Konvertera till LED-belysning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PerS
    • April 2010
    • 9

Konvertera till LED-belysning

Hejsan

Jag har ett sötvattensakvarium på 160L. Måtten är 1001x405x355 (L/B/H).
    Belysningen är nu 2 lysrör på 39W TL5.

Jag vill bygga om till LED istället.
    Vad ska jag välja med tanke på färgtemp (Kelvin) och styrka?

/Per
  • AffeAlien
    • December 2011
    • 655

Ska du bygga en "riktig" LED ramp med 3w stjärnor eller köpa något från ikea och klistra fast i locket?
    Ska den vara bra för växter eller bara för att lysa upp fiskar i tex ett malawi kar?

Ska du bygga för växter så läs på lite om klorofyll och våglängder för fotosyntes och välj leds som är bra för detta. Sedan fylla ut med vita och blå leds.

Skickat från min GT-I9295 med Tapatalk 4
    Mvh Alf

Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

Kommentar

• PerS
      • April 2010
      • 9

Jag är inne på att skaffa LED-strips och klistra på den befintliga reflektorn. Frågan där är hur mycket det behövs för att ersätta lysrören.

Kommentar

• NiXoN
        • December 2003
        • 2068

Frågan är nog först vad du förväntar dig av strippen, precis som AffeAlien är inne på så funkar dom till vissa saker men inte till andra.

//NiXoN

Kommentar

• PerS
          • April 2010
          • 9

Förväntningarna är att de helt enkelt ska ersätta lysrören.

Kommentar

• Dr.Dork
            • December 2012
            • 263

Jag är själv i dessa banor, att skaffa LED. Har kollat runt lite och det verkar som detta fungerar förvånansvärt bra, även om man vill ha växter:

Här är ett exempel:http://plantswap.se/viewtopic.php?f=...7119&start=140

Jag har kontaktat säljaren och han ger 2 års garanti, dessutom. Har tyvärr inte beställt själv än...

Kommentar

• PerS
              • April 2010
              • 9

Det var inte så jag hade tänkt mig. Jag vill ju behålla den befintliga kåpan. Den är inte så hög, så jag tro inte att sådana lampor får plats. Dessutom blir den nog mer som en punktbelysning eftersom de hamna nära vattenytan. Det blir även en större ombyggnad av kåpan än vad jag hade tänkt mig.
              Jag är fortfarande inne på LED-strips som man kan fästa på reflektorn. Frågan kvarstå vilken styrka och vithet de ska ha. Räcker det med en per lysrör eller...?

Kommentar

• ecco
                • November 2010
                • 500

Ta en funderare på vad AffeAlien säger och kom tillbaka med ett svar så kan vi hjälpa dej.

Ursprungligen postat av AffeAlien
                Ska du bygga en "riktig" LED ramp med 3w stjärnor eller köpa något från ikea och klistra fast i locket?
                Ska den vara bra för växter eller bara för att lysa upp fiskar i tex ett malawi kar?

Ska du bygga för växter så läs på lite om klorofyll och våglängder för fotosyntes och välj leds som är bra för detta. Sedan fylla ut med vita och blå leds.

Skickat från min GT-I9295 med Tapatalk 4
                Om ditt svar fortfarande blir...
                Ursprungligen postat av PerS
                Förväntningarna är att de helt enkelt ska ersätta lysrören.
                så kan du ta dom vitaste du hittar så blir det nog bra.
                Samt massor av dom...
                Bra nog svar??
                Sambons blogg om våra akvarium.
                http://mizan3.bloggsida.se/
                Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

Kommentar

Arbetssätt...