Pump/filter till 100 liters?!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SaraP
    • August 2004
    • 140

Pump/filter till 100 liters?!

Vilken sorts pump och/eller filter ska man ha till ett 100 liters akvarium? Ytterfilter eller innerfilter? Hur stor kapacitet? Känns inte som att det jag har fungerar... Och hur ofta ska man byta filtermaterial?
    *Min Zoon*
  • shpend
    • August 2002
    • 2010

Jag själv har en Fluval 304 som fungerar bra men plasten spricker ganska lätt. Hur mycket vill du lägga ut på en pump?

Kommentar

• SaraP
      • August 2004
      • 140

Så lite som möjligt
      Nä, men jag vill att den ska hålla länge, vara lättskött, billig och inte låta så mycket. Är innerfilter bra? Ytterfilter känns krångligt...
      *Min Zoon*

Kommentar

• shpend
        • August 2002
        • 2010

Ja, det är väl ok. Köp en fluval 2-3 eller något. Vilken prisklass vill du ha?

Kommentar

• SaraP
          • August 2004
          • 140

Ingen aning... 0-500 kr kanske... Helst mindre än 500 förståss. Vet inte vad sånt ska kosta. Är såna fluval lätta att få tag i? Säljs de i vanliga akvarieaffärer eller är det specialgrejer?
          *Min Zoon*

Kommentar

• Drakulla
            • July 2004
            • 403

Fluval 3plus är ett bra prisvärt val. Det har jag till mitt 92 l kar. Det kostade 259 kr i kampanjpris. Kommer ej ihåg exakt kapacitet, tror det var 5-600 l/tim.

mvh Drakulla
            mvh Drakulla

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

Kommentar

• shpend
              • August 2002
              • 2010

Fluval är nog rätt billigt men det är nog inte bästa kvaliten, eheim har ganska bra grejer, både eheim och fluval är ganska vanliga.

http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=2000

Kommentar

• SaraP
                • August 2004
                • 140

Ok ska kolla i affären. Men då har man alltså den och inget mer? Inga andra filter eller så? Har de sånt där filtermaterial inuti som ser ut som en badsvamp? Hur ofta ska man byta det i så fall?
                *Min Zoon*

Kommentar

• Daniel Blom
                  • June 2003
                  • 1670

Mitt val till akvarier i den storleken:
                  Maxijet 500 med separat filterpatron.
                  Betydligt större filtervolym (= bättre och underhållsfriare) än ett vanligt innerfilter. Filterpatronen behöver inte bytas på flera år.
                  mvh Daniel

Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                  och framgången är given.
                  Samuel Clemens
                  Mina bilder

Kommentar

• SaraP
                    • August 2004
                    • 140

Maxijet 500 med separat filterpatron - vilken kategori tillhör den? Inner/ytterfilter? annat? Lät bra.
                    *Min Zoon*

Kommentar

• Daniel Blom
                      • June 2003
                      • 1670

Får väl räknas som innerfilter. Sen är förstås frågan om man tycker det är en snygg lösning. Men en svart låda är ju heller inte så vacker.
                      Fördelarna med lös filterpatron är flera:
                      Man ser hur filtret mår - när den börjar få "midja" är det dags för rengöring.
                      Med yngel i akvariet kan man sätta på en nylonstrumpa.
                      Inga fiskar kan förirra sig in i filtret.
                      Och så den större volymen, förstås. Om det behövs kan man skaffa en jättebit filtermatta (t ex för yngelakvarier).
                      mvh Daniel
                      Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                      och framgången är given.
                      Samuel Clemens
                      Mina bilder

Kommentar

• shpend
                        • August 2002
                        • 2010

Det bästa är ju om du går till djuraffräern och kollar vad som finns. Det finns nog mycket att välja.

Kommentar

• gogar
                          • November 2003
                          • 365

Det viktigaste är att du får så stor filtervolym som möjligt för dina pengar (Och ett filterhuvud som pumpar vettigt med vatten. Behöver inte vara 3X akvariet i timmen men det ska kunna syresätta akvariet). Det fina filtermaterialet kan man sen byta ut mot lite grövre som oftast funkar bättre och längre. Ett löst powerhead och blå filtermatta är inte vackert; men billigt och effektivt = mindre jobb.
                          Mvh Håkan
                          - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

Kommentar

Arbetssätt...