Uppgradera impeller till Juwel Ecoflow 600 pump (Bioflow 3.0)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Boki
    • December 2006
    • 128

Eftersom vi pratar filter så tänkte jag på en sak...

Jag har Cirax i nedersta korgen och jag tycker att mitt vatten redan från början och nu är lite vitt. Frågade dem på Hornbach om Cirax kan vara boven och det verkar som att det finns kalk i det(som jag förstod, kan ha missförstått).
    Tänkte då att lika bra att prova och ta bort det, lägga dit en blå grov svamp istället. Fick tipset att ta ut substratet ur den vita Cirax korgen och lägga i Eihems Mec(?) Pro makaroner. Så frågan är vilket är bäst?
    Och om man byter flera filter samtidigt, och använder en utav dem olika bakteriekulturer som finns i handeln... Borde väl man klara sig utan att få problem med balansen?

Har idag sett underifrån...

-Blå fin
    -Blå fin
    -Cirax

-Blå grov
    -Nitrax (9 mån gammal) ... Tänkte byta denna också till Blå grov
    -Blå grov
    -vit filtervadd
    Senast redigerad av Boki; 09 May 2014, 12:12.
    Mvh Boki / 180L Malawis

Kommentar

• simka
      • November 2013
      • 326

Ursprungligen postat av Boki
      Eftersom vi pratar filter så tänkte jag på en sak...

Jag har Cirax i nedersta korgen och jag tycker att mitt vatten redan från början och nu är lite vitt. Frågade dem på Hornbach om Cirax kan vara boven och det verkar som att det finns kalk i det(som jag förstod, kan ha missförstått).
      Tänkte då att lika bra att prova och ta bort det, lägga dit en blå grov svamp istället. Fick tipset att ta ut substratet ur den vita Cirax korgen och lägga i Eihems Mec(?) Pro makaroner. Så frågan är vilket är bäst?
      Och om man byter flera filter samtidigt, och använder en utav dem olika bakteriekulturer som finns i handeln... Borde väl man klara sig utan att få problem med balansen?

Har idag sett underifrån...

-Blå fin
      -Blå fin
      -Cirax

-Blå grov
      -Nitrax (9 mån gammal) ... Tänkte byta denna också till Blå grov
      -Blå grov
      -vit filtervadd
      Jag har ingen erfarenhet av Cirax men tror nog inte att det färgar ditt vatten. Det är inte en vit hinna på vattenytan (benämns ibland som proteinhinna)? Det brukar kunna ge ett vitt/grumligt sken. Eller du kanske har gamla lysrör som ändrat ton? Ser det bättre ut efter ett vattenbyte eller är det alltid samma?

NItraxfiltret var i princip helt tätt i min korg (hade gått ca 6 mån). Försökte skölja lite vatten igenom men det åkte ned för sidan istället. Tvättade rent den helt mest för att se hur mycket goms det var i - det tog typ aldrig slut

Jag skulle tagit en svamp i taget mest för att vara på den säkra sidan Jag har bytt ut en i månaden och det har inte varit några problem - så det går säkert att byta tätare än så.
      450L Malawi - Pågående projekt
      180L Malawi - Avvecklat
      60L Rasboror & tetror - Avvecklat

Kommentar

• Boki
        • December 2006
        • 128

Ursprungligen postat av simka
        Jag har ingen erfarenhet av Cirax men tror nog inte att det färgar ditt vatten. Det är inte en vit hinna på vattenytan (benämns ibland som proteinhinna)? Det brukar kunna ge ett vitt/grumligt sken. Eller du kanske har gamla lysrör som ändrat ton? Ser det bättre ut efter ett vattenbyte eller är det alltid samma?

NItraxfiltret var i princip helt tätt i min korg (hade gått ca 6 mån). Försökte skölja lite vatten igenom men det åkte ned för sidan istället. Tvättade rent den helt mest för att se hur mycket goms det var i - det tog typ aldrig slut

Jag skulle tagit en svamp i taget mest för att vara på den säkra sidan Jag har bytt ut en i månaden och det har inte varit några problem - så det går säkert att byta tätare än så.
        A kan nog vara proteinhinna frågan är bara varför jag har det... När jag kollar rakt in i akvariet ser det rent ut men kollar jag från sidan genom hela så är det vitt suddigt. Lysrören är ca 8 mån gamla. Efter vattenbyte så ser det nästan likadant ut.

Har du inte använt filtervadd hela tiden? Det har jag gjort och jag var på väg att göra rent hela filtret innan jag monterade dit nya pumpen men behövde knappt göra något för att de var nästan rena(9 månader i drift). Kramade ur dem lite i akvarievatten bara eftersom jag redan hade tagit ut dem. Däremot rann det mycket vitt vatten ner från Ciraxen.

Hur många filter har du bytt nu och till vilka?
        Senast redigerad av Boki; 10 May 2014, 20:28.
        Mvh Boki / 180L Malawis

Kommentar

• simka
          • November 2013
          • 326

Tror att hinnan mer eller mindre alltid finns där! Det brukar vara ganska effektivt att "slå sönder" den med utblåset från pumpen

Jo det har jag! Men har nog inte tvättat den tillräcklig ofta så gojs har nog smitit förbi på sidorna. Shit! Det är ju jättebra, då har du koll på matmängden.

