Köpa akvarium i Polen?!

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ice-Man
    • March 2004
    • 9

Köpa akvarium i Polen?!

Bor i Skåne och funderar på att åka över till Polen och handla kar. Någon som har erfarenhet av detta?
    Jag är intresserad av ett 150x50x60 (eller 160x60x60) med välvd framruta samt möbel och ramp i ljust träslag (bok). Jag vet att AkwaLux tillverkar sådana kar, men de säljer tydligen bara till grossister och deras fabrik ligger ganska långt söderut i Polen.

Någon som vet hur mycket ovanstående kar kan tänkas kosta i Polen? Är det inte så mycket billigare så känns det ju inte lönt direkt.

Någon som har några bra länkar till Polska affärer som säljer akvarium?
    Någon som vet något bra ställe i eller i närheten av Swinoujscie (färjan går ju dit)?

Tips? Råd? Anyone?

MVH / Tom
  • Nicolette
    • May 2003
    • 52

Jag ska till Polen i april och funderar på att inhandla ett nytt kar där. Senast så köpte jag locket till min Akwalux (svart) välvd framruta, eftersom dom är billigare i Polen. Hur mycket billigare kommer jag tyvärr inte ihåg (men tillräckligt mkt iaf), men eftersom jag ändå åker till Polen så passar jag på att köpa akvariegrejor där. Jag kan inte lova att du tjänar något på det om du endast åker för att köpa akvarium. Men jag köpte iaf mina grejer i staden Gdynia, vilket ligger nära Swinoujscie. Det finns så vitt jag vet 2 zooaffärer där som säljer Akwalux, någon grossist känner jag inte till i Gdynia. Båda ligger i centrala Gdynia, kan däremot inte bistå med adress, men det borde inte vara svårt att hitta om man frågar vid typ växlingskontoret (Kantor). Lycka till, och berätta gärna om det blev någon Polenresa! (rekommenderar starkt att besöka bagerierna )

Kommentar

• mats41
      • February 2004
      • 593

Blir ju kanske lite tungt och du måste ha släp eller stor skåpbil,priserna är nog lite billigare dära än här i svedala.
      Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

Kommentar

• Ice-Man
        • March 2004
        • 9

Haha, ja, att åka på bussresa eller liknande är ju knappast att tänka på! Men jag har en rejäl kombi att ta det i så det skall nog inte vara några problem!

Enda problemet är att jag gärna skulle vilja veta lite mer om hur priserna ligger till innan jag bestämmer mig för att åka över! Skiljer det bara lite så lönar det ju inte sig - dels med tanke på resan och dels med tanke på garantier etc.

Ingen som har lite länkar med aktuella Polska priser?

Nicolette: tack för dina tips! Om du skulle hinna före mig dit så får du gärna berätta här hur det gick och vad du fick betala etc...

Ha det gott!

Kommentar

• Nicolette
          • May 2003
          • 52

<b>Ice-man</b>; jag far över dit i slutet av april månad! Berättar gärna vad som inhandlades efteråt!
          Jag har tagit reda på lite mer fakta som kan vara bra att veta.

Swinoujscie låg visst inte så nära Gdynia som jag trodde, jag har tillfrågat min mor som är polska Det är typ 400 km mellan städerna, *host*. Men eftersom du bor i skåne så kan du åka ifrån Karlskrona, dom har billiga resor till Polen, och dom lägger ankar i Gdynia (som är en hamnstad). Resan tar 9-10 timmar och om man åker på dagen behöver man ingen hytt.
          Du hade kanske tänkt från Ystad annars? Då hamnar man mkt riktigt i Swinoujscie, men den staden vet jag inte mkt om förutom att den inte är inte särskilt stor.
          Har en prisuppgift från mitt lock som jag köpte förra året; runt 360 kr. Sedan kan du jämföra själv, jag vet i alla fall att jag hade fått betala runt 800 kr för det här i Stockholm.
          Har även gatunamn på zooaffärerna i Gdynia! =)

Abrahama heter gatan som den ena ligger på (i denna köpte jag mitt lock). De har billigare priser, men båda har inte samma utbud. Har för mig att den andra på starowiejska har lite häftigare pumpar.

Starowiejska (tror att det stavas så) ligger nära Gdynia tågstation.

Båda affärerna ligger på gångavstånd till varandra.
          Butik/affär på polska; "sklep". Sedan är det väl bara att lägga till "Zoo", Skelp Zoo..typ. =)

Ett råd också när jag ändå är igång;
          Växla inte på båten, inte privat, utan BARA på ett Kantor. Det kan skilja sig från Kantor till Kantor, man kan kolla runt lite, det finns många på Abrahama. Anledningen till detta råd är att kursen alltid är dyrare på båten, och det finns privatpersoner som är villiga att växla med turister, men dom e bara lurenderejare.

Så! Hoppas att jag hjälpt dig lite grann :-)

Kommentar

• Ice-Man
            • March 2004
            • 9

Karlskrona eller Ystad spelar ingen större roll för min del - nån mil hit eller dit är inte så farligt.

