Nybörjarfunderingar kring bygge av ljusramp

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bjojoj
    • December 2006
    • 35

Nybörjarfunderingar kring bygge av ljusramp

Jag har ett aquael 112l med den dassiga standardrampen i svart plast, där lysrören sitter på tok för långt bak
    Klurar nu för fullt på ett bygge av ny heltäckande ramp med återanvändning av elen från originalet.

Form etc. är jag klar över, men jag är grymt osäker på materialvalet och det är där alla ni snälla folk kommer in i bilden Så, rekommenderas mdf (med vilken behandling), eller kanske nån plastsort, eller...? Den ska som sagt vara heltäckande, utan täckglas, med lyset placerat i framkant så nära vattenytan som är praktiskt möjligt. Tänker mig att den ska vara vit, alternativt alu-/silverfärgad invändigt och mörkgrå/svart utvändigt. Har redan reflektorer till rören, men eftersom en del ljus reflekteras i vattenytan tycker jag det verkar smart om "toppen" är så reflekterande som möjligt.

ALLA tips, synpunkter, kommentarer, frågor är varmt välkomna! Var gärna övertydliga kring materialen (märke, sort, pris, inköpsställen etc). Bilder och erfarenheter på vägen utlovas!
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

MDF funkar bra, lackar du insidan av rampen så spelar materialet där ingen störe roll. Vill du vara bombsäker på att du inte får någon form av giftiga ämnen ner i karet så finns det tvåkomponentslack som inte fäller ut någonting giftigt
    Vit är väl smartast, aluminium blir så skitigt, du behöver rengöra en vit ramp betydligt mycket mer sällan än en med metallbeläggning innuti.
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

Kommentar

• bjojoj
      • December 2006
      • 35

En som är snabb Tack för dina tankar!

Följdfrågor Vilka tvåkomponentslacker är säkra? Pratar vi klar lack, eller finns vit?

Kommentar

• heeke
        • April 2003
        • 5033

Akvariekalkylatorn - beräknar ditt akvarium. Beräkna volym och närings/gödningsnivåer för ditt akvarium.

Nu har jag iofs inte fått hela byggbeskrivningen klar, men insidan är målad med en akrylat-färg om jag inte minns fel.
        Nu har jag täckglas och får ingen kondens i rampen, ska väl tilläggas.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• bjojoj
          • December 2006
          • 35

Tack för länken, kanonsnyggt resultat du har fått till! Gillar dina lösningar till rampen med så stor öppning också. Antar att du sköter matningen den vägen också?

Det är just det där med att det blir en hel drös kondens utan täckglas. Mest där man får tänka till, men hur funkar akrylat i den miljön tror du? Vad målade du utsidan med förresten?

Kommentar

• Sultanen
            • January 2008
            • 2457

Nordsjö Epolan V är en tvåkomponentslack som fungerar utmärkt i akvariemiljöer, har den på en bakgrund i ett kar.
            Finns även fler men det är väl den som är troligast att en välsorterad färghandel har hemma/kan ta hem.
            Med den lacken så är det inga problem med kondensen som du kanske förstår
            300L Räkkar
            400L Växtakvarium

Kommentar

• Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

så såg min ramp ut nästan klar (lite mer inklapsling av elen och lister mot ljusläck), lackad med vanlig giftfri väggfärg, i övrigt byggd i 4mm plyfa som är så pass lätt att hela rampen är lätt att få bort, utsidan laserad och oljad med linolja, upp till höger syns ett litet hål som funkar som frånluft för fläkten (inte monterad på bilden) och matningshål.
              Så ett tips, gör plats för en fläkt när du bygger din ramp, blir karet för varmt så är det en enkel lösning som kan sänka tempen ett antal grader

Kommentar

• heeke
                • April 2003
                • 5033

Ursprungligen postat av bjojoj
                Tack för länken, kanonsnyggt resultat du har fått till! Gillar dina lösningar till rampen med så stor öppning också. Antar att du sköter matningen den vägen också?

