Bioplast nålventil och regulator

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof b
    • March 2005
    • 262

    Bioplast nålventil och regulator

    Hej!

    Jag har fått erbjudande att köpa en bioplast nålventil och regulator för Co2 för en billig peng. Utrustningen är begagnad men har legat ett tag. Min fråga är om detta är något att ha? Är detta kvalitetsprylar som verkligen håller eller är det bättre att köpa nytt/begagnat i användning? Finns det risk att ventiler och packningar åldrats?

    Det finns ett par rätt små Aqua Medic och Bioplast tuber till. Går dessa tuber att fylla i Sverige och var gör jag det i så fall?

    Återstår att köpa; slangar och magnetventil. Är det något mer som behövs om jag kör gasen in i ytterfiltret?

    tre frågor i en, hoppas någon kan svara.

    mvh

    olof
    Malmö Lund Cycle Chic:
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/
  • olof b
    • March 2005
    • 262

    #2
    Ursäkta att jag bumpar tråden men är det ingen som sysslar med Co2 på forumet längre och har någon åsikt om detta?

    mvh

    olof
    Malmö Lund Cycle Chic:
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • Sultanen
      • January 2008
      • 2457

      #3
      Jag sysslar med Co2 och många med mig, men främst är det nog mera inriktade akvarieväxt sidor som har stenkoll på det, exempelvis Plantswap.

      Självklart finns det en risk att packningar har torkat, nålventilen skall väl inte vara några problem med om den är kvalitet på. Se bara till att använda rejält med gängtape för att undvika läckage även om en packning är lite dålig.

      Fråga runt på lite olika brandservice företag om de är villiga att fylla flaskorna.

      Magnetventil är väl en av de dyrare inköpen du har framför dig, slangar skall du se till att hitta sådanna som är avsedda för Co2, inte vanliga luftslangar.

      Visst finns det många som kör in Co2 rätt i ytterfiltret men det finns väldigt många som upplever problem det detta också, läs på lite innan du bestämmer dig för hur du skall göra, en separat reaktor för gasen är ju inte helt fel.
      300L Räkkar
      400L Växtakvarium
      220L Saltvatten - Under uppstart
      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Jag var grossist en gång i tiden och sålde då Bioplasts prylar. Det var (var pga av att företaget konkade för 5-6 år sen) helt OK grejer och jag tror t .o.m. att jag har någon Bioplast regulator liggande nånstans.
        Så prylarna som sådana var det absolut inget fel på (extremt lite reklamationer) men de har ju några år på nacken och ev- packningar kan ha torkat. Lär också vara omöjligt att få tag i reservdelar - dock så borde3 det inte vara så svårt att få tag i lämplig packning av annat fabrikat.

        Så är det ett mycket bra pris är det absolut värt att chansa.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • olof b
          • March 2005
          • 262

          #5
          Tack för hjälpen!

          Då har jag bestämt mig. Det blir ingen Co2 för mig den här gången.

          Kanske någon annan är sugen? Här är lite info om var grejerna kanske finns kvar:



          mvh

          olof
          Malmö Lund Cycle Chic:
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          Arbetssätt...