uppreglad parkett

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CuRSeD
    • April 2009
    • 186

    uppreglad parkett

    Efter vattenskadan av förra karet har jag fått höga reglar på ca 30cm som håller upp nya parkettgolvet men ser nu där nya karet står att golvet har sjunkit 1cm under listen. är dock inte säker på om golvet låg helt intill listen när dom la det men isåfall är det lite oroande.
    Reglarna är gjorda av gängade stålbjälkar ifrån betongen som sen skruvats fast i långa "plankor" där sedan golvet lagts uppepå.
    Bör jag oroa mig? karet står på stor 2cm tjock MDF skiva.
  • CuRSeD
    • April 2009
    • 186

    #2
    får hoppas de inte är nån fara då=)

    Kommentar

    • nesseman
      • December 2007
      • 362

      #3
      hur stort är karet?
      det viktigaste är att fördela ut vikten på flera reglar.. det gör du ju med din Mdfskiva..

      Kommentar

      • vargunge
        • August 2009
        • 214

        #4
        hadde du betong i grunden för det har inte vi och då påstår pappa att det inte går att ha för stora kar på själva golvet fast om det stog på mdf skivan borde det hålla för som sakt det ligger ju på flera reglar
        Jag är inte dum det blir bara fel när jag tänker!

        Kommentar

        • Sultanen
          • January 2008
          • 2457

          #5
          det ultimata hade väl varit ställa karet på en tjock stålplåt då denna inte sviktar det minsta, men som sagt, flera reglar och flera ben ger en bättre fördelning av trycket
          300L Räkkar
          400L Växtakvarium
          220L Saltvatten - Under uppstart
          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

          Kommentar

          • CuRSeD
            • April 2009
            • 186

            #6
            karet är 540liter tippar på runt 7-800 kilo, enligt byggjobbarna som fixade golvet skulle de inte vara några problem om ja som sagt bara fördelade vikten mellan flera reglar

            Kommentar

            • NIC
              • January 2008
              • 5121

              #7
              Ursprungligen postat av CuRSeD
              karet är 540liter tippar på runt 7-800 kilo, enligt byggjobbarna som fixade golvet skulle de inte vara några problem om ja som sagt bara fördelade vikten mellan flera reglar
              Det är nog ingen fara, se till så att det är plant och bra viktfördelning bara.
              Sen kan man ju diskutera huruvida vatten och MDF hör hemma i samma mening...

              http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

              Kommentar

              • liljeros84
                • September 2008
                • 108

                #8
                Kolla golvet med en sk "rätskiva" typ ett skitlångt vattenpass utan mätare på.
                lägg den plan längs med golvet, parallellt med akvariet så ser du om golvet sviktar (om det blir tommrum under skivan så att säga.. ah du förstår nog)

                Ett ev. trist problem med ditt upp reglade golv är, om du bor på bottenplan i en lägenhet eller motsvarande, är att du kommer få en gigantisk radon ficka under golvet, som i vanliga fall hade legat under betong-sulan och bara sipprat upp ur ev. rörledningar tex element osv... så åker du på en radonmätning kan det bli ombygge, men som sagt är det lägenhet så slipper du betala. villa, surt sa räven=)
                <200 bq/m2 måste du ha.

                ja skriver så mycke skit när jag är hungrig... mat dax.
                http://www.liljeros.net
                under Blogg finns det fisk, taskigt uppdaterad dock

                Kommentar

                • nesseman
                  • December 2007
                  • 362

                  #9
                  ? Radonficka? borde väl va ett flytgolv detta så inte borde väl det va nåt problem..

                  Kommentar

                  Arbetssätt...