Jag har värmare på nätterna på vintern annars har jag ingen för jag har 23 grader inne så det behövs inte men nattetid sjunker temperaturen.Men snart så behövs det inte på nätterna heller
Det går inte att vara utan värmare om man t.ex. har diskus!!!!!!!
Det går jätte bra att hålla discus utan doppvärmare!!!
Jag har ett 720 liters akvarium med discus utan en enda doppvärmare!
Tempen pendlar mellan 27,9-28,5 under dygnet.
Det är mycket roligare att ha T5 belysning ovanför karet än en ful doppvärmare i vattnet!
Växterna och discusarna mår prima och jag har en helt oanvänd jäger 300w liggandes i en låda. :-)
OK! man skall kanske aldrig säga aldrig Men jag har i vart fall doppvärmare i alla mina kar och alla mina 97 Diskus i dom olika karen trivs kanon! Jag tror inte dom skulle göra det om inte doppvärmarna fanns och temperaturen fäll till 22-24 grader nattetid!
Jag vet inte hur tempen skulle pendla? mitt största är över 1000L och jag tar inga chanser!
Jag tycker personligen här att man inte ska tjafsa om en sak.. Det finns de som tycker det går bra utan värmare och dem som säger att det måste va värmare. Det som många glömmer är att det beror mycket på utomstånde värme, är det varmt i rummet så går ju vatten tempen efter det med. Jag tror dessutom att alla fiskar går att köra utan värmare om man bara är skicklig nog att få till det. Sen ett ytter filter värmer bra med och ljusramp, allt samverkar till ett.
Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!
Det går inte att vara utan värmare om man t.ex. har diskus!!!!!!!
Alltså... Det tror helt enkelt inte jag på. Jag kan tänka mig att det inte går att mata lika hårt och med lika högproteinfoder, eftersom metabolismen går långsammare i svalare vatten, men jag är Skeptisk till att just discus, av alla sydamerikanska ciklider, inte skall acceptera temperaturer kring 20-26 grader.
Jag *vet* t.ex. att massor av fisk från samma område, t.ex. scalare och neontetra, går bara fint i akvarier som håller 20-26 grader.
Jag tror över huvud taget inte på "discus är gjord av Orrefors" teorin, dvs att discus skall vara extremt känslig för allt, men, för all del, jag har aldrig hållit discus.
Jag har sagt det förr: har du minst 18 grader i rummet och lite teknik i akvariet, så torde akvariet hålla 20+ under dygnets alla timmar, och det klarar akvariefisk helt utan problem.
Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
Alltså... Det tror helt enkelt inte jag på. Jag kan tänka mig att det inte går att mata lika hårt och med lika högproteinfoder, eftersom metabolismen går långsammare i svalare vatten, men jag är Skeptisk till att just discus, av alla sydamerikanska ciklider, inte skall acceptera temperaturer kring 20-26 grader.
Jag *vet* t.ex. att massor av fisk från samma område, t.ex. scalare och neontetra, går bara fint i akvarier som håller 20-26 grader.
Jag tror över huvud taget inte på "discus är gjord av Orrefors" teorin, dvs att discus skall vara extremt känslig för allt, men, för all del, jag har aldrig hållit discus.
Jag har sagt det förr: har du minst 18 grader i rummet och lite teknik i akvariet, så torde akvariet hålla 20+ under dygnets alla timmar, och det klarar akvariefisk helt utan problem.
Håller med, många fördelar med att inte hålla för varmt= mer syre i vattnet= bättre nedbrytning= färre vattenbyten= längre livslängd på fiskarna= mindre matning= normalare tillväxt
det är möjligt att akvariefisk "klarar" 20 grader men hur bra mår den? och alla som har fött upp yngel har nog märkt att dom växer på mycket bättre i 25 grader än i 20, och att risken för vita prick är många gånger högre om dy har en lägre temp i karet
hälsningar Börge i dalsland
375l Malawi 180l blandade levandefödare 112l västafrika 54l sydamerika 50l endlers guppy 12l behandlingsburk 15l 10 st hongiyngel 15st olika från 27-43 liter yngelkammere
det är möjligt att akvariefisk "klarar" 20 grader men hur bra mår den? och alla som har fött upp yngel har nog märkt att dom växer på mycket bättre i 25 grader än i 20, och att risken för vita prick är många gånger högre om dy har en lägre temp i karet
hälsningar Börge i dalsland
De flesta fiskar växer ännu bättre med 28 graders temp, och massor med protein rikt käk... Alltså är det det vi ska eftersträva? Förkortad livslängd pga lever skador osv, vad snackar du om? Äh, du ser ju att de växer, det betyder att de mår bra.
Jag har iofs alltid haft 23-26 grader i mina kar, så det kanske är därför, men jag har aldrig haft vita prick i något av mina kar. *tar i trä*
B!
alltså det kommer upp allt om vita pricksjuka och mycket annat vist risken ökar men man måste ju va villig att ta den risken sätt lite salt i karet tar bort en del
Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!
Du SKA ha minst en doppvärmare i ditt akvarium.
Givetvis pratar vi ju om en sådan med termostat som antagligen alla har nuförtiden. En sådan här sak är självklar och alla som rekommenderar annat
har fel.
Jag har ettt 450l och har 2st 300W värmare i det.
Dom är i stort sett aldrig igång och drar således nästan ingen ström.
Har mätt up dessa och de "tjuvdrar" ingenting alls när de är avstängda.
För att ta ett exempel. av skräckscenario klassen.
Om man inte har någon värmare i karet. Flickvännen / mamma ställer upp ditt
fönster för vädring och glömmer stänga det. Ja blockfisk kan man finna i
frysdisken och numera i ditt akvarium oxo.
Kommentar