varierar givetvis beroende på hur mycket fisken rör på sig, om den är revirhävdande osv.

              Personligen skulle jag aldrig stoppa ner en 17cm lång fisk i ett så pass litet kar, och jag tycker inte du borde göra det heller. Försök hitta någon annan trevlig fisk, jag är säker på att du kan hitta någon du gillar och som passar till den storleken på karet som du har tänkt dig.

              mvh Tim
              Tack för svaret igen vad skulle du rekomendera för fiskar i ett 60 eller till och med 80 liters akvarium skulle du kuna rekomendera till bådda storlekarna har kollat ytterligare och de flesta saltvattensfiskarna ligger runt en 10-17 cm tänkte endast röra mig runt 3 fiskar som högst i ett så litet akvarium tanken är att jag ska köpa större längre fram. Men har just nu inte plats jag vet det kanske låter dumt eller dåligt för man ska ju alltid ha plats som de flesta säger men har alltid relaterat till större akvarium större jobb sen till det faktum att över 100 liter känns aldeles för stort när man bara vill ha några fiskar vet inte riktigt hur pass det ska vara ska man kanske strunta i saltvattens akvarium eller finns det sorter jag kan ha även om jag har mindre än 100 liter?

              Kommentar

              • Yoink
                • September 2009
                • 234

                #8
                Kan tyvärr inte ge dig några tips på fiskar då jag själv aldrig haft något saltvattenskar (en tidsfråga även om det ligger lång in i framtiden ). Kolla i 08.Saltvattensakvarium här på zoopet, där finns en tråd som heter 310l någonting, och i den finns massa länkar till bra sidor som är inriktade på just saltvattensakvarium. Jag är helt säker på att du kan hitta tips på fiskar där.

                mvh Tim

                Kommentar

                • Ellie-propellie
                  • September 2009
                  • 12

                  #9
                  Ursprungligen postat av Yoink
                  Kan tyvärr inte ge dig några tips på fiskar då jag själv aldrig haft något saltvattenskar (en tidsfråga även om det ligger lång in i framtiden ). Kolla i 08.Saltvattensakvarium här på zoopet, där finns en tråd som heter 310l någonting, och i den finns massa länkar till bra sidor som är inriktade på just saltvattensakvarium. Jag är helt säker på att du kan hitta tips på fiskar där.

                  mvh Tim

                  Tackar och bugar för all hjälp och önskar en trevlig kväll

                  Kommentar

                  • NiXoN
                    • December 2003
                    • 2068

                    #10
                    Ideal for small aquariums of 8 gallons or more, many of these species develop small territories within their new home. Though they do not have special feeding requirements, live rock is highly recommended as a supplemental food source and added filtration. Be sure to check compatibilities before purchasing.


                    Där hittar du lite mindre fisk som kan fungera för under 100liter och man kan få tag på flera av dom arterna i sverige.
                    Annars så är det inte så stort utbud, saltvattesnfiskar vill ofta ha en del utrymme och riktigt rent vatten i ett nano kar blir belastningen enorm rätt snabbt.
                    Mitt 500liters kar har jag en fisk på 17cm och jag tycker att han är i max size för mitt kar http://se.reeflex.net/tiere/542_Acan...ucosternon.htm det är lite tveksamma mått i artbeskrivningen men dom är precis så krångliga som det beskrivs. Min belastning är 1cm fisk per 15 liter ungefär
                    Det som styr egentligen är hur många gram fisken väger och hur mycket den behöver äta för att må bra samt simmytan den behöver, jämtemot hur effektivt reningsystem/skummare man har i karet.

                    Lasses system är riktigt bra för nybörjare som vill ha ett lågt belastat kar med koraller o fisk, vill man ha mest fisk så är det inte lika lämpligt enligt min uppfattning.
                    Då är det bättre med effektiv skumning och teknik som bas för skötseln.

                    Draken skall du nog hålla dig långt ifrån, den behöver större kar och har ett rätt elakt gift som kan orsaka långvarig smärta (uppåt ett års lidande).

                    Vill du verkligen starta upp ett saltvattenskar så kan du surfa in på saltvattensguiden.se.
                    Du bör dock läsa på lite på nybörjarsidan innan du ställer motsvarande frågor som här, då får du ett bättre bemötande oftast...

                    //NiXoN

                    Kommentar

                    • Ellie-propellie
                      • September 2009
                      • 12

                      #11
                      Ursprungligen postat av NiXoN
                      http://www.liveaquaria.com/product/a....cfm?c=15+2124

                      Där hittar du lite mindre fisk som kan fungera för under 100liter och man kan få tag på flera av dom arterna i sverige.
                      Annars så är det inte så stort utbud, saltvattesnfiskar vill ofta ha en del utrymme och riktigt rent vatten i ett nano kar blir belastningen enorm rätt snabbt.
                      Mitt 500liters kar har jag en fisk på 17cm och jag tycker att han är i max size för mitt kar http://se.reeflex.net/tiere/542_Acan...ucosternon.htm det är lite tveksamma mått i artbeskrivningen men dom är precis så krångliga som det beskrivs. Min belastning är 1cm fisk per 15 liter ungefär
                      Det som styr egentligen är hur många gram fisken väger och hur mycket den behöver äta för att må bra samt simmytan den behöver, jämtemot hur effektivt reningsystem/skummare man har i karet.