Det är just det där med att det blir en hel drös kondens utan täckglas. Mest där man får tänka till, men hur funkar akrylat i den miljön tror du? Vad målade du utsidan med förresten?
                Jo, stor öppning var ett måste när man ska ner och rota bland växterna.
                Matning sker samma väg, men jag hade en tanke om att borra ett hål och sätta ett rör som slutar strax innan vatten ytan för att slippa öppna. Man får gärna plötslig huvudvärk när man får 4x36W lysrör dygandes rakt i ansiktet

Blir lite osäker på vad tusan det är för färg jag använde faktiskt. Jag ville ha så matt som möjligt men fick kompromissa med glans 15 har jag för mig det var för jag valde den färgen just för att den ska tåla kondens (tänkte ev köra utan täckglas under). Om den är helt ogiftig eller inte vet jag faktiskt inte, men jag resonerar som så att den ska ju inte vara konstant i vattnet så det lär inte bli någon skadlig effekt i praktiken.
                Undrar om det inte var Norsjö Ready V eller något sådant (den lilla röda burken som syns på den här bilden: http://henrik.eketjall.se/upload/hood_18.jpg).

Utsidan är iaf målad med Beckers Aqua Lackfärg, glans 70. En vanlig vattenbaserad snickerifärg.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• bjojoj
                  • December 2006
                  • 35

Ursprungligen postat av Sultanen
                  Nordsjö Epolan V är en tvåkomponentslack som fungerar utmärkt i akvariemiljöer, har den på en bakgrund i ett kar.
                  Finns även fler men det är väl den som är troligast att en välsorterad färghandel har hemma/kan ta hem.
                  Med den lacken så är det inga problem med kondensen som du kanske förstår
                  Hahaha . Hmm, båtlack - vatten... jo, borde funka

Klockrent! Ett frågetecken uträtat. Vad skulle ni satsa på för material? Plyfa, mdf, vanlig plywood etc? Kanske lärk som ekologiskt alternativ

http://i295.photobucket.com/albums/m...m/DSC01618.jpg

så såg min ramp ut nästan klar (lite mer inklapsling av elen och lister mot ljusläck), lackad med vanlig giftfri väggfärg, i övrigt byggd i 4mm plyfa som är så pass lätt att hela rampen är lätt att få bort, utsidan laserad och oljad med linolja, upp till höger syns ett litet hål som funkar som frånluft för fläkten (inte monterad på bilden) och matningshål.
                  Så ett tips, gör plats för en fläkt när du bygger din ramp, blir karet för varmt så är det en enkel lösning som kan sänka tempen ett antal grader
                  Ännu ett snyggt bygge! (hittade bild på utsidan).

Fäster färgen på plyfan utan vidare? (har för mig jag har läst om nån släppfilm på plyfa).
                  Det här med fläkt och värme undrar jag om det finns nån anledning att fundera över i mitt fall. Kommer använda armaturen från nuvarande ramp som är i formgjuten plast och där är ingen överhettning. Det kommer finnas ett stort och ett mindre hål bak i ramen på nybygget. Vad tros?

Kommentar

• bjojoj
                    • December 2006
                    • 35

Blir lite osäker på vad tusan det är för färg jag använde faktiskt. Jag ville ha så matt som möjligt men fick kompromissa med glans 15 har jag för mig det var för jag valde den färgen just för att den ska tåla kondens (tänkte ev köra utan täckglas under). Om den är helt ogiftig eller inte vet jag faktiskt inte, men jag resonerar som så att den ska ju inte vara konstant i vattnet så det lär inte bli någon skadlig effekt i praktiken.
                    Undrar om det inte var Norsjö Ready V eller något sådant (den lilla röda burken som syns på den här bilden: http://henrik.eketjall.se/upload/hood_18.jpg).
                    Valde du medvetet bort båtlack av någon anledning, eller vad gjorde att du valde just den färgen? Vad fick dig att ändå köra med täckglas?

Kul att ni är så hjälpsamma

Kommentar

• Sultanen
                      • January 2008
                      • 2457

Klockrent! Ett frågetecken uträtat. Vad skulle ni satsa på för material? Plyfa, mdf, vanlig plywood etc? Kanske lärk som ekologiskt alternativ

Fäster färgen på plyfan utan vidare? (har för mig jag har läst om nån släppfilm på plyfa).
                      Det här med fläkt och värme undrar jag om det finns nån anledning att fundera över i mitt fall. Kommer använda armaturen från nuvarande ramp som är i formgjuten plast och där är ingen överhettning. Det kommer finnas ett stort och ett mindre hål bak i ramen på nybygget. Vad tros?
                      Det är inte nödvänligt med någon form av ventilation till rampen om du bara skall köra med befintlig elektronik. Vill du utöka kan det vara vettigt att ventilera ut lite värme men annars är det ingen fara, har själv gjort ett bygge i MDF, tätsluten ramp med visserligen inte befintlig elektronik men sak samma, gjorde ialla fall en ramp ett 112l kar med 0,5W/L utan ventilation åt en kompis