Nu har jag bytt nästan alla och stupen ser ut så här:
          Klicka på bilden för större version

Namn: filter2.png
Visningar: 1
Storlek: 246,2 KB
ID: 2157597

Tänker köra vidare på det ett tag till
          180L Malawi - Avvecklat

Kommentar

• Boki
            • December 2006
            • 128

Ursprungligen postat av simka
            Tror att hinnan mer eller mindre alltid finns där! Det brukar vara ganska effektivt att "slå sönder" den med utblåset från pumpen

Jo det har jag! Men har nog inte tvättat den tillräcklig ofta så gojs har nog smitit förbi på sidorna. Shit! Det är ju jättebra, då har du koll på matmängden.

Nu har jag bytt nästan alla och stupen ser ut så här:
            [ATTACH=CONFIG]68908[/ATTACH]

Tänker köra vidare på det ett tag till
            Har riktat utblåser uppåt men det verkar inte hjälpa så mycket... Har du också en hinna, hur är ditt utblås?
            Nästan för lite mat för att fiskarna har knappt växt...
            Ok nice då är du snart klar med att byta ut alla, har du använt dig utav bakteriekultur tillsatser under tiden?
            Mvh Boki / 180L Malawis

Kommentar

• simka
              • November 2013
              • 326

Har nästan ingen hinna i malawiakvariet (men har en ganska tjock i rasboraburken). Har faktiskt inget utblås på nu utan låter det flöda rakt fram. Ger rikligt med ytrörelse ändå.

Hade bakteriekultur under den första uppstarten (180L). Men till mitt 60L tog jag bara en inkörd svamp och körde igång! Tror nog inte på bakteriekulturer mer än i nystartade akvarier
              180L Malawi - Avvecklat

Kommentar

• Juni
                • February 2014
                • 613

Frågan är om jag behöver en 1000 l pump? Nu ska det i rejält med filterkuddar och då kanske det räcker? Jag har väldigt bra vatten men vill att det ska fortsätta vara det i längden. Gör det stor skillnad med en starkare pump?
                Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

Kommentar

• Bluewing
                  • August 2012
                  • 10522

Testa att fylla filtret först. Om det sedan inte räcker är det en enkel sak att skifta till starkare pump. Så skulle jag själv resonera.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

Kommentar

• Juni
                    • February 2014
                    • 613

Jag testar med det, tycker du det låter bra med två grova filter kuddar och sedan en bioflow i varje filterkorg (alltså #2)? Fick veta att det i långa loppet blir bättre kvalitet på vattnet med kraftigare pump. Men man behöver kanske inte skjuta mygg med kanon Jag upprustar filtermedian och kollar vad som händer!
                    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

Kommentar

• Inger H
                      • December 2008
                      • 11248

Jag velar också fram och tillbaka eftersom det sitter en likadan pump i mitt 125. Det är ju faktiskt 55 liter mer som skall dras runt i 180 .

//Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

Kommentar

• Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

Jag har en gammal pumpskalle från en Fluval 4 (1000L/h) som driver filterfacket i mitt 310L.
                        Möjligen kan det vara så att Juwels filterlösning "bromsar" mer än min ppi10 filtermatta, men jag hade knappast velat ha mer snurr på vattnet med skalarer och bolivianer än vad jag har.
                        Senast redigerad av Mr Woods; 12 May 2014, 14:52.

Kommentar

• Inger H
                          • December 2008
                          • 11248

Ursprungligen postat av Mr Woods
                          Jag har en gammal pumpskalle från en Fluval 4 (1000L/h) som driver filterfacket i mitt 310L.
                          Möjligen kan det vara så att Juwels filterlösning "bromsar" mer än min ppi10 filtermatta, men jag hade knappast velat ha mer snurr på vattnet med skalarer och bolivianer än vad jag har.
                          Jag är inte van vid innerfilter, det känns så litet. Det får snurra på en tid så får jag se vad som händer och vad jag tycker. Tycker jag inte att det funkar så har jag ett litet Fluval ytterfilter att ta till

//Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

Kommentar

• Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

Ursprungligen postat av Inger H
                            Jag är inte van vid innerfilter, det känns så litet. Det får snurra på en tid så får jag se vad som händer och vad jag tycker. Tycker jag inte att det funkar så har jag ett litet Fluval ytterfilter att ta till

//Inger
                            Det är ju inte fel. Med all säkerhet är det bättre än att öka effekten på pumpen i innerfiltret!
                            Dock behöver ju inte ett innerfilter vara litet, mitt är på 20L...

Kommentar

• Inger H
                              • December 2008
                              • 11248

Ursprungligen postat av Mr Woods
                              Det är ju inte fel. Med all säkerhet är det bättre än att öka effekten på pumpen i innerfiltret!
                              Dock behöver ju inte ett innerfilter vara litet, mitt är på 20L...
                              Nää, det var ju inte precis så litet .

//Inger

Kommentar

• Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

Ursprungligen postat av Inger H
                                Nää, det var ju inte precis så litet .

//Inger
                                Jag har i sanningens namn inte mer än 10L filtermatta i, men det här utrymmet skulle jag ju kunna fylla med biobollar, makaroner eller något om jag tycker det är skojigt...
                                Klicka på bilden för större version

Namn: 300320142656.jpg
Visningar: 10
Storlek: 125,0 KB
ID: 2157604

Kommentar

Arbetssätt...