                      Lasses system är riktigt bra för nybörjare som vill ha ett lågt belastat kar med koraller o fisk, vill man ha mest fisk så är det inte lika lämpligt enligt min uppfattning.
                      Då är det bättre med effektiv skumning och teknik som bas för skötseln.

                      Draken skall du nog hålla dig långt ifrån, den behöver större kar och har ett rätt elakt gift som kan orsaka långvarig smärta (uppåt ett års lidande).

                      Vill du verkligen starta upp ett saltvattenskar så kan du surfa in på saltvattensguiden.se.
                      Du bör dock läsa på lite på nybörjarsidan innan du ställer motsvarande frågor som här, då får du ett bättre bemötande oftast...

                      //NiXoN


                      Tackar, ja precis. har suttit och kollat runt lite, och det som verkar vara den svåraste hela grejen med allt är vatten kemin och tempraturen.

                      Har ju haft skölpadda så är lite bekant med värme tempraturer i akvarium men det är nog som sagt en hel del man bör kunna innan man gör något förhastat.

                      Dock kännde jag när jag var inne i djur affären och hörde mig för att 58 liters känns rätt litet iallafall tror mer på kanske 110 L i sådanna fall. Hade tänkt mig några clownfiskar någon korall och räckor att börja med självklart ska jag inte köpa clown fiskar förens jag är bekant med vatten kemin bättre vore tråkigt om dom skulle dö för att jag gjorde fel.

                      Har även hört att det ska finnas färdigblandat salt som endast tillsätts med vatten vet inte riktigt om det är färdiga ph värden och nitron mm. är inte jätte insatt i värderna men har hört det inte ska finnas nitron i ett fungerade akvarium iallafall har läst lite hit och ditt men det mesta verkar vara lite mer komplicerat för stora kar. Är det inte lite mer invecklat tycker det borde vara lite mindre grejer att hålla reda på om man har ett mindre men självklart kanske karet sköter sig bättre självt ju större det är

                      Måste dock säga att min dator inte tilllät vatten kemi för dummies fanns en bra sida med detta men datorn vill absolut inte låta mig läsa då den tror det finns virus på internet sidan. Tänkte även höra om det räcker med Daniel knops bok för nybörjare vet inte var jag kan få tag i den riktigt eller är det mer än så kan tänka mig det blir mer komplicerat ju avancerade fiskar och koraller man köper men tycker ju inte det ska vara så komplicerat just i början.


                      Tack för all hjälp Mvh Elina

                      Kommentar

                      • NiXoN
                        • December 2003
                        • 2068

                        #12
                        Det är nog inget fel på saltvattenskemi för dummies, jag har haft den hemma och kört den genom Nod32. Du kan registrera dig på Minirevet, det är en svensk sida som inte har så mycket aktivitet men deras nybörjarguide/pdf är riktigt bra och ger dig bra info om att starta/sköta ett modernt revkar.
                        Knop´s bok har väl sett sina bästa dagar, men de finns inte så mycket till alternativ på svenska.
                        Min korta sumering är att fisk inte är så svårt alls(med några undantag), det är korallerna som ställer krav.

                        //NiXoN

                        Kommentar

                        • Ellie-propellie
                          • September 2009
                          • 12

                          #13
                          Ursprungligen postat av NiXoN
                          Det är nog inget fel på saltvattenskemi för dummies, jag har haft den hemma och kört den genom Nod32. Du kan registrera dig på Minirevet, det är en svensk sida som inte har så mycket aktivitet men deras nybörjarguide/pdf är riktigt bra och ger dig bra info om att starta/sköta ett modernt revkar.
                          Knop´s bok har väl sett sina bästa dagar, men de finns inte så mycket till alternativ på svenska.
                          Min korta sumering är att fisk inte är så svårt alls(med några undantag), det är korallerna som ställer krav.