Jag skulle nog köra på MDF till även nästa rampbygge, mest kompakta alternativet, med andra ord, den snyggaste och jämnaste ytan.
                      300L Räkkar
                      400L Växtakvarium

Kommentar

• bjojoj
                        • December 2006
                        • 35

Ursprungligen postat av Sultanen
                        Det är inte nödvänligt med någon form av ventilation till rampen om du bara skall köra med befintlig elektronik. Vill du utöka kan det vara vettigt att ventilera ut lite värme men annars är det ingen fara, har själv gjort ett bygge i MDF, tätsluten ramp med visserligen inte befintlig elektronik men sak samma, gjorde ialla fall en ramp ett 112l kar med 0,5W/L utan ventilation åt en kompis

Jag skulle nog köra på MDF till även nästa rampbygge, mest kompakta alternativet, med andra ord, den snyggaste och jämnaste ytan.

Låter fint!

Kom att tänka på att det finns genomfärgad mdf, vilket skulle göra att det räcker med att färga insidan och sen välja lämplig klar (ofärgad) ytbehandling till utsidan. Frågan är hur mycket dyrare det blir... nån som vet?

Verkar gå att hitta på en del med just genomfärgad mdf. Kolla bilderna i den här broschyren: http://www.fredricsons.com/upload/va...t_broschyr.pdf

Kommentar

• Fuzzop
                          • July 2007
                          • 2380

Tackar. Ja ska du ha samma mängd ljus som i nuvarande ramp så blir det kanske inga värmeproblem men kostar ju inget att planera bara för säkerhets skull och du kanske vill stoppa i mera som tex skymmningsbelysning eller flera rör i framtiden.
                          själv tycker jag nog vanlig plyfa (plywood) är att föredra, den som är behandlad kallas väl oftast marinplyfa eller formplyfa eller nåt sånt och den är behandlad för att va vattentålig och är nog lite extra svår att måla (rubba ytan med sandpapper brukar funka) men den brukar även va svår att hitta i tunnare tjocklek medans vanlig plyfa finns i 4mm, dessa brukar dock va lite mindre så till riktigt långa kar får man antigen skarva eller ta tjockare modell, denna bör även stagas upp med lite lister för att hålla formen men hela bygget blir väldigt lätt oxå så bekvämt att handskas med sen.
                          Senast redigerad av Fuzzop; 27 December 2008, 12:02.

Kommentar

• Gaffel
                            • December 2007
                            • 6200

Kom att tänka på att det finns genomfärgad mdf..
                            Uttrycket genomfärgad är ett trendigt begrepp inom mode och designvärlden som cirkulerat starkt i runt två år nu, lite som "Kejsarens nya kläder"

Blev presenterad en stol i eloxerad duralaluminium för ett par år sedan som sålts under epitetet genomfärgad aluminium, hade det inte varit en god vän till mig som för vansinniga pengar köpt stolen så hade jag legat på golvet och vridigt mig av skratt..
                            Life's a bitch and then you die..
                            "I might be right handed but im always left-winged"
                            Skriv på!

Kommentar

• bjojoj
                              • December 2006
                              • 35

Ursprungligen postat av Gaffel
                              Uttrycket genomfärgad är ett trendigt begrepp inom mode och designvärlden som cirkulerat starkt i runt två år nu, lite som "Kejsarens nya kläder"

Blev presenterad en stol i eloxerad duralaluminium för ett par år sedan som sålts under epitetet genomfärgad aluminium, hade det inte varit en god vän till mig som för vansinniga pengar köpt stolen så hade jag legat på golvet och vridigt mig av skratt..

Okej, men du höll masken framför din vän? Du får gärna utveckla hur du menar att genomfärgad mdf skulle vara samma sak. Råkar man skrapa så kommer ju ingen annan "färg" fram. Borde egentligen inte vara särskilt komplicerat att färga just mdf, bara att lägga till pigment i "massan". Den produkt jag länkat till påstås dessutom innehålla naturligt pigment, så ingen extra miljöbelastning pga det.

Kommentar

Arbetssätt...