Inget gojs på filtret efter 2 månader

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • uncleban
    • March 2008
    • 69

    Inget gojs på filtret efter 2 månader

    Hej, har ett Aquarel +1 innerfilter. Tog bort plastkåpan runt filtret då jag märkte att det blev bättre flöde. Rengjorde filtret och nu 2 månader senare ser jag fortfarande inget gojs på filtret. Detta fanns på filtret tidigare med kåpan på. Kan det finnas kultur där ändå eller är det för strömt för att kulturer ska kunna sätta sig på filtret?
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Det kan aldrig bli för strömt, visst du har kultur och tydligen en snabb nedbrytning.

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • Karon
      • January 2002
      • 3170

      #3
      Kan vattnet ta sig förbi filtermattan. Det tar ju enklaste vägen liksom.
      Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        om filtret sitter på plats så funkar det som det ska, har samma med ett aquael 3+, fick i början rengöra en gång var 3e vecka typ och nu en gång i halvåret max efter att tagit bort kåpan

        Kommentar

        • uncleban
          • March 2008
          • 69

          #5
          ok, så då kan jag låta det vara med andra ord. När jag tittar närmre så ser det ut som att det finns lite grann inne i hela filtret...Tackar alla för kommentarerna.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13136

            #6
            Precis, det sitter inne i filtret. Om man använder kåpan så blir kraften vid insuget starkt och det dras in mycket bös till filtret och väl inne så finns ingen annan väg än igenom filtermattan MEN utan kåpa så blåser böset bara förbi filtermattan eftersom sugkraften runt mattan är så svag Och har alltså inte med snabbare nedbrytning att göra (du får en snabbare nedbrytning på yttersta filterytan om du använder kåpa pga det skapas stark cirkulation runt om mattan)
            Senast redigerad av åheim; 29 July 2009, 12:50.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • TinaM
              • February 2008
              • 1040

              #7
              Intressant!
              Jag har en AquEl +2, startad i maj förra året, i mitt 112.
              Kåpan har suttit på hela tiden.

              Sist jag skulle rengöra filtret blev jag förvånad, då det inte fanns egentligen något att rengöra, fast det var två månader sedan senaste rengöring. Flödet hade ju inte minskat, men jag tyckte bara att det var länge sedan sist och därför tog jag upp den.

              Jag har ju märkt det senaste halvåret att detta filter behöver rengöras allt mer sällan. Vore ju kanon om det är så att nedbrytningen funkar så pass prima att den inte behöver rengöras oftare än ett ytterfilter!
              32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13136

                #8
                Tina, antar att du har en väldigt låg belastning i ditt kar! När filter och belastning synkar och nedbrytningen hinner med så att man egentligen aldrig behöver rengöra filtret, det är just detta man helst av allt vill uppnå i ett akvarie
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • LN
                  • November 2004
                  • 1478

                  #9
                  Egentligen handlar det dessutom om syresättning. Bra syresättning är grunden för en snabb nerbrytning.

                  Det är alldeles kanon om ett filtermaterial inte behöver rengöras. Då minskar risken för att biologin i filtret skadas. O det är dessutom ett tecken på att man fått till en mycke bra syreinblandning i akvariet.
                  Larry
                  Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                  http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                  Kommentar

                  • TinaM
                    • February 2008
                    • 1040

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Tina, antar att du har en väldigt låg belastning i ditt kar! När filter och belastning synkar och nedbrytningen hinner med så att man egentligen aldrig behöver rengöra filtret, det är just detta man helst av allt vill uppnå i ett akvarie
                    Jag har följande fiskar i karet, är det låg belastning?:

                    Otocinclus 1
                    Danio margaritatus 16
                    Boraras urophtalmoides 10
                    Corydoras pygmaeus 10
                    Microrasbora brigittae 10

                    + körsbärsräkor i okänt antal

                    Totalt går det ju 47 fiskar i karet, även om de är små.
                    För tillfället går även två små ap cacaduor i karet för att beta av räköverskottet.

                    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                    Kommentar

                    • uncleban
                      • March 2008
                      • 69

                      #11
                      Nu blir jag lite konfunderad...vad menar du åheim? Att gojset i ett filter med kåpa egentligen är smuts som ska brytas ner eller? Så med andra ord ser man inte bakteriekulturen så lätt, det man ser är smuts som ska brytas ner?

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13136

                        #12
                        Ursprungligen postat av TinaM
                        Jag har följande fiskar i karet, är det låg belastning?:

                        Otocinclus 1
                        Danio margaritatus 16
                        Boraras urophtalmoides 10
                        Corydoras pygmaeus 10
                        Microrasbora brigittae 10

                        + körsbärsräkor i okänt antal

                        Totalt går det ju 47 fiskar i karet, även om de är små.
                        För tillfället går även två små ap cacaduor i karet för att beta av räköverskottet.
                        Visserligen har du många fiskar men väldigt små så jag tycker nog att det är en ganska låg belastning, men om det ändå vore en stor belastning så tror jag inte din aquael fan 2 skulle kunna upprätthålla reningen och välmåendet hos dina fiskar
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13136

                          #13
                          Ursprungligen postat av uncleban
                          Nu blir jag lite konfunderad...vad menar du åheim? Att gojset i ett filter med kåpa egentligen är smuts som ska brytas ner eller? Så med andra ord ser man inte bakteriekulturen så lätt, det man ser är smuts som ska brytas ner?
                          Jag menar att med kåpa snabbar man på nedbrytningen av fasta föroreningar samt att filtret också samlar på sig mer grov smuts, vilket leder till en sämre biologisk rening! Utan kåpa så samlas inte så mycket fasta föroreningar på filtermattan utan samlas på botten av akvariet och bryts ner av bottensubstratet till lösta föroreningar som sedan samlas upp av filtret och där biologiskt renas, vilket egentligen är effektivare, ur en biologisk aspekt summan av kardemumman = ju mindra skit filtret samlar på sig, ju bättre kan det arbeta biologiskt!
                          Senast redigerad av åheim; 30 July 2009, 10:37.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13136

                            #14
                            Ursprungligen postat av uncleban
                            Nu blir jag lite konfunderad...vad menar du åheim? Att gojset i ett filter med kåpa egentligen är smuts som ska brytas ner eller? Så med andra ord ser man inte bakteriekulturen så lätt, det man ser är smuts som ska brytas ner?
                            Gojset är smuts som är delvis nerbrutet och i ett litet innerfilter så blir ofta hela filtarmattan igensatt med detta gojs så att flödet avtar, har man däremot en stor filtermassa så hinner bakterier med att "äta upp" detta gojs och filtermattan hålls därmed relativt ren!

                            Använder man ingen kåpa så hålls också filtermattan fri från för mycket gojs under en mycket längre tid! detta förbättrar nedbrytningen av ammonium, nitrit!
                            Senast redigerad av åheim; 30 July 2009, 10:54.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • uncleban
                              • March 2008
                              • 69

                              #15
                              Tack för utförligt svar . Nu fattar jag de biologiska aspekterna i ett akvarium lite bättre...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...