Jag hopppas på att det kostar högst hälften så mycket med ett komplett kar (ink. möbel, ramp, pump, värmare etc) och att döma av priset på din ramp så verkar det ju bra

Jag skall söka på de gatunamn du angett och se om jag hittar något på nätet - om någon annan skulle hitta något matnyttigt så släng gärna in en rad eller två här!

Angående växling: växla kan man väl göra innan man åker dit annars? På sin bank eller Forex eller nått sånt - eller det är bättre att växla på plats?

Ha det!

Kommentar

• Nicolette
              • May 2003
              • 52

Tja du kan ju växla här i Sverige också så klart Men om du skulle vilja växla när du e i Polen så är det Kantor som e bäst.
              Ska poängtera att det var förra året vi var i Polen och mycket kan ha hänt sedan dess, även priserna i zoobutikerna kan ha gått upp. Men jag vet i alla fall att kronan är starkare nu än den var förra året!

Kommentar

• swetrot
                • April 2003
                • 966

Naturligtvis kan man åka till Polen och handla, men det är kanske idé att kika lite på att beställa via Internet från Tyskland. Priserna är runt 25-60% lägre, språket nästan begripligt och de skickar gärna till dig. (Du sparar resekostnaden).

Om du ändå skall till Polen, så vänta till efter 1:a Maj när de gått med i EU och du inte längre behöver riskera att betala moms på varorna vid införsel.

Kommentar

• zdybnet
                  • December 2003
                  • 406

Båda affärerna ligger på gångavstånd till varandra.
                  Butik/affär på polska; "sklep". Sedan är det väl bara att lägga till "Zoo", Skelp Zoo..typ. =)
                  Det heter "Sklep zoologiczny" =)
                  //Karro & Johan

Kommentar

• Ice-Man
                    • March 2004
                    • 9

Visst om priserna är bra i Tyskland oxå så kan det kanske vara läge att beställa därifrån, fast jag har på känn att polska kar är billigare i Polen än i Tyskland - fast jag vet ju inte!
                    Beställer man från Tyskland behöver man ju inte tänka på momsen heller...

Jag uppdaterar min fråga: Någon som har länkar till Polska ELLER Tyska zooaffärer el. liknande som säljer akvarium?
                    Någon som har erfarenhet av att beställa kar från Tyskland?

Tackar oxå för språklektionen, lite lättare att söka när man vet vad det heter Sedan finns det ju översättningsverktyg för att översätta sidorna man hittar. Även om de översätter lite knaggigt så kan man ju se på helheten!

Kommentar

• Nicolette
                      • May 2003
                      • 52

<b>zdybnet</b>: Hehe ja just så ja Uppfräschning av min knackiga polska behövs!

Kommentar

• sammy
                        • March 2004
                        • 282

Tjena Is-mannen!

Jag har gjort lite research åt dig och kom fram till följande:

Tittade efter akwalux välvd 150x50x60, det fanns dock inte hos polska internethandlare, men för att ge dig ett hum om polska priser så tog jag reda på vad ett rakt akwalux 150x50x60 med ramp och bänk skulle gå på:

Polsk internethandel: 2835 skr (forex kurs 19/4-04)
                        PWSS (Billig Svensk internetsida) : 4600 skr

alltså en del billigare i polen! (PWSS har karet 150x50x60 med välvd front för 5400 skr)

hoppas att det här hjälper dig något!

Hälsningar! Sammy

PS. Efter 1:a maj kan vara fördelaktigt (Polen i EU kan innebära sänkta priser i Sverige också?!)
                        240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
                        270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
                        54 l. Fiskhotell

Kommentar

• Nicolette
                          • May 2003
                          • 52

Ursprungligen skickat av sammy
                          Polsk internethandel: 2835 skr (forex kurs 19/4-04)
                          PWSS (Billig Svensk internetsida) : 4600 skr

Hej Sammy! Skulle du kunna skriva länken till denna polska internethandel? Skulle vara kul att kolla på den!

Kommentar

• Ice-Man
                            • March 2004
                            • 9

Sammy: Tackar för din research!

Instämmer med Nicolette och vi även jag ha reda på länken du hittat...

Någon som har nån länk till Tysk internethandel? Hade varit kul att kolla priserna där oxå!

Låter som om det troligen är klokt att vänta med akvarie från Polen trots allt. SÅ himla bråttom har man ju inte (jo, egentligen vill jag ha det NUUU! ).

Kommentar

• sammy
                              • March 2004
                              • 282

"Instämmer med Nicolette och vi även jag ha reda på länken du hittat...

Någon som har nån länk till Tysk internethandel? Hade varit kul att kolla priserna där oxå!"

Polen: http://colisa.com.pl/?/l-Akwalux.shtml

Tyskland: http://www.aquaristik-fernholz.de/onlineshop/index.asp

hoppas att det blir till lite hjälp!

240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
                              270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
                              54 l. Fiskhotell

Kommentar

Arbetssätt...