DIY Controller

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    DIY Controller

    Funderar på om man skulle pröva på att bygga en DIY PH Controller.
    pH measurment and CO2 control for a planted aquarium--getting started, parts list, and schematic


    Hade varit väldigt kul att prova, en probe kan man köpa för under 200 ifrån Ebay

    Nu till mitt problem, jag och ELFA är inte kompisar, jag vill ha hjälp att leta reda på komponenterna till controllern:
    Parts list for the pH measurment and CO2 control circuit for a planted aquarium.


    De vanliga motstånden har jag garanterat liggandes hemma.
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    Har använt controller, men vågar inte längre p g a problemen med dem - mina har för eller senare kraschat. Ett ph på 5 är inte kul för många av fiskarna. Använder i dag timer, går lika bra. Känns säkrare, å andra sidan kan den gå sönder också, men konsekvenserna blir troligen inte lika dramatiska.
    Senast redigerad av Nilsrolf; 17 September 2009, 09:15.

    Kommentar

    • Sultanen
      • January 2008
      • 2457

      #3
      Controller är inga problem sålänge du vet vad som skulle hända om du fick fullt flås konstant Bara begränsa den maximala mängden Co2 som kan flöda in i karet och ta reda på hur pass lågt PH sjunker under en dag med maximalt flöde
      300L Räkkar
      400L Växtakvarium
      220L Saltvatten - Under uppstart
      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

      Kommentar

      • Nilsrolf
        • November 2006
        • 549

        #4
        Ursprungligen postat av Sultanen
        Controller är inga problem sålänge du vet vad som skulle hända om du fick fullt flås konstant Bara begränsa den maximala mängden Co2 som kan flöda in i karet och ta reda på hur pass lågt PH sjunker under en dag med maximalt flöde
        Om jag är borta två veckor vad gör jag då?

        Kommentar

        • Sultanen
          • January 2008
          • 2457

          #5
          Förutsatt att din timer fungerar så om du är borta i två veckor och controllern flippar ur får du det "minimum PH" du ställt in med nålventilen, då Co2 flödet bryts med ljuset som du normalt gör utan controller
          300L Räkkar
          400L Växtakvarium
          220L Saltvatten - Under uppstart
          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

          Kommentar

          • Sultanen
            • January 2008
            • 2457

            #6
            Någon som kan hjälpa mig att hitta komponenterna jag behöver ifrån ELFA? Hade varit väldigt uppskattat
            300L Räkkar
            400L Växtakvarium
            220L Saltvatten - Under uppstart
            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

            Kommentar

            • Nilsrolf
              • November 2006
              • 549

              #7
              Ursprungligen postat av Sultanen
              Förutsatt att din timer fungerar så om du är borta i två veckor och controllern flippar ur får du det "minimum PH" du ställt in med nålventilen, då Co2 flödet bryts med ljuset som du normalt gör utan controller
              Det jag gör i dag är att den går på separat timer ungefär till släckningstid och går på någon timma innan tändning. Sedan har jag trimmat flödet så jag landar ungefär på den co2-nivå/ph jag vill ha. I mitt fall 6,6. När jag körde controller trimmade jag inte flödet särskilt noggrannt utan lät controllern sköta det. Då kördes ju i co2 i flera dygn i sträck och ph:t sjunk till följd av den flesta fiskarna dog. Klart man kan sätta timer på det också. Min slutsats/erfarenhet är att controller är onödig.

              Kommentar

              • Sultanen
                • January 2008
                • 2457

                #8
                Om man kan lyckas bygga en för 4-500 så är det plötsligt vettigt
                Det är bra då man hela tiden får ett väldigt jämnt värde, även jag kör på min Co2 en timme innan belysningen startar, funkar väl bra men ännu stabilare Co2 nivåer hade jag inte gråtit över.
                300L Räkkar
                400L Växtakvarium
                220L Saltvatten - Under uppstart
                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                Kommentar

                • Nilsrolf
                  • November 2006
                  • 549

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sultanen
                  Om man kan lyckas bygga en för 4-500 så är det plötsligt vettigt
                  Om den inte går sönder, ja. De för 2 - 3 000:- går tydligen sönder efter 2-3 år tyvärr. Har hela tre stycken som gjort det, tycker inte det är så kul med djurplågeri, d v s kör ned ph:t till 5 eller under.

                  Kommentar

                  • Sultanen
                    • January 2008
                    • 2457

                    #10
                    Du läste inte mitt inlägg tidigare va? Reglerar du inte din maximala Co2 output så kan du dippa ner ditt PH extremt lågt, men detta är endast beroende på att du som användare inte tänkt tillräckligt långt och reglerat din nålventil så att PH inte kan dippa ner för långt, säg att du siktar på ett PH på 6,8, reglera då din maximala Co2 output så du maximalt kan sänka den till 6,6-6,7 om Controllern flippar ur..

                    Men men..
                    Kan någon hjälpa mig med delarna?
                    300L Räkkar
                    400L Växtakvarium
                    220L Saltvatten - Under uppstart
                    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                    Kommentar

                    • Nilsrolf
                      • November 2006
                      • 549

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sultanen
                      Du läste inte mitt inlägg tidigare va?
                      Förstår vad du menar, men det gör också att behovet av controller minskar.

                      Kommentar

                      • Skiren
                        • December 2005
                        • 749

                        #12
                        Inte alls. pH varierar rätt mycket över dagen beroende på hur mycket växterna käkar. Med en controller kan man få ett näst intill konstant pH över hela dagen, vilket inte är möjligt annars.
                        http://skiren.blogspot.com

                        Kommentar

                        • Nilsrolf
                          • November 2006
                          • 549

                          #13
                          Ursprungligen postat av Skiren
                          Inte alls. pH varierar rätt mycket över dagen beroende på hur mycket växterna käkar. Med en controller kan man få ett näst intill konstant pH över hela dagen, vilket inte är möjligt annars.
                          Var inte meningen att intervenera i sultanens tråd, har gjort ny här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=134042

                          Kommentar

                          Arbetssätt...