                          //NiXoN


                          Kan man alltså ha ett kar utan koraller också kan man isåddana fal till lägga koraller när man blivit mer van och vet hur man ska göra med vatten kemin och allt ? tänkte just på clown fiskar dom vill ju gärna har anemoner klarar dom sig lika bra utan eller är det ett måste ? tänkte på vanligt uv - ljus med hade ett till min skölpadda som jag fortfarande har kvar kan man använda den till koralerna och även fiskarna eller krävs olika ljus hela tiden? förlåt om jag bombar med frågor men en del saker får jag inte riktigt en klar het i så många som säger olika mvh Elina

                          Kommentar

                          • Lasse
                            • October 2002
                            • 1965

                            #14
                            Skall du köra ett litet kar (under 100 liter) så kan du utan problem köra enligt mitt recept med de enklaste korallerna (mjukkoraller) och olika små gobies. Det finns flera olika trådar både här och på saltvattensguiden där du hittar min metod på olika kar. Det som är viktigast är bra med ljus, bra cirkulation och vattenbyten (10 - 25 %) varje vecka till man börjar bli lite varm i kläderna. en bra städpatrull - som dessutom brukar vara skoj att titta på hjälper också till. Det finns ett färdigt kar - Clownhotellet - på 57 liter som fungerar utmärkt som nybörjarkar utan större ändringar. Läs Knopps bok och titta på de många trådar som numera finna om små kar.

                            Det UV du använde till sköldpaddan är ett som ger UV-A och UV-B och det används inte idag till saltvattensakvaristik (även om det börjar att smygas in lite UV-a i de högre våglängderna i en del kar ) Man använder UV-C för att döda parasiter i ett saltvattenskar men jag har aldrig använt det i mina hemmakar - behövs oftast inte om man inte har speciellt känsliga fiskar.

                            MVH Lasse
                            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                            Kommentar

                            • Ellie-propellie
                              • September 2009
                              • 12

                              #15
                              Ursprungligen postat av Lasse
                              Skall du köra ett litet kar (under 100 liter) så kan du utan problem köra enligt mitt recept med de enklaste korallerna (mjukkoraller) och olika små gobies. Det finns flera olika trådar både här och på saltvattensguiden där du hittar min metod på olika kar. Det som är viktigast är bra med ljus, bra cirkulation och vattenbyten (10 - 25 %) varje vecka till man börjar bli lite varm i kläderna. en bra städpatrull - som dessutom brukar vara skoj att titta på hjälper också till. Det finns ett färdigt kar - Clownhotellet - på 57 liter som fungerar utmärkt som nybörjarkar utan större ändringar. Läs Knopps bok och titta på de många trådar som numera finna om små kar.

                              Det UV du använde till sköldpaddan är ett som ger UV-A och UV-B och det används inte idag till saltvattensakvaristik (även om det börjar att smygas in lite UV-a i de högre våglängderna i en del kar ) Man använder UV-C för att döda parasiter i ett saltvattenskar men jag har aldrig använt det i mina hemmakar - behövs oftast inte om man inte har speciellt känsliga fiskar.

                              MVH Lasse

                              Tackar tackar för svar
                              En del grejer här inne har jag svårt att förstå dock många säger olika saker.
                              En del säger komplicerade grejer en del säger lätta grejer.

                              Har läst om hur man startar upp och värderar akvariumet fram tills dess att man släpper i fiskar det enda jag tänkte på är att jag läste här inne någonstans att någon byter akvarium vattnet helt?

                              Men det får jag inte riktigt ihop då dom säger att akvariumet ska vänja sig in från 3-4 veckor är det enbart vatten på fyllning som gäller med bättre ph balans med mera?

                              Är uv ljus att ute sluta helt med andra ord? vad är det för lampa som gäller till de mindre lätt hanterliga och tåligare koraller och fiskar?

                              Allt annat är rätt glas klart läste om värderna är det enbart ph värde och kh värde jag behöver hålla reda på och nitriten samt salt halten ?

                              Eller är det ännu mera fick reda på värderna räcker det hela tiden om man har ph:t på 8-8.3 nitrot på 0 och kh på 8 inget annat så man måste tänka på ?

                              Nu blir det ett 100 eventuellt 110 liters kar kände att det blir lite ostadigt om man vill ha i lite koraller och stenar " klippaktigt och så " känns som det kommer bli trångt i ett 57 liters.

                              Det jag hade tänkt mig blir ett par putsar räckor,
                              2 clown fiskar någon goby och en blenider.

                              Då kändes det för litet men kanske även är för litet för 100 liters ? anledningen till att jag frågar så mycket är att jag varit inne i alla djur affärer i närheten då dom mest verkar vilja lura på mig stora jobbiga saker på en gång dock jag säger att jag är nybörjare och att det kommer bli större när jag vant in mig och känt mig för och kan lite mer.


                              Annars är det inget mer komplicerat än så bara man har bra belysning pumpar cirkulationer skummare och värmare? bra värden och fiskar koraller trivs det är inget mer man behöver tänka på om allt det är bra? vitaminer behöver man inte till korallerna va?

                              Sen en sista fråga av mitt jobbiga tjat " jag har kalk i mitt hemma vatten hur går detta om jag inte använder mig av en osmos utan rent kran vatten kan jag blanda via kran låta det cirkulera en timme ihop med saltet eller finns det ännu lättare lösning om man inte ska ha osmos så att säga "


                              Så glad att alla här inne är hjälpande och trevliga är tacksam från alla svar av de erfarna * Ler *

                              Kommentar

                              Arbetssätt...